Můžeme být depresivní ze „snickersky“ anebo šéfa?

30. 10. 2015 Články štítky: , , , 13 komentářů

Deprese bývala vysvětlována jako projev nerovnováhy přenašečů nervových vzruchů. A depresivním se roky předepisovala antidepresiva, která měla nerovnováhu řešit. Teorie o nedostatku přenašečů je aktuálně odsouvána do říše mýtů; nové studie naznačují, že příčinou deprese mohou být i sladkosti a stres.

Deprese – nemoc moderního světa?

Deprese je jedno z nejčastějších duševních onemocnění. Jde o závažný a život ohrožující stav, který se projevuje dlouhodobě pokleslými náladami jedince. Během života depresi zažije každý pátý člověk. Podle Světové zdravotnické organizace patří deprese mezi onemocnění, která nejvíce invalidizují a zkracují život lidem nejbohatších zemí.

depr

Je deprese nemoc, nebo projev jiné nemoci?

Objevují se úvahy, jestli není možné, že při depresi nemusí vždy primárně jít o nemoc hlavy, ale o fyzické onemocnění, při kterém se lidé cítí bídně. Nemoc ovlivňuje náladu. Pocit velké únavy, slabosti a nechuti k čemukoliv jsou při nemoci běžné a dokonce i prospěšné, protože nás omezují v činnostech, které by nás ještě více oslabily, a ochraňují ostatní před možnou infekcí. Podobně se projevuje i deprese. Jestliže postižení depresí vykazují typické nemocenské chování a běžně nemocní jsou jako v depresi, nemohou mít obtíže stejnou příčinu?

Co mají mnohé nemoci společné?

Při mnoha neduševních onemocněních je stejně jako při depresi přítomen zánět. Ten je poplachovou reakcí imunitního systému upozorňující na problém, například na vetřelce v organismu anebo zranění. Při zánětu se mobilizuje skupina bílkovin nazývaných cytokiny, které rozjedou zánětlivou reakci a v mozku zapnou program onemocnění. Spuštění obojího, cytokinů i zánětlivé reakce, je u deprese běžné. Teorii o propojení deprese s chronickým zánětem v organismu podporuje i vyšší výskyt depresí u jedinců s revmatoidní artritidou, která je typickou nemocí chronického zánětu.

3

Co spouští zánět?

Zánět může vyvolat zranění nebo infekce, ale i stres a strava s trans tuky a cukry anebo kontakt s pesticidy. Obezita také podporuje přítomnost zánětu v těle, protože tělesný tuk v oblasti břicha ve vyšší míře produkuje cytokiny. Naopak zdravá výživa s dostatkem zeleniny, ovoce a tučných ryb působí protizánětlivě.

Pesticide_Reuters

Doporučuji ryby namísto Prozacu?

V žádném případě nechci zlehčovat utrpení jedinců s depresí nebo tvrdit, že antidepresiva nemají žádný význam nebo, že všechny deprese jsou dány nezdravou výživou či stresem. Faktem však je, že antidepresiva jsou silně působící léky s mnoha riziky, která jsou až příliš rychle a pravděpodobně v mnoha případech i zbytečně předepisována.

Co doporučuji, je v terapii lehké a popřípadě i středně těžké deprese na prvním místě anebo minimálně souběžně vždy upravovat i stravu a pohybový režim pacientů.

Omezení cukrů a junk food spojené s navýšením porcí zeleniny a ryb v jídelníčku může každému depresivnímu jen pomoci. I kdyby nevyléčilo náladu, zcela jistě dokáže podpořit prevenci a terapii dalších dnes nejběžnějších zdravotních potíží od obezity až po srdeční infarkt.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

13 komentářů: “Můžeme být depresivní ze „snickersky“ anebo šéfa?”

  1. Šárí napsal:

    Obávám se, že tady vliv zdravé stravy trochu přeceňujete. Já jedla léta dost zdravě, cvičila jógu, hýbala se v lese hodiny týdně, a depresi a psychickým potížím to nijak nezabránilo. Pravda, při mizerné životosprávě bych na tom byla asi hůř i fyzicky a to by jistě věci nepřispělo. Ale na skutečné psychické potíže je zdravá životospráva krátká.

  2. Dobrý den, díky za sdílení vašich zkušeností. Určitě jsou mnohé případy jejichž příčiny doposud neumímíme vůbec vysvětlit a vysvětlení výživou platí jen u některých dalších. Přesto si myslím, že má sdílení takovéto možnosti velký význam i kdyby nemoc řešilo jen u pár a jak sama píšete ostatním alespoň prospělo jinak. Margit

  3. Dobrý den, také ze svých zkušeností jsem lehce skeptická. Odmalička jsem byla úzkostná, depresivní, se sklony k sebevražednému chování. Až ve 27 letech jsem se dostala k dobrému lékaři a začala se léčit antidepresivy. Okamžitě mi to o několik set procent vylepšilo kvalitu života, která předtím – nebyla žádná. 15 let jsem tudíž medikována a není to snadné – jsem učitelka jógy, vedu lidi ke zdravému životnímu stylu a sama baštím AD. Jsem sice na nejnižší možné dávce, ale užívám je. Zároveň jsem ale přesvědčená, že jsem jedním z těch šťastlivců, kterým AD zachránila život… Vím o často kritických následcích nesprávného užívání AD a sama bojuji s refluxem, který prý může být dlouhodobým užíváním AD způsoben. Přesto v tomto případě se nedomnívám, že by “pouze” strava něco změnila – to bych musela být neustále v euforii ;-). Jak říká tradiční čínská medicína: Stravou lze málo napravit, ale hodně pokazit. Takže ono těch příčin bude asi mnohem víc a taky je otázka, pokud je příčinou zánět v těle, proč u některých depresi vyvolá a u některých ne… Krásný den!

  4. Kája Bok napsal:

    Dobrý den, já si myslím, že lehčí deprese, obzvlášť u lidí, kteří nemají skoro žádný pohyb, nezdravý životní styl a stres, tak může životospráva udělat opravdu hodně. Třeba i úplně vymizí deprese, když se povede tomuto člověku zásadně změnit životní styl. Ale u většiny lidí bude příčina spíš v psychice. Vždyť sami víme z příkladů z okolí, že jsou lidé co se o zdraví nestarají nějak zvlášť a dožijí se vysokého věku ve zdraví, že mají takový ten “zdravý” přístup k životu. naopak někdy lidé co moc řeší zdraví a zdravou stravu, jsou z toho ve stresu, že by mohli být nemocní atd, tak se nedožijí tak vysokého věku, nebo je skolí nějaká nemoc. ne nadarmo se říká, že je to všechno (já bych řekl hodně) v hlavě. Asi by jsme se měli více starat o své duševní zdraví. Tím samozřejmě, ale nechci tvrdit, že rozumě zdravá strava a pohyb by nebyl potřeba, je to také velmi důležité, ale je to jen jeden z dílků skládačky.

  5. Hana napsal:

    Dobrý den, myslím si, že přeceňujete možné biologické příčiny a ponecháváte stranou ty duševní. Pro většinu lidí je mnohem přijatelnější vidět depresi jako nemoc, která přichází tak nějak z venku, jako něco co nemá se mnou a mou psychikou vlastně nic společného. A když tedy takto onemocním, je naprosto logické užívat prášky. Přiznám se, že na úpravu stravy v tomto případě moc nevěřím. Domnívám se, že deprese vždy nějak souvisí s životní situací daného člověka a jeho duševními problémy, i když on si to třeba nemusí uvědomovat. A tady se nabízí ještě jedna možnost řešení – psychoterapie.

  6. Dobrý den, duševní příčiny neodmítám, ale snažila jsem se nabídnout k zamyšlení i možnost biologické příčiny, které jsou nově čím dám více diskutovány. Doporučení psychoterapie je samozřejmě skvělé a také jen podporuji. Margit

  7. Jiří Grabovský napsal:

    Podle vlastní zkušenosti bych se rozhodně podepsal pod to, že za depresí stojí stres. Ale rozhodně bych neodsuzoval antidepresiva a nebo léky proti úzkosti, jako Lexaurin. Pokud do toho člověk zahučí a zároveň si potřebuje třeba udržet práci a být schopen aspoň trochu fungovat, tak má medikace svůj význam. Úprava a stravy zejména pohyb má jistě svůj vliv, jenže když člověk nechce ani vylézt z postele a nemá chuť na jídlo, tak se to lépe řekne, než realizuje. Jako 1. pomoc mě nejprve Lexaurin a pak po “na stoupání” hladiny antidepresiva pomohly a cítil jsem se jako znovuzrozený. Když jsem se dostal z nejhoršího, tak jsem se mohl zamyslet, kde mě vlastně “tlačí” bota a pomocí psychoterapie ujasnit, kde mám vlastně problém. Po dvou letech jsem je řízeně vysadil a jsem zase už “čistý” a víceméně v pohodě se změněným přístupem k život. Je ale fakt, že pokud pacient bere antidepresiva, chová se pořád stejně a neuvědomí si, že někde má “velký problém”, tak je to cesta do pekel. Nemluvě o případech, kdy je někdo bere nepravidelně a nebo je vysazuje brzy a tak dále.

  8. Martina Cibulková napsal:

    Dobrý den, jsem ráda, že jste se podělila o tento úhel pohledu. Fandím vám v další osvětě na toto téma. Vyřazením rafinovaného cukru a zlepšením stravy by měl /nejen při léčbě deprese/ začít každý, kdo přemýšlí v souvislostech. I když je to (speciálně u cukru) velmi těžké. Děkuji.

  9. Jirka napsal:

    Dobrý den,
    německá televize NDR v pořadu Visite uvádí jako účinné přírodní antidepresivum Třezalku (Johanniskraut) http://www.ndr.de/ratgeber/gesundheit/Johanniskraut-hilft-bei-Depressionen,johanniskraut102.html
    Je třeba si ale dát pozor na její interakce s některými léky.

  10. Dobrý den, ano, máte naprostou pravdu, sama se o třezalce jako antidepresivu zmiňuji v dřívějším blogu: https://www.margit.cz/antidepresanty-skodi/
    Margit

  11. Petra napsal:

    Já z antidepresiv postupně přešla na přírodní antidepresivum Magenta, trvalo to sice půl roku, ale protože jsem se také nikam změnou životního stylu neposunula a nechtěla do sebe cpát chemii, využila jsem síly magnolie a mohu tedy vřele doporučit http://www.shopeek.cz/EUNIKE-MAGENTA-prirodni-antidepresivum-z-magnolie-d364.htm

  12. Michal napsal:

    Deprese je jako dáma v černém,která vám přišla pomoct a proto ji nevyhánějte, ale příjměte ji, naslouchejte co vám přišla říct, odpočívejte, nepracujte a vnímejte.Doporučuji lehce sport, procházky v přírodě, plavání, relax.Psychofarmaka doporučuji jen při těžkých depresích a na omezenou dobu, pak pozvolna za dohledu zkušeného psychologa, či psychiatra vysadit.Deprese většinou říká, že něco ve vašem životě není dobře, strava, vztah, zaměstnání, alkohol, kouření, drogy, nevěra, atd atd atd.Deprese je čas kdy má člověk zvolnit, je to čas uvědomování si sebe sama, toho čím člověk je a co dělá špatně.A nezapomínejme “Dáma v černém” bude chodit tak dlouho dokud na to člověk nepříjde, ať už v tomto, či dalším životě, od toho tu deprese je. Hezký den Michal :-)

  13. Jarka napsal:

    Dobrý den, přidám osobní zkušenost: v dětství astma a anémie, ve dvaceti zánět štítné žlázy (autoimunitní), ve třiceti revmatoidní artritida. Léčeno hormony a kortikoidy, následně cytostatiky (MTX). Léky ani psychoterapie velkou změnu neznamenaly, ale alespoň mi zachránily klouby. Poslední tři roky nejím maso (etické důvody) a zhruba stejnou dobu se zajímám o to, co jím (teď většinou jen bio a nekupuji průmyslově zpracované potraviny, prakticky nejím sladké). Velký “aha” efekt u mně měla kniha Zdravé střevo (Frej, Kuchař). Probiotika a hlavně prebiotika. Závěrem jen napíši, že v posledních šesti měsících jsem léky zredukovala o 90% a hodlám to dotáhnout na sto. Tímto také děkuji Margit za její osvětu a podporu, pro nás nemocné to hodně znamená.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *