SPECIALISTKA NA ZDRAVOTNÍ PREVENCI A VÝŽIVU

Ovlivňují sladkosti výsledky písemek?

30.8.2012

Zpět na výpis článků

Studie z celého světa potvrzují, že zdravá výživa dětí je základem pro jejich zdraví, ovlivňuje jejich chování i akademické výsledky. Na příklad přísný zákaz sladkostí ve škole může být nejsnadnější cestou ke zlepšení koncentrace studentů, zlepšení jejich chování i výsledků písemek.

Co výzkumy prokázaly

  • Studie právě publikovaná v Pediatrics, která analyzovala data 6300 žáků ze 40 amerických států, potvrdila, že přísný zákaz prodeje junk food a sladkých nápojů ve školách vedl ke zdravější hmotnosti dětí.
  • Studie publikovaná v Journal of American Public Health Association zjistila, že žáci, kteří se zúčastnili programu prevence obezity, jenž byl založen na zdravé výživě, měli významně lepší výsledky z matematických písemek.
  • Studie publikovaná v Journal of School Health potvrdila souvislost mezi kvalitou stravy a akademickými výsledky.
  • Studie organizovaná Royal Economic Society ve Velké Británii po zavedení zdravého školního stravování podle Jamieho Olivera zjistila na 88 základních školách zlepšení známek v anglickém jazyce a přírodovědě. Počet vynechaných hodin se snížil o 15% a astmatické děti méně používaly inhalátory.
  • Podle zprávy z Anglie se špatná výživa významným způsobem podílí na zvyšující se kriminalitě, agresivitě, případech deprese a špatných školních výsledcích.
  • U studentů s potížemi s chováním a vzděláním vedla suplementace esenciálními mastnými kyselinami ke zlepšení koncentrace a školních známek, suplementace multivitaminy ke zvýšení IQ.

Přísný zákaz sladkostí školám prospívá

Školy bez sladkostí se objevují na mnoha místech světa, jako příklad uvedu školu ve Hjeterbergu v Dánsku a základní školu Brown Mills v Georgii, USA. Sladkosti a svačinky s cukrem jsou ve škole v Hjetenbergu od roku 2008 zakázány. Už pět měsíců po zavedení Školy bez sladkostí začali toto zpočátku náročné pravidlo oceňovat učitelé i studenti, začali totiž vnímat příznivé změny ve škole.

Základní škola v Georgii je už více než deset let bez sladkostí a výsledky byly hned po prvním roce skvělé. Návštěvy u školní zdravotní sestry poklesly o 30%. Disciplinární problémy se snížily o 23% a výsledky z písemek se zlepšily o 10 až 15%. Žáci této školy si ke svačinám dávají obložený chléb, dezert má na příklad podobu broskve. Škola neorganizuje charitativní prodeje sladkostí (baking sales) ani nedovoluje nošení junk food ke svačinám. Stejně tak nedovoluje rozdávání sladkostí o narozeninách.

Jaká je situace v českých školách?

Dětem se ve školách zcela běžně nabízí junk food v automatech, bufetech, dokonce i ve školních jídelnách při výdeji obědů, jak dokumentuje fotografie ze školní jídelny jedné pražské školy. Pevnou součástí mnoha školních obědů je dezert, studenti většinou mohou nosit do školy sladkosti bez omezení, na některých školách se sladkostmi dokonce odměňuje.

 

Můj komentář

Tématem praktického i teoretického zavedení zdravé výživy na základní školy jsem se zabývala ve své dizertační práci: Jak učit děti zdravé výživě. Jednou z mnoha otázek, které jsem pokládala studentům, pedagogům a rodičům, byl dotaz na názor ohledně zákazu sladkostí ve škole. Školu bez sladkostí jsem považovala za nejvyhraněnější a nejméně populární možnost podpory zdravého stravování, a proto mne mile překvapily relativně vysoké počty souhlasících, a to zejména souhlas 39% studentů (silně souhlasí anebo souhlasí). Uvedená data podporují změnu konvenčního stravování ve školách na zdravé.

Na základě vlastních zkušeností z mnoha škol v různých zemích se ke škole bez sladkostí a bez junk food také přikláním. Neříkám, že děti nikdy nemají jíst sladké. Jde o všeobecné dodržování pravidla, že škola, jejímž prvotním úkolem je děti vzdělávat, nebude ve svých prostorách dávat prostor konzumaci sladkostí (nebo ji dokonce podporovat). Je totiž extrémně těžké shodnout se na tom, co je zdravá a nezdravá sladkost, a každá výjimka otevírá prostor pro porušování principu. Krátké shrnutí studie v českém jazyce naleznete v publikovaném článku a rozsáhlý soupis toho nejzajímavějšího v anglickém jazyce zde.

Praktické doporučení pro rodiče školáků

  1. Zjistěte, co se ve škole děje. Je ve škole prodejní automat nebo obchůdek? Co vašemu dítěti nabízí? Co nabízí školní jídelna? Prodávají se v jídelně vedle výdeje obědů také jiné potraviny? Jaké a proč? Zjistěte, které druhy čaje se dětem podávají a jestli se podávají neslazené (na příklad neslazený černý čaj je nesmysl a děti jej samozřejmě pít nebudou, jiné druhy se však vůbec sladit nemusí). Odměňují pedagogové žáky sladkostmi? Jak probíhají oslavy narozenin? Má škola nějaká pravidla pro dodržování zásad zdravé výživy?
  2. Sestavte vlastní stravovací komisi. Najděte další rodiče, kteří se zajímají o výživu, nejlépe rodiče se zdravotnickým vzděláním. Vytvořte skupinu, i kdyby měla být tvořena jen několika členy. Pokuste se najít podporu mimo školu, na příklad zapojením lokálních profesionálů. Po zmapování situace sestavte návrh změn.
  3. Požádejte o setkání s vedením školy, popř. se zřizovatelem školy. Zkontaktujte vedení školy, pedagogy, kteří vyučují předměty, které mají něco společného se zdravou výživou (prvouka, přírodopis, mezioborové předměty jako výchova ke zdraví a ekologie). Informujte je o tom, jak vnímáte výživu v průběhu pobytu vašich dětí ve škole, co byste chtěli změnit a jak. V případě, že má škola nějakou formu stravovací komise, požádejte o stálé místo v ní pro vašeho zástupce. Domluvte se na pravidelných schůzkách a postupu, jak změny uskutečňovat.
  4. Kontaktujte média. Informujte o svých aktivitách lokální média, požádejte je o podporu.

Výzva k diskuzi

Myslíte si, že školy mají právo studentům (vašim dětem)  nabízet nezdravá jídla a sladkosti anebo jakkoliv podporovat jejich konzumaci? Uvítám a ve svých prezentacích ráda využiji také zprávy o tom, jak se na Vaší škole děti stravují, fotky prodeje nezdravých jídel ve škole anebo reportáž toho, čeho jste dosáhli. Ozvat se mi mohou i organizace a jednotlivci, kteří chtějí akci České školy bez sladkostí podpořit.

Zdroje a odkazy

Effect of a Two-Year Obesity Prevention Intervention on Percentile Changes in Body Mass Index and Academic Performance in Low-Income Elementary School Children (American Journal of Public Health)

Who thought reading and math scores were related to sugar? (Transformation of Education)

 Eating for Health and Academic Achievement (AgriLIFE Extensions)

10 years later, school still sugar free and proud (CNN)

Schools/After School (Robert Wood Johnson Foundation)

Healthy diet means better school performance (Reuters)

Diet Quality and Academic Performance (Wiley Online Library)

Wake Up America, Jamie Oliver’s Healthy Lunches Make Kids Smarter (Treehugger)

The Links Between Diet and Behaviour (Food for the Brain)

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Diskuze

9 komentářů: “Ovlivňují sladkosti výsledky písemek?”

