Umělá sladidla

Odborně se označují i jako „nonnutritive sweeteners“, protože nemají žádný výživový přínos. K čemu tedy jsou? Proč se přidávají do potravin a proč je jíme? Před několika desítkami let přišly na svět jako řešení pro diabetiky a obézní. V následujících letech narůstalo jejich použití ve vyspělých zemích, stejně jako vzrůstaly počty lidí s obezitou a cukrovkou.
Studie o přínosu pro obézní a diabetiky nedokládají jednoznačný zdravotní přínos. Narůstá počet studií, které naznačují možná rizika.

31. 3. 2019 Studie 8 komentářů

Kam jde BIO?

Není pochybnosti, že agrochemikálie jako jako herbicidy, fungicidy nebo insekticidy zabíjejí škůdce. Problém ale je, že zabíjejí i tvory, které k našemu životu potřebujeme, jako jsou třeba včely a mikrobiom. A tak skoro jistě zabíjejí i nás, jen je to hodně pomalé, a proto je velmi obtížné vnímat souvislosti.
Dobrou zprávou je, že jíst kvalitně už chce většina z nás, a také že se zájmem o kvalitní jídlo roste zájem o biopotraviny. Skvělou prezentací obrovského zájmu profesionálů i jedlíků o biopotraviny byl právě proběhlý už 30. ročník mezinárodního veletrhu Biofach 2019 v Norimberku. Co mě zaujalo?

1. 3. 2019 Články 9 komentářů

Musíme všichni omezovat sacharidy?

Obávám se, že většina z nás ano. To ale neznamená, že musíme přestat jíst ovesné kaše anebo těstoviny a jídelníček postavit na mase s máslem. Ani to neznamená, že všem doporučuji přísnou nízkosacharidovou stravu, protože by byla univerzálně nejlepší. I když je dnes tak populární, že by se to tak snadno mohlo jevit.
Přísnější omezení sacharidů může pro mnohé z nás být natolik nepřirozené, že jej zvládneme dodržovat pouze krátkodobě. Přitom takovýto restriktivní způsob stravy není není pro většinu z nás nezbytný ani vhodný.

26. 1. 2019 Články 51 komentářů

Moje vystoupení 2019

Moje nejbližší vystoupení, semináře a přednášky. Pro detailnější informace se prosím vždy obracejte na pořadatele akce.

17. 1. 2019 Datum konání: 31. 12. 2019 Pozvánky 4 komentáře

Co je nejlepší na mazání a co na smažení?

Naše babičky smažily na sádle a na chleba si mazaly máslo. Pak nám potravinářský průmysl a mnozí odborníci začali zakazovat živočišné tuky. Jako nejlepší řešení nabízeli vysoce průmyslově upravované margaríny a celou řadu nízkotučných potravin. Přitom nejzdravějšími tuky jsou ty, které nebyly tepelně upraveny.
Které tuky a oleje jsou nejlepší a kterým se doporučuji vyhnout? Jaký zdravotní vliv má kokosový olej a jak tuky souvisejí s nemocemi srdce?

28. 12. 2018 Články 163 komentářů

Moje zdraví prospěšná sváteční doporučení

Neběhejme po supermarketech, ale zaběhněme si do parku. Nadělme si pozornost místo desítek drobných hloupostí. Namísto vyčerpávajícího pečení, ze kterého nám po svátcích zbudou už jen nechtěné přírůstky na těle, si vyzkoušejme podávat jako dezert třeba jen zapečená jablka.  
Pro inspiraci předávám nápady pro vybalancování svátečního přejídání, nápady pro smysluplné dárky a moje letošní knižní doporučení.

3. 12. 2018 Články

Máme v Česku bezpečné potraviny?

Najít souvislost mezi akutními trávicími potížemi a třeba salátem nebo salámem, který obsahoval bakterie salmonely, je zpravidla relativně snadné. O mnoho těžší je najít jednoznačnou souvislost mezi nádorovými nemocemi, poruchami imunity anebo psychiatrickým onemocněním a třeba přejídáním se cukty nebo koktejlem potenciálně toxických látek a jejich metabolitů, které konzumujeme nebo přijímáme jiným způsobem po dlouhá leta.
Jedná se například o konzervanty z kosmetiky a jídla, dusitany ze salámů a rezidua hormonální antikoncepce z vody. Uvedené vlivy působí dlouho a jsou mnohočetné. 

1. 11. 2018 Články 4 komentáře

Dna – nemoc z masa, nebo cukru?

Mezi příčiny dny se řadí genetická dispozice a nevhodná strava. Základem běžné terapie je vynechání potravin, ze kterých vzniká kyselina močová. Konkrétně jsou to potraviny s vysokým obsahem purinů.
Nejlepší prevencí se zdá být snížení příjmu fruktózy a alkoholu, zároveň výběr stravy s nižším obsahem všech cukrů. Tím se předejde vzniku inzulinové rezistence a ztučnění jater. Běžný příjem masa a ryb pravděpodobně nemá u zdravých jedinců vliv na vznik dny, protože se při něm také zvyšuje vylučování kyseliny močové.

29. 9. 2018 Články 21 komentářů

Kojení, příkrmy a imunologické okno

Nejlepší výživa kojenců a batolat je mateřské mléko a skutečné potraviny. Teorie, že je dobré předčasně doplňovat kojení o příkrmy, se nepotvrdila.
Umělá kojenecká mléka nejsou vhodnou náhradou za mateřské mléko a speciální dětské příkrmy jsou zpravidla zbytečné. Níže uvádím nejdůležitější informace k tématu ze skvělé prezentace MUDr. Mydlilové.

30. 8. 2018 Studie 44 komentářů

Jak škodí potravinářský průmysl?

Je to téměř pravidlo: co upraví průmysl, to je výživově špatně. Sáhne-li na přirozené sacharidy, výsledkem je cukr, bílá mouka a džusy z ovocných koncentrátů s vysokým glykemickým indexem. Sáhne-li na tuky, jsou výsledkem margaríny, rafinované oleje a částečně ztužené tuky plné zdraví škodlivých transmastných kyselin. Pokud sáhne na kravské mléko, výsledkem je výrobek, po kterém nekojené děti tloustnou a mají našlápnuto k metabolickému syndromu.
Majstrštykem lobbistů potravinářského průmyslu je současný stav: margaríny a kojenecká mléka se s požehnáním odborníků daří prodávat jako lepší produkt než původní přirozený originál, cukr a čisté škroby jako neškodnou výplň stravy.

10. 7. 2018 Studie 22 komentářů