PharmDr. Margit Slimáková

Rizika rostlinné stravy

O potřebě slušně se chovat ke zvířatům není debaty. O čem je třeba diskutovat, je ekologická prospěšnost planety bez hospodářských zvířat a ekologičnost produkce vysoce průmyslově zpracovaných rostlinných produktů. A úplně ze všeho nejvíce je třeba řešit, jak převážně, či dokonce výhradně rostlinná strava včetně té postavené na imitacích masa ovlivňuje naše zdraví.
Co vše nám hrozí při bezhlavém omezování živočišné stravy?

28. 11. 2022 Články 10 komentářů

#016 O právech pacientů s právníkem Ondřejem Dostálem

Které z práv pacientů patří k těm nejvíce porušovaným? A jak je to obecně se zdravotnickým právem v České republice? Nejen o tom mluvíme v podcastu s uznávaným právníkem Ondřejem Dostálem, který se specializuje právě na oblast vztahů práva a zdravotnictví — v roce 2006 obdržel cenu Právník roku a v časech pandemie byl Ondřej mj. členem poradního zdravotnického týmu vlády za Pirátskou stranu. Zaujal svým kritickým postojem k protiprávním restrikcím i propagací práva rozhodovat o zdravotních výkonech a práva na soukromí.

Infografiku a další bonusy najdete na www.pickey.cz/margit

Podcast měsíce na  Anchor 21. 11. 2022

Proč je třeba udržet cukr pod kontrolou a jak na to?

Aktuálně nejvíce zkoušenou cestou pro prevenci navýšení glukózy v krvi a inzulinové rezistence je zásadní omezování sacharidů ve stravě. Prospívá i omezení počtu jídel nebo intervaly, v nichž během dne jíme. Nízkosacharidová strava, ale nemusí vyhovovat úplně každému z nás. A je skvělé, že se objevují i další možnosti, jak jde rizika našeho přejídání se sacharidy omezovat.
V blogu vysvětluji hned několik snadných cest, jak zásadně omezit glykemický index i v rámci běžného jedení.

16. 10. 2022 Články 12 komentářů

Proč se přejídáme?

Přejídání se není znakem poruchy charakteru člověka, ale biologickou reakcí na nepřirozeně koncentrované a dochucované potravinářské produkty. Potravinářský průmysl v laboratořích cíleně hledá tu nejlepší kombinaci cukru, tuků, soli, dochucovadel a křupavé konzistence, která zajistí blaženost a závislost na jejich produktu a potlačí schopnost kontrolovat množství konzumovaného jídla.
Tyto produkty nejíme proto, že bychom je z výživového hlediska potřebovali. Jíme je, protože nejsme schopni přestat jíst. Jak vyřešit závislost na jídle?

23. 9. 2022 Články 6 komentářů

Ve výživě je skoro všechno naopak

Mohlo by se zdát, že bychom měli aktuální výživová doporučení úplně ignorovat, chvílemi snad dělat přesný opak toho, co odborníci radí. Nejde totiž jen o drobné změny, ke kterým v průběhu let dochází, ale často o naprosté obraty. Vypadá to na výživovou revoluci!
Některé omyly jsem dříve také neodhalila a předávala. Za svá pochybení se omlouvám! Velké množství mylných tvrzení, na kterých mnozí oficiální experti dokonce doposud lpějí, jsem však roky vysvětlovala a vyvracela. Jaké jsou naše znalosti, kterými můžeme aktuální omyly uvést na pravou míru?

23. 8. 2022 Články, Studie 18 komentářů

Stres a co s ním?

Chronický stres může způsobit některé nemoci a téměř všechna onemocnění zhoršuje. Potlačuje imunitní systém, zužuje cévy a podporuje vznik inzulinové rezistence. Tím zvyšuje krevní tlak, riziko cukrovky 2. typu, nadváhy a obezity.
V některých obtížných situacích stresovou reakci těla potřebujeme, abychom je dokázali zvládnout.  Problém tedy není samotný stres, ale jeho přemíra a nedostatek pohody a zklidnění. Co s tím? Učte se stres zvládat, udržujte ho v rovnováze, využívejte ho ve svůj prospěch. Stres pod kontrolou pomáhá dosahovat výkonu, podporuje naši aktivitu i imunitní systém.

28. 6. 2022 Články 7 komentářů

Archiv blogu