Jak zajistit zdraví pohybem? Včera sláma, dnes brusle

24. 9. 2020 Články 6 komentářů

Zdravé jídlo a pohyb doporučuji už roky jako nejlepší ochranu před nemocemi. Pravidelně se ale setkávám s tvrzením, že sport není pro každého, protože k němu potřebujete peníze a čas. Nesouhlasím! Nemusíme se přece hned potit v luxusním fitness centru pod dozorem trenéra. Možností, jak se hýbat, je hodně, většinu z nich máme kolem sebe úplně zadarmo a efektivitu našeho pohybu ještě můžeme podpořit našim myšlením. Já jsem třeba tento víkend „sportovala“ tím, že jsem v sobotu několik hodin hrabala slámu a v neděli jsme si s manželem zajeli deset kilometrů před snídaní na bruslích. V týdnu k domácímu protahování a jednomu intervalovému tréninku také budu chodit na procházky se psem, převleču duchny, vytrhám plevel z chodníku a při úklidu domu se proběhnu po schodech.

Plevel, duchny, schody, pes a sláma také mohou prospívat tělu? Samozřejmě ano! Protože o efektivitě pohybu – ale i léků, stravy a vlastně čehokoliv, co děláme, rozhoduje i naše hlava.

Co všechno dokáže mozek?

Získáváme svaly a fyzickou kondici silou myšlenky? Může být cvičení placebo? Je účinnost léků přímo úměrná naší víře v jejich moc? Může informace o složení jídla určovat bezprostřední reakci našeho těla? Můžeme se cítit sytí nebo hladoví na základě toho, co si myslíme o jídle, které jíme? Odpověď na všechny otázky zní jednoznačně ano. Všechny uvedené vlivy jsou dobře zdokumentované.

Tři příklady síly našeho myšlení

  • Pokud po závažné operaci srdce podává morfin pacientovi lékař, je účinek léku významně vyšší, než když ho aplikuje naprogramovaná pumpa. Obdobně dopadly testy u léků proti úzkostem, vysokému krevnímu tlaku nebo Parkinsonově nemoci. Očekávání, která má pacient od určitého druhu terapie, způsobují vyšší účinnost léku. Pokud o terapii neví, je účinnost nižší, někdy dokonce není vůbec žádná.
  • Pokojské, které v rámci své profese fyzicky zatěžují své tělo, obvykle nespojují svou práci s prospěšným pohybem – myslí si, že nesportují. V rámci studie bylo vyšetřeno několik desítek pokojských a polovina z nich zhlédla patnáctiminutové video, které ukazovalo, že jejich práce splňuje doporučení lékařů a jaký efekt mohou očekávat. Při kontrole po měsíci měly účastnice intervenční skupiny podstatně lepší parametry: nižší hmotnost, méně tělesného tuku, nižší krevní tlak a větší radost z práce. Pouhé uvědomění, že v rámci zaměstnání prospěšně cvičí, vedlo k pozitivním změnám – jako kdyby cíleně sportovaly.

  • Účastníci další studie byli sledováni při pití mléčných koktejlů. V průběhu konzumace se měřila hladina hormonu ghrelinu v krvi. Ghrelin je hormon hladu – pokud nejíme, jeho hladina stoupá, vyzývá nás k hledání jídla a zpomaluje metabolismus (pro případ, že bychom se k jídlu včas nedostali). Účastníci nejdříve dostali „rozumný koktejl“ spolu s letákem. Nápoj byl dietní, zdraví O týden později účastníci za stejných podmínek popíjeli „hříšný koktejl“ s hromadou kalorií, tuků a cukrů. Kalorická bomba vedle až k trojnásobně většímu poklesu ghrelinu, což dává smysl. Množství ghrelinu klesá s jídlem a míra poklesu odpovídá množství zkonzumovaných kalorií. Problém tkví ve skutečnosti, že oba koktejly měly naprosto stejné složení. Rozdílné bylo pouze tvrzení o nich, které účastníci dostali a které při pití pročítali.

Pro nevěřící Tomáše upřesňuji, že všechny tři příklady stojí na kvalitních studiích. Pokud vás zajímají detaily, doporučuji zhlédnout video z TEDxTraverseCity: Change your mindset, change the game od Dr. Alia Crum, ze kterého jsem čerpala inspiraci.

Placebo není nefunkční zázrak

Většina doktorů odmítá placebo jako podvod s kuličkami cukru. Ve skutečnosti jde o silnou a konzistentní demonstraci moci našeho myšlení, v případě lékařské péče mluvíme o síle účinku na základě očekávání. Efekt metody nebo léku je závislý na našem vědomí. Čemu věříme, co očekáváme, co si myslíme, to určuje reakce našeho těla.

Opravdu není potřeba zdravě jíst, pravidelně cvičit a dělat další zdravé věci?

Stále platí, že sport je prospěšný, zdravě jíst je důležité a léky fungují. Chci však upozornit na to, jak obrovský vliv má nastavení naší mysli na všechno, co děláme. Kde jsou její hranice? Nevíme. Ale víme s jistotou, že můžeme zapojením své vlastní mysli zlepšit své životy. Naše zdraví je zásadně ovlivněno tím, jak o svém životě smýšlíme.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

6 komentářů: “Jak zajistit zdraví pohybem? Včera sláma, dnes brusle”

  1. Carb cycling - dotaz napsal:

    Dobrý den, paní Margit, chtěla bych se zeptat na efektivitu carb cycling stravování za účelem hubnutí. Jednoduše řečeno se jedná o režim, kdy se střídají dny low carb ( tuk se nepřehání) a medium/high carb. Logika má spočívat v tom, že tělo se na low carb dni přepne do úsporného režimu, ale nedojde k zastavení hubnutí, protože během druhého -high carb- dne dojde k vyplacení leptinu a superspalování. Nemá tedy dojít ke zmatení organismu, díky čemuž se při hubnutí vyvarujeme toho bodu, kdy už dal přes jakékoliv úsilí nemůžeme shodit další kila (plateau). K tomu se doporučuje HIIT cvičení. Může být tato metoda skutečně účinná? Mně se při hubnutí běžné stává, ze po prvních 7 kg to dal jde ztěžka. Mám větší nadváhu v podstatě od kojence tj už jako kojenec jsem měla nadváhu a snažím se pochopitelně hubnout celý život, tak to tělo je rozložené.., Proto mne carb cycling zaujal, jen se nechci znovu vrhnout do nějaké blbosti… Více na vshed.com, děkuji, Lenka

  2. Dobrý den Lenko, přiznávám, že nejsme zastáncem takto striktně nastavených režimů a ani nevím o solidních studií, které by efektivitu ověřovaly, Margit

  3. Dobrý den, Margit, díky za článek jen bych k němu měla doplnění. Vše co píšete je sice pravda, ale řekla bych, že je důležité zmínit, že u mnoha takovýchto pohybů člověk necvičí rovnoměrně a může si způsobovat svalové disbalance nebo zranění z repetetivního pohybu. Když ten pohyb není častý nebo přehnaně intenzivní, tak se nejspíš nic nestane, ale ta práce pokojské je tedy zrovna docela špatný příklad. Kdysi jsem jako pokojská pracovala při škole a pravda je, že fyzičku jsem měla skvělou, protože to je opravdu velmi fyzicky náročná práce, i když to tak na první pohled nemusí vypadat, ale taky bez správné kompenzace bych z toho měla totálně oddělaná záda. Přestože disbalance nebo zranění z repetetivního pohybu si člověk může vyrobit i v tom luxusním fitku, pokud to co dělá, dělá špatně, tak je rozhodně nejlepší cvičit pod dohledem kvalifikovaného instruktora, který dá pozor, aby si člověk pohybem neškodil. Střední zlatá cesta, pokud člověk nemá na osobního trenéra je se s instruktorem správně naučit dělat cvičení, které pak již může provozovat sám. Ale jelikož sami sebe u cvičení většinou nevidíme, stejně to můžeme nevědomky dělat špatně. Takže závěrem bych řekla, že ať děláme cokoliv, je důležité to dělat vědomě a opatrně. Poslední věc co mne napadá je, že zdravý pohyb zadarmo, který nese minimální riziko, že si člověk ublíží, jsou procházky, které jsou zároveň vhodný začátek pro lidi s nadváhou.

  4. Moc díky za skvělé doplnění k tématu, Margit

  5. Nahrada snidane napsal:

    Dobry den pani Margit, mela byste prosim doporuceni, jakym zpusobem by bylo vhodne kompenzovat snidani u fyzicky pracujiciho? Pracuji prave jako pokojska a rano nestiham snidat. Pouze vypiji kavu u kojeni syna, potom spechame do skolky a do prace. Malokdy se povede vysetrit cas, abych se mohla v klidu pred praci najist, jenze pak mivam hlad. Napadlo me si pripravit smoothie napoj s rozmixovanymi fermentovanymi vlockami, napadlo by vas co bych jeste mohla zaradit? Moc Vam dekuji, Pavlina

  6. Dobrý den Pavlíno, napadá mě doporučit kaše do skleničky, které lze připravovat už večer, mám už 3 videorecepty jako třeba zde: https://www.youtube.com/watch?v=TQpS9F1M_0s&t=4s
    a jako další možnost mě napadá pomazánky a tipy do skleničky a k nim nakrájená zelenina, popřípadě i pár ořechů, to vše jde také připravit i večer, Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *