Strava v těhotenství

24. 4. 2018 Články štítky: , 11 komentářů

Na sítích a mezi maminkami žijí svým vlastním životem různé rady, které se týkají výživy v těhotenství. Některá tvrzení jsou nesmyslná, některá doporučení zase úplně zbytečná. Na stravu a i mnohá nevýživová doporučení v období těhotenství se mě také velmi často ptáte, a proto jsem připravila video, ve kterém téma dopodrobna vysvětluji. V tomto textu přidávám shrnutí toho nejdůležitějšího z videa.

Těhotenská dieta neexistuje

Těhotným ženám prospívá úplně stejná zdravá strava jako všem ostatním. Ideální je, když žena dlouhodobě jí kvalitně a ve své zdravé stravě pokračuje i v těhotenství a při kojení. Svým vlastním chováním a vlastními návyky později zdravou stravu přirozeně zprostředkuje svým dětem. V případě, že se vyskytnou zdravotní potíže, je třeba stravu vždy individuálně vyhodnotit a případně cíleně upravit.

Těhotenské nevolnosti a chutě

Ani pro jedno neznáme příčiny. V případě nevolností v těhotenství se uvažuje o vlivu hormonálních změn, které mohou být způsobeny také změnami hladiny cukru v krvi, resp. změnami v hladině inzulinu. Zmíněné teorii napovídá i o něco častější výskyt těhotenských nevolností u žen diabetiček. Proto je vhodné vynechat zkusit omezit sacharidy, tedy místo pojídání keksů, které se obvykle doporučuje, si na svačinku třeba dát kousek tvrdého sýru.

Těhotenské chutě jsou obvykle krátkodobé a nebývají riskantní. Je skvělé, když se těhotná žena snaží zdravě jíst, jak to jen zvládá, ale nemá smysl se trápit, když všechno zrovna nejde podle nejlepších představ. Důležité je, aby se maminka zbytečně nestresovala. Proto prosím nemějte zbytečné výčitky. Každá žena dělá vždycky to nejlepší, co může, chutě jsou běžné u mnoha těhotných žen a téměř vždy jsou pouze přechodné.

Těhotenské mýty

Jaké jsou nejtradovanější mýty? Všechna uvedená tvrzení jsou nesmysly, nad kterými není třeba dále ztrácet čas:

  • Jsem těhotná, můžu jíst za dva.
  • Klidně se můžu přejídat a ládovat sladkým, je třeba jíst podle chutí.
  • Placenta funguje jako filtr, a tak si můžu dopřávat i nezdravé potraviny. K děťátku se nic nedostane.
  • Nemůžu se hýbat nebo nějak sportovat. Je to v těhotenství nevhodné.
  • Těhotné ženy v žádném případě nesmí játra (bývá odůvodňováno rizikem předávkování vitamínem A, což v občasné přiměřené konzumaci nehrozí) a běžně dostupné čerstvé a plísňové sýry (odůvodňuje se rizikem nákazy listeriózou, ale ta hrozí u nepasterizovaných mléčných výrobků, které se v Česku běžně nenabízejí).
  • Těhotné ženy, které kouří, nemají okamžitě s kouřením přestat, lepší je odvykat cigaretám postupně.

Obecné zásady zdravé výživy

Ze všemožných doporučení mě nevíce zaujala ta z webu Těhotenská cukrovka. S drobnými úpravami platí pro úplně každého a jsou zcela v souladu s mými dlouhodobě předávanými doporučeními. Když zdravě jíte, vařte si jako doposud. Vařte jedno jídlo, které je vhodné pro vás, a ostatní ať se solidárně přizpůsobí. Totiž co je vhodné pro vás, je vhodné a zdravé i pro ně. Nejedná se o žádnou speciální dietu. Pro všechna jídla platí tyto obecné zásady:

  • neslaďte a omezte vše, co obsahuje jednoduché cukry (výjimkou je ovoce v rozumném množství)
  • omezte konzumaci výrobků z bílé mouky a bílé rýže, snažit se je nahradit celozrnnými
  • zeleninu si dávejte ke každému jídlu, může částečně nebo i zcela nahradit tradiční přílohu
  • nejezte žádné dietní výrobky a výrobky určené pro diabetiky
  • vynechejte uzeniny (kromě kvalitní šunky od kosti)
  • nedojídejte se mezi jídly (pro zahnání chutí je možné zakousnout něco, co neobsahuje sacharidy: nesladkou zeleninu, plátek šunky od kosti, kousek sýru atd.)
  • jezte kvalitní přirozené potraviny a poctivou domácí stravu, nejezte polotovary, průmyslově vyrobené hotové výrobky s řadou pochybných ingrediencí a fast food
  • používejte kvalitní přirozené tuky (máslo, za studena lisované oleje), vyhněte se průmyslově upraveným tukům (margariny, rafinované oleje, ztužené a částečně ztužené tuky)

Testování na těhotenskou cukrovku

Jednoznačně doporučuji nechat se otestovat. Rizika testu jsou pouze přechodná a nezávažná, zatímco rizika těhotenství s nediagnostikovanou, a tedy neřešenou těhotenskou cukrovkou jsou pro dítě velmi závažná. O testu stále panuje mnoho mýtů, a proto předávám detailnější vysvětlení od diabetoložky MUDr. Hanky Krejčí:

V povědomí většiny z nás je, že vyšší riziko vzniku těhotenské cukrovky mají zejména ženy s nadváhou či obezitou, nedostatkem pohybu, nevhodnou stravou atd. Těhotenská cukrovka ale nezřídka postihuje i ženy štíhlé, ženy, které se stravují zdravě a sportují. Velkou roli totiž hraje také vrozená dispozice a věk. Po 30. roku postihuje cukrovka až pětinu těhotných žen.

Je test na cukrovku škodlivý?

Kolem testu na cukrovku, tzv. OGTT, koluje řada pochybností, zda není pro ženu a miminko nebezpečný. U zdravé ženy bez cukrovky nepředstavuje vypití sladkého roztoku žádné riziko. U žen, které cukrovku mají, je test zatím jediným způsobem, jak ji odhalit. Ani ony se ale nemusí obávat, protože jednorázově vyšší hladiny cukru jim ani dítěti neublíží. Riziko představují opakovaně zvýšené hodnoty. U více než poloviny žen se dá navíc cukrovka zjistit na základě opakovaně vyšší hodnoty krevního cukru nalačno – těmto ženám by sladký roztok neměl být podán.

Proč je důležité mít jistotu, že cukrovku nemám? Jaká jsou její rizika

Neléčená cukrovka může způsobit nejen komplikace v těhotenství a bezprostředně po porodu, ale pro dítě může mít také dlouhodobé následky. Tyto děti mohou mít od dětství sklon k nadváze a obezitě, vyšší riziko cukrovky 2. typu, vysokého krevního tlaku a dalších poruch, které zvyšují riziko srdečně-cévních onemocnění. Je pozorován také vyšší výskyt specifických poruch učení, poruchy pozornosti a hyperaktivity (ADHD) nebo poruch autistického spektra.

Jak má test probíhat, aby se na výsledky dalo spolehnout:

Test se správně provádí ráno po 8hodinovém až 10hodinovém nočním lačnění. Pití vody nebo nesladkého čaje není omezeno. Pár dnů před testem není vhodné výrazně měnit způsob stravování, žena má jíst tak, jak se obvykle stravuje – test jí řekne, zda se tak může stravovat i nadále. Pokud probíhá viróza nebo jiné akutní onemocnění, je vhodné test odložit, protože hodnoty by mohly být falešně vyšší. Pro přesnost výsledků je nutné nabírat žilní krev, nikoliv krev z prstu. Po dobu celého testu má žena v klidu sedět (fyzická aktivita rovněž zkreslí výsledek). Nejprve se nabírá krev nalačno a čeká se na výsledek glykémie, proto je vhodné, aby test probíhal přímo v laboratoři. Je-li zvýšená, v testu se nepokračuje a vyšetření má být zopakováno následující den. Opakovaně vyšší glykémie nalačno potvrzují cukrovku. Je-li glykémie nalačno v normě, žena vypije 75 gramů glukózy. Krev se znovu odebírá v 60. a 120. minutě po podání roztoku a cukrovka je vyloučena, jsou-li obě hodnoty v normě. Na vyšetření je dobré vzít si něco na čtení a svačinu – po posledním odběru je vhodné se najíst.

Více na webu Těhotenská cukrovka a ve videu.

Ryby: výhody versus rizika

Příjem dvou až tří porcí mořských ryb týdně převyšuje případná rizika a můžu ho jen doporučit. Jestliže konzumujete ryby častěji, střídejte druhy a vyhýbejte se těm s vyšším obsahem rtuti, jako je žralok, mečoun, makrela, tuňák, štika, candát nebo okoun.

Terapeutické diety

Jestliže žena dlouhodobě prospívá i na zdravé alternativní stravě, jako je třeba vegetariánství, nebo terapeutické dietě, jako je třeba nízkosacharidová strava, je zpravidla nejvhodnější v takové stravě pokračovat. A naprosto nejlepší by bylo specifika své výživy sdílet i s lékařem a společně domluvit vhodné sledování. Například u veganů a vegetariánů je vhodné stanovit krevní hodnoty vitamínu B12, železa a kyseliny listové.

Suplementace

Aktuálně se za nejvhodnější považuje suplementovat pouze individuálně potřebné živiny, ideálně při klinicky ověřeném deficitu nebo při riziku deficitu na základě stravovacího omezení či nemoci. Příklady, kdy je vhodné zvážit suplementaci:

  • Železo: v případě zjištěného deficitu, u vegetariánek a veganek, při nechutenství k masu
  • Jód a omega-3 mastné kyseliny: když maminky nekonzumují pravidelně ryby
  • Kyselina listová: když maminka dlouhodobě a dostatečně nejí salátovou zeleninu
  • Hořčík: při předčasných stazích; zvážit v kombinaci s vitamínem B6, ale je třeba mít na vědomí, že suplementace hořčíkem může zvyšovat vylučování vápníku; bezva výživovou náhradou kombinace hořčík + B6 může být banán s hořkou čokoládou
  • Multivitamin pro těhotné: když žena dlouhodobě trpí nevolností a jí omezeně

Bylinky v těhotenství

Doporučení, které bylinky těhotné mohou a kterým se mají vyhýbat, je také spousta. Mnohá z nich si rozporují tak, že nastalému zmatku někdy nerozumí ani odborníci. Už jsem zachytila i doporučení, ať těhotná žena raději vůbec nepije bylinkové čaje. Ve skutečnosti naprostá většina obdobných doporučení není výsledkem rigorózního testování, protože na těhotných se testuje jen zcela výjimečně. Zákazy a omezení jsou proto zpravidla pouhé odhady podle známého působení bylin. Uklidňující je, že neexistuje žádná běžná česká bylina, která by měla tak silný účinek, že může ukončit těhotenství. Je ale mnoho bylin, které zejména při dlouhodobém nebo nadměrném užívání způsobují překrvení pánevních orgánů nebo ovlivňují děložní činnost.

Co mohu doporučit, jsou běžné bylinky v běžných množstvích: občas jemný heřmánkový čaj nebo rajčatová omáčka s oreganem budou naprosto v pohodě. Riziku se těhotné ženy nejlépe vyhnou, když se vyvarují nadměrnému a opakovanému užívání bylinek. Bylinkové čaje je vhodné střídat, vařit jemné výluhy. A pokud má žena potřebu jakoukoli bylinku užívat intenzivněji nebo dlouhodobě, je vhodné se předem poradit se specialistou.

Používání adaptogenů a superpotavin

Situace je podobná jako u bylinek. Použití naprosté většiny tzv. superpotravin není testováno na těhotných. Mnohá zdravotní tvrzení u těchto specialit jsou však pouze reklamní vyjádření výrobců a prodejců, která slibují zázračné účinky bez rigorózního potvrzení. Téměř jistě nevadí, když si maminka občas zobne chlorelly, když bude do kaše přidávat kustovnici anebo když bude občas popíjet koktejl ze zeleného ječmene. Dlouhodobé intenzivní užívání těchto doplňků ale spíše nedoporučuji.

Strava po císařském řezu

Obvykle, a bohužel i v nemocnicích, se ženám po zákroku podávají jenom výživově nepřínosné suchary a piškoty. Místo toho se připojuji k našim babičkám, které tradičně doporučovaly kvalitní slepičí vývar. Zajímavé je, že vývar pro nabrání sil po porodu ženám doporučuje i tradiční čínská medicína.

Šestinedělí a kojení

Mnohé kojící maminky se na základě nesmyslných doporučení zbytečně moc omezují. Přitom právě v době kojení potřebuje žena maximum živin. V případě nevysvětlitelných potíží u miminka, které by mohly souviset s výživou maminky, doporučuji detailně si zapisovat jídelníček a aktuální zdravotní potíže dítěte. Jen tak je možné vysledovat případné souvislosti a testovat vliv jednotlivých potravin.

Vypadávání vlasů a nehtů po porodu

V průběhu těhotenství dojde pod vlivem hormonálních změn k omezení vypadávání vlasů. Efekt přetrvává i první měsíce po porodu. Zhruba 4 až 6 měsíců po porodu se stav vrací k běžnému vypadávání vlasů. Ženy vnímají jen tuto změnu a neuvědomují si, že jde o jen relativní ztrátu vlasů.

Jídlo nestačí

Zdravé jídlo je skvělé a určitě prospívá, ale potřebujeme více než jen jíst. Mnohé maminky by určitě dokázaly napsat dlouhý seznam všeho, co by si přály. Odhaduji, že na prvních místech by pro mnohé byl dostatek spánku a času pro sebe. Sama svoji obrovskou potřebu spát ještě nyní, 13 let od posledního porodu, vysvětluji jako dohánění roků, kdy jsem kojila.

Moc doporučuji se v rámci rodiny a bližšího okolí zamyslet a nastavit režim, který pomůže nově nastalé situace zvládnout. Do programu je nutné zařadit prostor pro odpočinek, pobyt venku a pohyb. Tohle všechno posiluje naše zdraví a zlepšuje náladu. Bez zdraví a dobré nálady nemůže dlouhodobě fungovat vůbec nikdo. Zajistit si klid a dobrou náladu znamená zajistit pohodovou maminku svému dítěti.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

11 komentářů: “Strava v těhotenství”

  1. Gabriela Polívková napsal:

    Dobrý den paní Slimáková,

    ohledně jídla v těhotenství mám dotaz, mám intoleranci laktózy, tudíž mléčné výrobky mám buď se sníženým obsahem laktózy ale ne všechny mi sedly a pak hodně ty sójové. Ve videu sóju nikterak nedoporučujete. Může sója hodně ovlivnit zdraví miminka?

    Děkuji a hezký den
    Gabriela

  2. Dobrý den Gabrielo,
    sóju, mimo fermentované, skutečně nedoporučuji a detailní vysvětlení najdete zde: https://www.margit.cz/soja-prospiva-skodi/ Mléko a mléčné produkty nejsou esenciální potraviny a živiny lze zajistit i bez nich. Vedle běžných zdrojů vápníku bych třeba doporučila ořechová a semínková mléka, včetně mléka z máku. Margit

  3. Lenka napsal:

    Opět skvělý článek. Díky Margit. ;)

  4. Alena Kuželková napsal:

    Dobrý den,
    také mám dotaz. Na mnoha výrobcích se setkám s větičkou “není vhodné pro těhotné a kojící”. Zajímalo by mne, zda je tato věta používána jen jako ochrana firmy, protože to v tomto směru nijak draze netestovali a výrobek je v zásadě neškodný, nebo zda tato věta vychází z nějakého konkrétního testu. (Například tu mám dračí krev a oregánový olej, které tehotným nedoporučují, když se mi ale nyní objevil opar, na které trpím a obojí mi na ně pomáhá, mám kvůli tomu přestat s aplikací a nechat si opar klidně bujet?)

  5. Dobrý den, testování pro děti a těhotné ženy je skutečně náročné, a běžně jej firmy s doplňky nedělají. Potom musí uvádět tuto větu, Margit

  6. Vlasta napsal:

    Dobry den, kojim temer 2-lete dite a jsem znovu tehotna (momentalne 10.tt) prve dite je jeste porad zvykle pit docela hodne MM ale mne po kojeni byva nekdy hodne spatne. Myslim si, ze jim zdrave. Neni v mych silach jist vetsi objem potravy, navic myslim si, ze energie mam tak akorat protoze mam aj vahovy prirustek 1kg na koci 10.tt stejne jako u prveho tehotenstvi. Mam vsak dojem, ze kojeni me strasne vysiluje a je duvodem mych nevolnosti, ktere jsem v prvnim tehu vzdy dokazala zahnat kusem syru/sunky/masa. Myslite ze mi muzu chybet nejake mineraly nebo vitaminy? Mela bych se dat na neco otestovat nebo rovnou pridat do stravy nejaky vyzivovy doplnek nebo potraviny? Momentalne beru jen kyselinu listovu.
    Dekuji

  7. Dobrý den, v takovémto případě bych jako základ pro zlepšení stavu doporučila už omezit až zastavit kojení, Margit

  8. Judita napsal:

    Dobry den Margit, chtela jsem Vas poprosit o radu, jak se potykat s unavou v tehotenstvi? Jsem momentalne v patem mesici a porad se nemohu unavy zbavit. Dokazu spat i 10h /noc a stravuji se, rekla bych, zdrave. Jim spoustu zeleniny, ovoce a na snidani domaci granolu a bily jogurt nebo ovesne palacinky s bananem, ovocem a orisky. Maso jen kureci a obcas ryby. Vody piju taky dost. Akorat mam ted dost chut na cokoladu (bohuzel tu mlecnou) Vzdycky jsem byla velmi aktivni, sportovni typ (lozeni po skalach, jezdeni na koni, turistika..), ale ted jen posedavam, a veskere normalni aktivity doma (uklizeni..) me vysiluji. Vse okolo meho tehotenstvi je v poradku. Chtela jsem se zeptat, zda vite o nejakem triku, jak unavu zmirnit? Mockrat Vam dekuji za rady! Mejte se krasne! S pozdravem, Judita

  9. Dobrý den Judito, podle toho mála informací mohu jen zkoušet nápady. Zkuste prosím více masa a dalších kvalitních bílkovin, více chodit ven – ne cvičit, ale spíše procházení, ale hlavně stav stále kontrolovat s vaší lékařkou. Takto neobvyklá únava zpravidla bývá v počátku těhotenství a pak až před porodem, ale každá na hormonální změny reagujeme jinak, Margit

  10. Anna napsal:

    Dobru den,
    Dekuji za pekny clanek. Inspiroval mne k dotazu na Vas nazor, zdali muze i miminko (jeste nenarozene) ovlivnit tehotenstvi. Jsem po porodu ctvrteho ditete a napada me, jakto ze bylo posledni tehotenstvi jine a jine je i dite. Tri predchozi deti mely stejnou vahu pri narozeni, tedy 3,5 kg a ja koncila u vsech se stejnou vahou na konci tehotenstvi, s celkovym prirustkem 10 kg. Nyni vazilo miminko pri narozeni 4 kg a ja pribrala 25 kg. Miminko je radne pri chuti a za ctyri mesice prerostlo vsechny sourozence v jejich veku o nekolik kilo. A to pouze kojim, nejim sladke, obcas ovoce. V prubehu tehotenstvi jsem opet trpela nevolnostmi a nechutenstvim a hlavne obrovskou unavou a ac jsem se snazila jist stale stejne a dokonce zmensovat porce, vaha naskakovala az desive rychle. Pritom jim zdrave, v podstate dle vasich doporuceni. Varim pro rodinu, takze nemam sanci jist neco jineho. Pohybu jsem s ostatnimi mela dost, a to jsem pridala oproti drivejsim tehotenstvim i plavani…
    Tento dotaz dotaz smeruji spise obecne, zdali je mozne, ze nas formuje i takhle neovlivnitelna zalezitost.

  11. Dobrý den, to je zajímavá a obávám se, že ještě neprozkoumaná otázka. Nevím o studiích tohoto typu a tak jem můžeme odhadovat, já bych vsadila na možnost vzájemného ovlivnění. Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *