Chia  – zdravotní tvrzení versus fakta

Upřímně řečeno nejsou chia semínka z kulinářského hlediska žádný zázrak. Chuť nemají, navíc nejsou lokální ani levná. Proč jsou tedy dezerty z nich v nabídkách kultovních kaváren? A proč mají zrovna chia semínka tak rádi food blogeři?
Faktem je, že mnozí z nás si je přidali do jídelníčku kvůli tomu, že mají být významně prospěšné pro zdraví. Jsou spojována s protizánětlivými omega-3 tuky, dalším benefitem jsou údajně komplexní bílkoviny a minerální látky. Jsou chia semínka skutečně zázračnou potravinou, nebo jejich prodejci pouze bohatě proplácí reklamu a tak mají skvělé píáristy?  Pojďme si rozebrat ta nejběžnější výživová tvrzení.

20. 5. 2020 Články 8 komentářů

Kdo je nejvíce ohrožen?

Aktuální pandemií jsou nejvíce ohrožení lidé, kteří mají chronický zánět v těle. Virus k němu přidává ještě zánět akutní. Výsledkem je masivní rozšíření viru v organismu, přehnaná reakce těla, superzánět a ohrožení života.
Zánět pomáhá v léčbě akutních potíží. Když vás píchne včela, přepadne chřipka nebo si při fotbale natlučete koleno, rozběhne se proces hojení, jehož součásti je imunitní reakce se zánětem. Postižené místo je zaplaveno lymfocyty a nateče, zrudne, bolí a hojí se.
Problém nastává v okamžiku dlouhodobého působení škodlivé látky. Chronické poškozování vede k chronickému zánětu. Ten nebolí a přitom poškozuje tkáně, klouby, cévy a zvyšuje riziko vzniku většiny dnes běžných nemocí.

21. 4. 2020 Články 6 komentářů

Jak žít s viry?

Původcem nákazy je infikovaný mikroorganismus, ale nemoc vznikne pouze tehdy, pokud přemůže náš vlastní imunitní systém, naruší naši mikrobiální rovnováhu, zjednodušeně když se v našich tělech rychle přemnoží. Pro infekční onemocnění je proto potřebný nejenom pachatel, ale i místo činu – oslabený organismus.
Prevence před infekčním onemocněním proto spočívá v ochraně před nositelem infekce a budování funkční obranyschopnosti těla. Imunitu obecně nejvíc posiluje pobyt v prostředí, které je přirozeně pestré na mikroby, tedy v přírodě, v lese, na zahradě. Našemu tělu i prospěšným mikrobům ve střevech také prospívá zdravá strava.

17. 3. 2020 Články 10 komentářů

Snídat, nebo nesnídat?

Snídaně se roky propagovala jako nejdůležitější jídlo dne. Snídaně měla podle mnoha expertů rozběhnout metabolismus a snižovat množství snězeného jídla za den. Mnohé zdravotní benefity přiznávají také studie. Potíž je ale v tom, že se jedná o pozorovací studie, které nemohou prokázat žádnou příčinnou souvislost.
Výsledky takovýchto studií totiž nepotvrzují kvalitní kontrolované klinické studie ani naše historické zkušenosti a aktuálně se dokonce objevují studie dávající do souvislosti prospěšnost omezení času, kdy se přes den jí, kterého lze dosáhnout právě třeba i posunutím anebo vynecháním snídaně.

1. 3. 2020 Články 21 komentářů

Moje vystoupení 2020

Moje nejbližší vystoupení, semináře a přednášky. Pro detailnější informace se prosím vždy obracejte na pořadatele akce.

1. 2. 2020 Datum konání: 31. 12. 2019 Pozvánky 12 komentářů

Maso – je prospěšné jej omezovat?

Nejvášnivější debaty vzbuzuje zdravotní vliv masa na člověka. Podle některých nás maso jenom zabíjí, podle jiných je přirozenou výživově bohatou potravinou. Počátkem roku 2019 vydala komise EAT-Lancet zprávu v níž doporučuje zásadní omezení masa ve stravě.
Reakcí jsou zprávy a zamyšlení jiných odborníků, kteří doporučení zásadně omezovat maso vnímají jako eticko-ekologický nátlak, aniž by smysluplnost omezování konzumace masa potvrzovaly robustní klinické studie.

28. 1. 2020 Studie 6 komentářů

Zdravý talíř – ještě lepší!

Základem dobrého zdraví totiž není jedinečný a zázračný poměr mezi sacharidy, tuky a bílkovinami. Nikdo nepotřebuje redukční diety ani dietní potraviny, aby byl štíhlý. Děti nepotřebují speciální dětské potraviny. Jediné, co potřebujeme úplně všichni, je jíst skutečné potraviny. Přitom zdravá strava založená na skutečných potravinách může mít různé podoby.
Někomu bude vyhovovat vyvážená strava, kdy zhruba polovinu talíře vyplní tuky s bílkovinami a polovinu sacharidy. Někomu ale může více prospívat rostlinná strava s vyšším obsahem sacharidů, někomu zas nízkosacharidová strava s vyšším podílem tuků a bílkovin. Všechny možnosti zohledňuje Průvodce skutečným jídlem.

30. 12. 2019 Články 25 komentářů

Moje zdraví prospěšná sváteční doporučení

Neběhejme po supermarketech, ale zaběhněme si do parku. Nadělme si pozornost místo desítek drobných hloupostí. Namísto vyčerpávajícího pečení, ze kterého nám po svátcích zbudou už jen nechtěné přírůstky na těle, si vyzkoušejme podávat jako dezert třeba jen zapečená jablka.  
Pro inspiraci předávám nápady pro vybalancování svátečního přejídání, nápady pro smysluplné dárky a moje letošní knižní doporučení.

10. 12. 2019 Články 1 komentář

Cukr, který pomáhá zhubnout!

Pamatujete si na moji kritiku Zlatého slazení asi před rokem? Výsledkem mého objektivního vyhodnocení básnické tvorby výrobce, která patří někam do kategorie bájí a pověstí, byla předžalobní výzva, požadavek na okamžité stažení mých vyjádření a omluvu. Tak jsem svou kritiku znovu zopakovala a od té doby se právníci výrobce raději neozývají.
Současně jsem poslala i podnět k vyjádření na Společnost pro výživu. Právě jsem od nich dostala odpověď. Vyjádření SPV je detailní, jasné, podložené studiemi a po odborné stránce zcela ve shodě s mým názorem na produkt.

14. 11. 2019 Články 13 komentářů

Autoimunitní protokol

Moderní medicína umí autoimunitní onemocnění diagnostikovat a pomocí léků potlačovat jejich projevy. Typicky se podávají léky, které tlumí imunitní systém, nebo léky proti zánětu, který bývá v místě napadení běžně přítomen. Další možností je biologická léčba. Vyléčit autoimunitní nemoci ale neumíme.
Relativně novým terapeutickým přístupem, který se šíří zejména na sociálních sítích, je přísný dietní režim, který má omezit zánět v těle a napomoci tak v terapii autoimunitních nemocí.

30. 10. 2019 Články 51 komentářů