  1. Rastislav Zachar napsal:

    Súhlasím s tým, že cukor ako taký hodne znižuje koncentráciu, výkonnosť, a celkovo ubíja telo. Na to je koniec koncov hromada vedecky preukázaných dôkazov. Preto fandím akýmkoľvek snahám, ktoré sa snažia rafinovaný cukor dostať z jedálničko detí či dospelých.

  2. Vladimír napsal:

    Ani som netušil, že až toľko vedeckých štúdií potvrdzuje zdravý sedliacky rozum: v záujme prosperity mojej mysle musím drasticky obmedziť príjem cukru do tela….♫♫♫♫

  3. Lucie Šidlová napsal:

    Dobrý den Margit,
    tohle je pro mě hodně aktuální téma, protože moje tříletá dcera začala od září chodit do školky. Bohužel tamní strava se mi nelíbí a nevím, co s tím dělat. Snažím se, aby děti doma jedly zdravě, ne všechno se mi daří, ale přemýšlím nad tím. Dost problematické jsou samozřejmě i babičky, snažím se jim občas něco vysvětlovat, žádat změnu a jindy se zas uklidńuju, že tam jsou děti max. 1x týdně. Bohužel ve školce je moje dcera každý pracovní den a většina stravování se přesunula tam. Měla tam už i párky, buchty jako hlavní chod oběda, maso je 4x týdně a když není, tak je nějaký sladký oběd. Bonbóny dostávají myslím často (když děti slaví nebo i jako motivaci!). Hodně mě to trápí, ale na druhou stranu jsem ráda, že se dcerka do školky dostala – chodí tam ráda, je nadšená z nových kamarádek, je prostě společenská a vyhovuje jí to. My bydlíme na vesnici, kde jsme se před rokem přistěhovali, ostatní maminky neznám. Nerada bych působila jako nějaký „prudič“, když si budu stěžovat nebo jako přistěhovalec z města, který se nepřizpůsobí… (navíc většinu dětí do školky nevzali, ale děti přistěhovalců ano – aby líp zapadly).
    Nemáte nějakou zkušenost, co by se s tím dalo dělat? moc díky, Lucie

  4. Dobrý den Lucie,
    vaše situace je skutečně velmi obtížná a jaka nejvhodnější v tomto případě vidím zkusit nejdříve promluvit s paní učitelkou a paní ředitelkou školky. Popřípadě zjistit jestli by nebylo možné alespoň obědy, kdy je nabídka skutečně nevhodná, posílat z domu. Domácí oběd je v zahraničí zcela běžný a máme jej také vyzkoušen s našimi dětmi.
    další možností je postupné hledání podobně smýšlejících maminek a pokus o společné jednání se školkou, jídelnou anebo zřizovatelem školky, podle toho, kde se bude zdát nejpřístupnější cesta. Držím pěsti. Margit

  5. Majka napsal:

    Dobrý večer všem, ráda bych reagovala na příspěvek Lucie, zcela chápu její situaci, jsme na tom obdobně, jenom mé děti jsou o málinko mladší a školka nás může potkat nejdříve za půl roku, situace kolem se však jistě výrazněji nezmění, i když, už dnes se pokouším komunikovat s ředitelkou školské jídelny, která vaří také pro školku a také s prodavačkami ve zdejších obchodech o tom, co by bylo příjemné na regálech jejich provozovny najít. Musím říct, že je zájem, pokaždé to však ztroskotá na aktivním přístupu jak dětí, tak rodičů. Je to o smyšlení. A proto navrhuji paní Lucii, a zcela souhlasím s doporučením Margit, povídejte o všem s rodiči, v prvé řadě, pokud budou přístupni, tak oslovit a přimět k rozhodnutí zařízení bude mnohem jednodušší a v podstatě přirozené. Chce to trpělivost a čas, jde však o zdraví nás všech. Zkušenost mi říká, že nelze páchat dobro, a „není vhodné tlačit na pilu“, jsou však jistě možnosti. Těší mne představa, že jste je objevila a jste úspěšná, ve svém rozhodnutí, paní Lucie.☼

  6. Karla napsal:

    Dobrý den,
    po přečtení knížky Cukrové trápení jsem okamžitěpřestala sladit kávu a čaj a  začala jsem se vyhýbat sladkostem jak jen to jde.
    Bohužel cukr je nám nabízen opravdu ve všem /léky, uzeniny, pečivo…../
    Proč asi??

  7. Konzumace cukru je návyková a vede k požadování dalších potravin s cukrem. Detailně je tato problematika vysvětlena v knize, kterou popisuji na: http://www.margit.cz/end-of-overeating/

  8. Lucie napsal:

    Dobrý den Margit,

    prosím o Váš názor na ,,krabí“ tyčinky v podobě pomazánky (3 balení tyčinek na výsledné 3 kg pomazánkové hmoty) a celodenní popíjení mírně sladkých nápojů ve školce, tj. oslazený čaj, 2x, 3x týdně hodně ředěný džus k obědu, Granko, ochucená mléka (mléko do kterého nalijí nějakou ochucovací složku). Toto je praxe u syna ve školce. Kdo by nechtěl sladké pití, je k dispozici voda, žádný jiný neslazený nápoj. V minulosti už nějaká stížnost byla, zkusili tedy střídat sladký a nesladký čaj po dnech ale děti údajně ten den s nesladkým čajem nepily, tak zase sladí každý den. Spotřební koš zřejmě plní dobře. Jen určitě nezapočítávají cukry v jemném pečivu, sladkých mléčných výrobcích (např. mívají Lipánka), cereáliích apod. Takže tvrdí, že položku cukr volný mají v pořádku. Ale když orientačně spočítám cukr za více sladký den – Granko, džus, Lipánek, oslazený čaj za celý den plus případně gumový medvídek od paní učitelky za odměnu (také se mi nelíbí), tak se dostanu nad doporučený limit max. 25 g přidaného cukru za celý den. A to je jen pobyt ve školce. K tomu ten chemický koktejl maskovaný pod názvem krabí tyčinky… vzhledem k min.obsahu rybího masa to snad nelze ve spotřebním koši zařadit ani do položky ryb, ne? A jak vlastně taková chemie může překročit práh školky, když obsahuje glutamát, který je označen jako nebezpečný a nevhodný pro děti? Jsem i překvapena, že jsem na internetu viděla několik jakoby vzorových jídelníčků s těmito tyčinkami a hodnocení odborníků bylo kladné. Pochopitelně jsem to řešila s vedoucí kuchyně. Poslala jsem ji všechny informace a argumenty, proč to není vhodné, měla jsem s ní schůzku a její reakce byla, že pití dost ředí, neslazené děti nepijí, ochucené mléko prý z čerstvého ovoce v takovém množství neudělají kvůli nutnosti velkého množství ovoce což by bylo nákladné, do pomazánky dávají jen 3 balení tyčinek a dělají ji asi 3x do roka a děti mají jíst prý všechno. Vrcholem bylo, když řekla, že celozrnné výrobky nejsou pro děti vhodné (i když je zařazují, protože musí), nejsou dobré pro jejich zuby a určitě z doporučení jednou zmizí. Sbírám tedy další podklady s vyjádřením různých odborníků, když paní má kvalifikace Odborného pracovníka v ochraně veřejného zdraví, certifikát z kurzu Poradce pro výživu a praxe s kontrolou jídelníčků pro dětské skupiny nestačí. Nejdříve chci vedoucí kuchyně a paní ředitelce poslat další informace. Až v případě, že nepochodím, bych se obrátila na zřizovatele. Pochopitelně mám v plánu informovat o další rodiče. Momentálně by mi moc pomohlo Vaše vyjádření. Již mám vyjádření zubaře a čekám i na vyjádření pracovnice KHS. Velice děkuji.

  9. Dobrý den, omlouvám se, téma opakovaně řeším a vysvětluji, ale v rámci webové debaty není v mých možnostech psát takovéto posudky, Margit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňme ve spojení!

Kompletní kontakty

A určitě nezapomeňte na odběr mého newsletteru, aby vám neuniklo nic důležitého ze světa zdraví:

Zdravé zprávy emailem