SPECIALISTKA NA ZDRAVOTNÍ PREVENCI A VÝŽIVU

Jak se čistit? Potřebujeme celer a kokosy?

9.2.2024

Zpět na výpis článků

Jako výživový hit se s příchodem jara periodicky vrací všelijaké detoxikační diety. Vypadá to, že mnoha lidem najednou přestaly stačit jejich vlastní vnitřní orgány, které detoxikují nepřetržitě – játra, kůže, plíce, ledviny nebo lymfatický systém.

Odkud se detoxy vzaly?

Naše babičky zcela běžně odlehčovaly stravu se začátkem jara a doháněly zimní nedostatek pohybu. Na jaře se také nedostávalo potravin, takže bylo přirozené se uskromňovat. Proto se dojídaly zásoby, někdy se držel půst a do jídelníčku se přidávaly první zelené výhonky, například kopřivy nebo pampeliškové listy. Zkrátka se jedlo lokálně, sezónně a podle potřeby těla.
Jenže lokální a sezónní strava je levná a běžně dostupná, a tak se na ní nedá přiživit. Proto je potřeba vymyslet něco originálnějšího, komplikovanějšího, exotičtějšího. Zkrátka něco, na čem se dá lépe vydělat. Objevil se proto zázračný celer, všemocné kokosy a sousty jiných nových zázraků pro čisté tělo. Vrcholem rafinovanosti je pak doporučování detoxu, který kombinuje celerové šťávy s kokosovou vodou.
Celer je skvělá zelenina, kterou u nás i pěstujeme. Potud není nic v nepořádku. Důležité ale je, že i celer má svou sezónu, kdy je vhodné ho jíst. A to rozhodně není v zimě, kdy často dosahuje sláva celerového detoxu svého vrcholu. Není ani žádný důvod, proč celer ve velkém prohánět turbomixéry a odšťavňovači. Bohatě stačí ho jednoduše nakrájet a rovnou sníst, případně uvařit.
A co kokosy? S těmi je to podobné. Dieta založená na jejich příjmu není logická ani ekologická. Voda z mladých kokosů určitě obsahuje nějaké živiny, ale jejich množství není v poměru k ceně příliš významné. Z běžné pestré stravy je získáme daleko výhodněji. 

Čistější tělo, bystřejší mysl?

Propagace detoxů není založena na faktech, ale na vymyšlených bájích jejich prodejců. Tělo každého z nás disponuje orgány, které 24 hodin denně 7 dnů v týdnu přirozeně detoxikují a eliminují všechno, co je potřeba vyloučit.

Jak se udržet v top kondici?

Návod je jednoduchý. Jezte skvěle, to znamená kvalitně, lokálně a sezónně. Upřednostňujte skutečné potraviny a jídla z nich. Díky tomu můžete úplně ignorovat výživové zázraky i jejich prodejce, ať už vás přesvědčují o nezbytnosti nějakých pilulek nebo celeru. K tématu vám doporučuji skvělé vyjádření z pořadu AwakenWithJP. Několik poznámek z šestiminutového videa:

Celerový džus je zázračný. Léčí kůži a trávicí trakt, narcisismus, noční pomočování. Dodá tělu více energie, udělá vás krásnějšími a ještě vám u toho zpevní kosti. Jen příroda je bohužel pitomá a džus schovává uvnitř celeru. Proto musíte omyl přírody napravit a celer odšťavnit.
Postup je asi následující: pouhé dvě minuty umýváte celer, pět minut ho odšťavňujete, dvě minuty pijete džus a asi 90 minut čistíte odšťavňovač. A jak to vypadá na takové celerové detoxikační dietě?
1. den: Není to tak špatné, chutná to výživově! Už první den pociťuji více energie, jsem jakoby jedenáctkrát čistější.
2. den: Už se cítím tak hydratovaně! Je šokující, že pití džusu mě hydratuje.
3. den: Cítím se mnohem silnější. Myslím, že atleti by místo steroidů měli pít celerový džus.
4. den: Celer je tak protizánětlivý, že myslím, že právě vyléčil můj autismus. Taky můžete vidět, že mé kosti už vypadají daleko pevněji.
5. den: Celer je vyprodaný, což jen potvrzuje, jak je účinný. Nemám tedy džus a cítím se ještě lépe. To znamená, že je tenhle detox vážně efektivní.
6. den: Je mi blbě. Bolí mě hlava a žaludek, mám málo energie, jsem unavený. Naštěstí vím, že to jsou příznaky detoxu, takže ve skutečnosti je mi lépe!
7. den: Nemám poliomyelitídu, před ní celer nejspíš taky ochraňuje. Můžete ho brát místo očkování!
Video může prospět v rámci terapie smíchem více než litry celerové šťávy nebo kokosové vody.

Moje osobní zkušenosti a doporučení s půsty

Odpovědi jsem před pár dny připravila pro redaktorku, která mě o ně požádala pro svůj text do mainstreamového média. Paní redaktorka svůj text nakonec vyrobila z odpovědí mnoha lidí, z mých textů vzala dvě věty a přidala si k ní další z encyklopedie na mém webu, která ale nepředávala mé doporučení, jen obecné vysvětlení pojmu. Proto přidávám kompletní vyjádření:

  1. Dodržujete pravidelný půst?

Ne, neřídím se ve výživě žádnými rigidními pravidly, ale výhradně schopností vnímat potřeby svého těla a respektovat jej. Jak detailně vysvětluji ve své knize Osobní receptář pro zdraví a pohodu, po 20 letech brzkých snídaní s dětmi jsem po jejich osamostatnění a odchodu z domova začala vnímat, že už nepotřebuji hned po probuzení jíst, že je mi lépe, když snídani posouvám a občas dokonce vynechám.

  1. Pokud ano, jak často jej opakujete a kdy si jej dopřáváte?

Díky mojí profesi mám každý den úplně jiný, někdy brzy ráno vyjíždím na přednášky po republice nebo návštěvy nemocnic, kde řeším projekt zlepšení výživy, jindy mám termíny s klienty nebo studuji a píšu texty. Strava pak vychází z pracovního programu. Obvykle snídám později – pokud to jde, tak až po proběhnutí se venku a nějaké práci, a snídani občas zcela vynechám. Postím se ve dny intenzivní práce, protože nejíst je mnohem prospěšnější než jíst ve stresu. O to víc se pak v pohodě najím jindy.

  1. Čeho se váš půst týká?

Nejčastěji posouvám snídani. A doporučila bych také vynechávání svačinek, protože to obdobně prospívá, zlepšuje citlivost k inzulinu.

  1. Změnilo vám postění se život nebo náhled na určité věci v životě?

Už desítky let jím podle potřeb svého těla, nepotřebuji dodržovat žádná striktní pravidla a vzorové režimy, které spíš kritizuji. Proto pro mě posouvání či vynechávání jídla není nic nového. Schopnost vnímat své tělo a jíst podle jeho potřeb je nesmírně osvobozující. Prospívá nejenom výživově, ale i psychicky. Člověk je zcela nezávislý na tvrzení jiných – nepotřebuje žádné vzorové jídelníčky, dietní režimy ani produkty, tvrzení a propagaci zájmových skupin a dietních guru.

  1. Pro koho je půst vhodný a pro koho nikoliv?

Dlouhodobý tradiční půst, který trvá i dny, je za mě v našich podmínkách spíše nevhodný. Málokdo delší vynechávání jídla dokáže v našem hektickém životě kombinovat s pohodou. V důsledku se pak lidé nepostí, ale hladoví – a pak se přejídají. Proto takové půsty nedoporučuji. Co však doporučuji, je dnes populární a nově i léčebně využívaný přerušovaný půst, kdy se jen upravuje časové rozmezí, kdy které přes den jíme. Můžeme například posunout snídani na pozdější hodinu (nebo ji úplně vynechat), můžeme se dříve navečeřet. Takto efektivně navyšujeme počet hodin, kdy nic nejíme. Tehdy se může snížit hladina hormonu inzulinu v krvi, zlepšuje se citlivost k němu a snižuje se riziko vzniku tzv. inzulinové rezistence, která je častým rizikovým faktorem pro vznik mnoha zdravotních potíží, například obezity, cukrovky 2. typu, metabolického syndromu či Alzheimerovy demence.

Přerušovaný půst je šetrný a každý si ho může nastavit podle svých potřeb. Třeba i jen občasné posunutí snídaně o hodinu zvládne téměř každý. Vyloženě opatrně je třeba k jakékoli formě půstu přistupovat u osob s poruchou příjmu potravy nebo u lidí, kteří řeší nádorové onemocnění spojené s kachexií.

  1. Jak má půst vliv na myšlení a chování lidí?

Přerušovaný půst je efektivní prevence i součást léčby mnoha chronických onemocnění. Nově víme, že studie prokazují jasnou spojitost mezi chronickými nemocemi (naším metabolickým zdravím) a psychiatrickými nemocemi, a to nejen depresemi a úzkostmi, jak by nás možná napadlo, ale třeba i schizofrenií. Prakticky to znamená, že všechny tyto nemoci mají základ v našem metabolickém zdraví, jehož zásadním parametrem je inzulinová rezistence. Ta je naštěstí zásadně ovlivnitelná pomocí půstu. A jako další možnost bych přidala i omezování počtu jídel obecně, prospěšné je tedy i vynechávání svačin. Kontrolovaný půst je základem nejen pro naše fyzické, ale i psychické zdraví, pro naši výkonnost a pohodu.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Diskuze

22 komentářů: “Jak se čistit? Potřebujeme celer a kokosy?”

  1. Iva Vránová napsal:

    Držím přerušovaný půst, nebo se alespoň o to snažím. Mnoho lidí tento druh půstu nechápe

  2. Přerušovaný půst je za mě nejlepší možnost odlehčení a může zvládnout téměř každý, Margit

  3. Jitule B. napsal:

    Dobrý den, chci se Vás zeptat, zda přerušovaný půst přeruší malé espresso s horkou vodou a trochou mléka? Nepotřebuji ráno jíst, ale musím si dát malou kávu, díky které si následně vyřeším doma v klidu svou potřebu. Zajímá mne ovšem, zda tou kávou půst pro tělo přeruším či nikoliv? Tipuji, že minimálně tím přísunem mléka ano. Děkuji velmi za odpověď.

  4. Lenka Hönig napsal:

    Moc děkuji za tento článek, potvrzuje to, že nedělám nic špatně ,když jím podobně jak to mate vy. Jsem takto více nezávislá na něčí nabídce jídla a jim přednostně doma z velké části z vlastních zdrojů.

  5. Libuše napsal:

    Já jsem ve svém pokročilejěím věku začala s přerušovaným půstem a musím říci,že jsem maximálně spokojená. Najela jsem režim 14/10,což je výhodné,protože většinu půstu mám v době spánku,takže hlad nijak nepociťuji.Samozřejmě,že to ale neznamená se v těch 10 hodinách přejídat. Cítím se odlehčeně a zdravěji

  6. Dobrý den, neslazené nápoje půst nepřerušují, přídavek mléka, které také obsahuje cukr, může, i když pro většinu z nás takovéto množství nebude žádný problém, Margit

  7. Alena napsal:

    Mám cukrovku 2.tipu,mohu držet půst 14/10?děkuji za odpověď.

  8. Ano, obecně můžete, i když více než konkrétní režim bych upřednostněn hledání vlastního podle aktuálního stavu, jako třeba ne když je hlad, Margit

  9. Miloslava Švancarová napsal:

    Můžu držet přerušovaný půst, když mám problémy s trávením. Myslím jestli by se tyto problémy nezlepšily. Mám reflux jícnu, trpím na nadýmání, hlavně v noci.

  10. Dobrý den, v takovémto případě bych jako první zkusila omezit počet denních jídel – svačinky a pojídání mezi hlavními jídly a když budete zvládat jde zkoušeti mírnou podobu, jako třeba posunutí snídaně i kdyby jen o hodinu, Margit

  11. Zdeňka napsal:

    Dobrý den, lze dodržet v půstu hladinu potravin, aby to bylo nad alespoň orientační BMR a procenta tuků, bílkovin, sacharidů aj? Děkuji.

  12. Dobrý den, přiznávám, že sama hlídání makroživin nedoporučuji, není to nic přirozeného ani pro zdravé jedení nezbytného. Ale obecně, je samozřejmě jen na vás jak si jídlo i v rámci přerušovaného půstu poskládáte, Margit

  13. Zuzana napsal:

    Dobrý večer,
    když chci zařadit do jídelníčku například kopřivy nebo pampeliškové listy, které jste zmínila……….je nutná nějaká úprava předem? nějaká nutná forma zpracování, aby tělo dokázalo strávit tyhle rostliny v pořádku?

    Děkuji.

  14. Dobrý den, velmi mladé výhonky jde čerstvé, ale vše i tepelně upravovat nebo třeba do čajů, Margit

  15. Vratislav Čihák napsal:

    Mně se osvědčilo denně min. 12 hodin nejíst a ráno si dát vodu nebo vodu s citronem. Nerozčilovat se, nepouštět zprávy. Nápis na lednici: „Uklidni se, nestačil by čaj, kniha, procházka?“ Ráno a večer vynechat elektroniku, monitory, mobil.

  16. Jana napsal:

    Dobrý den, mám radost, že hodně lidí dbá o své zdraví. Je to super. Důležitý je taky pohyb, meditace, předcházení stresu. Strava se musí taky dobře rozkousat. Krásný den všem, držím palečky.

  17. Stanislav Stanošek napsal:

    Dobrý den, doporučuji knihy od Dr.Normana W. Walkera(Zdraví $alat, Zeleninové šťávy atd.)Nic lepšího na tomto světě ještě nikdo nevymyslel.Zdravim vás.

  18. Dobrý den, děkuji za doplnění, ale nesouhlasím, odšťavňování a strava postavená na šťávách určitě nejsou nezbytností pro zdravé jedení, Margit

  19. Zuzana napsal:

    Dobrý den, dá se říci nějaká min.hodinová délka půstu, aby začli probíhat pozitivní reajce těla či jak to nazvat? Děkuji.

  20. Dobrý den, vždy je třeba vycházet z aktuální situace, třeba kdyby někdo běžně pojídal i v noci, prospěje i už jen těch 12 hodin nejedení. Namísto času sledujte své tělo, Margit

  21. Jana napsal:

    na psychiku doporucuji knihu nebo podcasts od dr. Chris Palmer , moc pomohlo/bohuzel jen v AJ/

  22. Ano, skvělá kniha, pravidelně ji propaguji na školeních a výpisky z ní v českém jazyce najdete u mě v blogu: https://www.margit.cz/co-a-proc-ctu/
    Margit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňme ve spojení!

Kompletní kontakty

A určitě nezapomeňte na odběr mého newsletteru, aby vám neuniklo nic důležitého ze světa zdraví:

Zdravé zprávy emailem