Jak zvládat práci na směny?

Práce na směny je sama o sobě pro náš organismus zvýšenou zátěží. Pokud k ní přidáme ještě nepravidelné jídlo v průběhu dne a noci, jeho stav se může zhoršovat. Přitom lidské tělo nepotřebuje téměř nepřetržitý přísun energie a živin. Naprostá většina z nás může vydržet několik hodin, a dokonce i několik dní bez jídla.
Co doporučuji? Zkuste si nastavit jednotný stravovací režim bez ohledu na směny a jezte ve dne. Lepší je jíst střídmě, než se přejídat. Noc v práci vždy poctivě dospěte.

24. 11. 2020 Články

Prospívají rostlinné oleje srdci?

Průmyslově zpracované rostlinné oleje jsou běžnou součástí naší výživy teprve několik posledních desítek let. Jejich příjem se zásadně zvýšil s tím, jak odborníci doporučovali omezovat nasycené živočišné tuky a tropické oleje. Dnes mnozí z nás běžně denně sní až 80 g těchto olejů, přitom ještě na počátku minulého století jsme je vůbec nejedli – a výskyt nemocí srdce a cév byl minimální. Dnes jsou nemoci srdce a cév hlavní příčinou nemocnosti a úmrtnosti ve vyspělých zemích.

31. 10. 2020 Články 29 komentářů

Jak zajistit zdraví pohybem? Včera sláma, dnes brusle

Pravidelně se setkávám s tvrzením, že sport není pro každého, protože k němu potřebujete peníze a čas. Nesouhlasím! Nemusíme se přece hned potit v luxusním fitness centru pod dozorem trenéra.
Možností, jak se hýbat, je hodně, většinu z nich máme kolem sebe úplně zadarmo a efektivitu našeho pohybu můžeme zásadně podpořit našim myšlením.

24. 9. 2020 Články 6 komentářů

COVID encyklopedie

Informacemi o děsivosti koronaviru (či naopak jeho bagatelizováním) jsme přehlceni. Co mi zde chybí jsou solidní, nezaujatá, srozumitelná data, a nabídka Margit zpracovat toto téma objektivně byla velmi lákavá. Zde je výsledek, nejčastější otázky ohledně koronaviru, hesla a vysvětlení. Vše s chladnou hlavou, bez příkras, bez emocí, na základě dat. COVID s rozumem.
V první části textu najdete odpovědi na nejčastější otázky, které na téma „koronavirus” kolují a ve kterých se objevují nejčastější nesrovnalosti. V druhé části pak slovníček, který slouží pro rychlou orientaci.

4. 8. 2020 Články, Studie 26 komentářů

Jak sladká je naše krev?

Většina buněk našeho těla může spalovat glukózu nebo ketolátky z tuků. Dokonce i mozkové buňky využívají na energii převážně glukózu pouze tehdy, pokud konzumujeme určité množství sacharidů. S klesajícím se množstvím sacharidů ve stravě se zvyšuje poměr energie, kterou mozek získává z ketolátek. 
Proč buňky spalují vždy nejdříve glukózu? Není to proto, že by jim glukóza víc chutnala nebo prospívala. Je to proto, že se jí tělo musí rychle zbavit – odstranit ji z krve s cílem udržení normoglykémie.

24. 6. 2020 Články 11 komentářů

Moje vystoupení 2020

Moje nejbližší vystoupení, semináře a přednášky. Pro detailnější informace se prosím vždy obracejte na pořadatele akce.

1. 5. 2020 Datum konání: 31. 12. 2019 Pozvánky 12 komentářů

Kdo je nejvíce ohrožen?

Aktuální pandemií jsou nejvíce ohrožení lidé, kteří mají chronický zánět v těle. Virus k němu přidává ještě zánět akutní. Výsledkem je masivní rozšíření viru v organismu, přehnaná reakce těla, superzánět a ohrožení života.
Zánět pomáhá v léčbě akutních potíží. Když vás píchne včela, přepadne chřipka nebo si při fotbale natlučete koleno, rozběhne se proces hojení, jehož součásti je imunitní reakce se zánětem. Postižené místo je zaplaveno lymfocyty a nateče, zrudne, bolí a hojí se.
Problém nastává v okamžiku dlouhodobého působení škodlivé látky. Chronické poškozování vede k chronickému zánětu. Ten nebolí a přitom poškozuje tkáně, klouby, cévy a zvyšuje riziko vzniku většiny dnes běžných nemocí.

21. 4. 2020 Články 10 komentářů

Snídat, nebo nesnídat?

Snídaně se roky propagovala jako nejdůležitější jídlo dne. Snídaně měla podle mnoha expertů rozběhnout metabolismus a snižovat množství snězeného jídla za den. Mnohé zdravotní benefity přiznávají také studie. Potíž je ale v tom, že se jedná o pozorovací studie, které nemohou prokázat žádnou příčinnou souvislost.
Výsledky takovýchto studií totiž nepotvrzují kvalitní kontrolované klinické studie ani naše historické zkušenosti a aktuálně se dokonce objevují studie dávající do souvislosti prospěšnost omezení času, kdy se přes den jí, kterého lze dosáhnout právě třeba i posunutím anebo vynecháním snídaně.

1. 3. 2020 Články 46 komentářů

Jak žít s viry?

Původcem nákazy je infikovaný mikroorganismus, ale nemoc vznikne pouze tehdy, pokud přemůže náš vlastní imunitní systém, naruší naši mikrobiální rovnováhu, zjednodušeně když se v našich tělech rychle přemnoží. Pro infekční onemocnění je proto potřebný nejenom pachatel, ale i místo činu – oslabený organismus.
Prevence před infekčním onemocněním proto spočívá v ochraně před nositelem infekce a budování funkční obranyschopnosti těla. Imunitu obecně nejvíc posiluje pobyt v prostředí, které je přirozeně pestré na mikroby, tedy v přírodě, v lese, na zahradě. Našemu tělu i prospěšným mikrobům ve střevech také prospívá zdravá strava.

1. 2. 2020 Články 10 komentářů

Maso – je prospěšné jej omezovat?

Nejvášnivější debaty vzbuzuje zdravotní vliv masa na člověka. Podle některých nás maso jenom zabíjí, podle jiných je přirozenou výživově bohatou potravinou. Počátkem roku 2019 vydala komise EAT-Lancet zprávu v níž doporučuje zásadní omezení masa ve stravě.
Reakcí jsou zprávy a zamyšlení jiných odborníků, kteří doporučení zásadně omezovat maso vnímají jako eticko-ekologický nátlak, aniž by smysluplnost omezování konzumace masa potvrzovaly robustní klinické studie.

28. 1. 2020 Studie 8 komentářů