SPECIALISTKA NA ZDRAVOTNÍ PREVENCI A VÝŽIVU

Sladkosti nejsou odměna

24.9.2023

Zpět na výpis článků

Není pochyb o tom, že nadměrná konzumace cukru škodí. Omezovat jakékoliv doslazování je jedním z mála doporučení, na kterém se už shodují zdravotníci celého světa. Přesto se u nás v mnoha školkách běžně odměňuje sladkostmi, ve školách děti dostávají slazené čaje nebo mléka a v nemocnicích najdete na chodbách automaty s limonádami. Vrcholem šílenství jsou pak lékaři a zubaři, kteří po ošetření nabízejí bonbón. Samozřejmě, jeden bonbón zdraví neohrozí. Jenže my žijeme v prostředí, kdy se sladkostmi odměňuje i několikrát denně – v některých školkách děti dostávají bonbón i za to, že se najedly nebo že se vyspaly. Běžná strava mnoha z nás je sama o sobě přeslazená.

Rodiče, kteří vychovávají děti na neslazených nápojích a jogurtech, zoufale sledují, jak ve školkách a školách podněcují jejich děti ke konzumaci cukru a jak u nich rozvíjejí závislost na nezdravostech, se kterou pak mnohé z nich budou roky bojovat. Jako podporu pro rodiče, kteří požadují omezení nezdravostí ve školkách, školách a ordinacích, kolegové z think tanku zdravotní prevence Globopol připravili vyjádření, které může každý při komunikaci se školkami, školami, vychovateli a učiteli použít.

Proč neodměňovat děti sladkostmi?

Cukr není ani dobrá odměna, ani jídlo. Motivovat a odměňovat děti cukrem, potažmo sladkou chutí je nezdravé. Tento zlozvyk zvyšuje rizika pozdějšího vzniku nemocí souvisejících s nezdravou výživou, podporuje návyk a vyžadování uspokojení nepřirozeně sladké chuti, podkopává přirozenou motivaci dětí učit se a zasahuje do rodinné i školní výchovy ke zdravé výživě. Nechejme si sladkosti např. ke slavení tradičních svátků, Vánoc, Velikonoc, ale nedělejme dětem svátek každý den. Jako lékaři denně v ordinacích vidíme důsledky nezdravé výživy, proto nám vadí, že k tomuto trendu již od dětství přispívají i vzdělávací zařízení. Od rodičů víme, že jsou děti v mnoha školkách a školách stále běžně a pravidelně odměňovány sladkostmi. Nedoporučujeme cukr takto podávat z následujících důvodů:

Poškozování zdraví

Sladkosti jsou zpravidla vysoce průmyslově upravené produkty složené z jednoduchých cukrů

s přidanými nejrůznějšími aditivy. Jejich nadměrná konzumace je ve studiích spojována s obezitou, rozvojem inzulinové rezistence, nealkoholovým ztučněním jater, kardiovaskulárními nemocemi, poškozením zubů, rozvojem diabetu 2. typu a s ním spojených dalších komplikací. Z těchto důvodů AHA nyní doporučuje 0 gramů přidaných cukrů pro děti do dvou let, u dětí starších dvou let pak max. 25 g přidaného cukru za den. To je mimochodem dávka obsažená například v polovině pytlíku Haribo medvídků (100g balení obsahuje 46 g přidaných cukrů), v 250 ml 100% pomerančového džusu (25 g cukru), v malé krabičce Lentilek (20 g přidaných cukrů). Po zdravotní stránce sladkosti přinášejí pouze rizika.

Omezování motivace

Odměňováním (tedy nejen sladkostmi) snižujeme atraktivitu dané činnosti. Motivace pak nevychází

z dítěte, to pouze dělá vše pro to, aby odměnu získalo. Vnější motivace tak snižuje výkon v činnostech vyžadujících kreativitu a složitější myšlení. Navíc vede k soutěživosti a neklidnému prostředí pro práci a učení. Dítě si fixuje návyk, že všechny činnosti dělá jen pro odměnu samotnou, tím se tlumí zvídavost, radost z činnosti či potřeba dosáhnout určitého cíle. U odměňování sladkostmi lze předpokládat, že dítě bude mít v budoucnu tendence odměňovat se zase sladkostmi.

Snižování autority rodičů

Řada rodičů není striktně proti sladkostem, jen si správně uvědomují rizika jejich nadměrné konzumace a chtějí mít přehled o tom, co jejich děti jedí, a mít možnost jejich jídelníček ovlivnit. Tyto rozpory v postojích k podávání sladkostí mohou pro dítě relativizovat význam požadavků, které na ně dospělí kladou. Vedle autority rodičů takto snižujeme i autoritu nás všech dospělých. Ve školách děti učíme, jak cukr škodí, a pak jim jej dáváme za odměnu? To je přece kontraproduktivní.

Ovlivnění chování

Potraviny a ultra-zpracované potravinářské produkty s vysokým glykemickým indexem, kam sladké odměny patří, způsobujíprudké zvýšení glykemie následované rychlým snížením, v některých případech do pásma hypoglykémie. Tělo reaguje vyplavením stresových hormonů, což může vést k nervozitě, nesoustředěnosti a zvýšené dráždivosti. V této oblasti, zvláště u dětí, je však ještě třeba další výzkum.

Jak jde sladkosti nahrazovat?

  • Namísto sladkostí k jídlu nabízet lokální ovoce a zeleninu.
  • Namísto sladkostí oceňovat aktivitami, třeba prodloužením přestávky na školní zahradě.
  • Při slavení narozenin ve školce zařadit čtení z oblíbené knihy oslavence nebo nabídnout čas, ve kterém si děti mohou samy určit, co z nabízených možností chtějí dělat (vhodné pro mladší děti – stavění lega, čtení, společná hra).
  • Tradiční svátky místo kupovaných sladkostí slavit tradičními domácími sladkostmi, jako jsou třeba křížaly a perníčky.

Jak postupovat?

  • Získejte podporu více rodičů, ideálně i místního zdravotníka.
  • Jednejte s vedením školky nebo školy, a když nepochodíte, postupujte ke zřizovateli.
  • Navrhněte naprosté ukončení odměňování sladkostmi, a nejlépe i zákaz přinášení sladkostí minimálně do školky.
  • Nové stanovisko školky nebo školy je pak nejlepší zakomponovat do školního řádu, informovat rodiče už od příjmu nových dětí a chlubit se jím, protože čím dál více mladých rodičů hledá školku či školu i právě podle toho, jak se staví k výživě.

Zdroje

  1. Globopol (2018) Stručné přehledy – Cukry a jejich vliv na zdraví
  2. Vos (2016) Added Sugars and Cardiovascular Disease Risk in Children A Scientific Statement From the American Heart Association
  3. Lepper (1973) Lepper, M. R., Green, D. a Nisbett, R. E. Undermining children ́s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the „overjustsatisfaction“ hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 1973, (28, 1)129–137.
  4. Nováčková (2006) Nováčková, J., Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: PhDr. Pavel Kopřiva, Spirála. 2006, p.25.
  5. Ludwig (2002) Ludwig DS. The Glycemic IndexPhysiological Mechanisms Relating to Obesity, Diabetes, and Cardiovascular Disease. JAMA. 2002;287(18):2414–2423. doi:10.1001/jama.287.18.2414
  6. Jones (1995) Jones, Timothy W. et al., Enhanced adrenomedullary response and increased susceptibility to neuroglycopenia: Mechanisms underlying the adverse effects of sugar ingestion in healthy children. The Journal of Pediatrics, 1995. 126 (2) ,pp. 171-177.

Pozn. AHA – American Heart Association

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Diskuze

4 komentáře: “Sladkosti nejsou odměna”

  1. Radek Beran napsal:

    Ano, každý vidí jen to, že „potěší dítě jedním bonbónem“ a „jeden bonbón nikoho nezabije“, což je také pravda v podání každého člověka. Jaká vytoužená ojediněle nevšední laskomina. A opravdová realita je někdy taková, že malé 3leté dítě dostane na Mikuláše pytlíky bonbónů ze školky, od jedné babičky, od druhé babičky, z firemní besídky od rodičů nebo příbuzných, a konečně od rodičů samotných. Každý den pak má zásobu na zcela pravidelnou konzumaci při/po každém jídle.

  2. B napsal:

    Bohužel jsem se v dětství naučila, že cukrovinka je odměna, a teď se to se mnou vleče, jsem obézní a horko těžko (a draho) to řeším s obezitologem a psychoterapeutem. Proto jsem moc ráda, že jsme našli školku, kde sladkosti dětem nedávají, nebo jen výjimečně, a dokonce vaří z biopotravin. Snažím se nedělat ze sladkého odměnu ani zakázané ovoce, spíš chci jít příkladem, radši si dáme třeba ovoce.
    Děkuji vám za osvětu!

  3. Pavla napsal:

    Zkusila jsem ve škole sdělit, že mi vadí krmení dětí bonbony. Ale neúspěšně. A pokud některé dítě přinese do třídy větší množství bonbonů a pak tím krmí i ostatní, nelze mu to sebrat a zabránit nadměrné konzumaci. Ráda bych alespoň věděla, kolik bonbonů a dalších dobrůtek děti za dopoledne ve škole snědí, ale ani to se nedozvím.
    Blíží se svátek sv. Mikuláše – už jsme si vymohli, že od některých příbuzných sladkosti nebudou, ale děti pak dostanou balíček ve škole a postupně nasbírají několik balíčků plných dobrot a nastane téměř nekontrolovatelné pojídání čokolády a dalších lahůdek. Proč v těch balíčcích není třeba mrkev? Jablka? Jiné ovoce?

  4. To je smutné a napadá mě ještě doporučit jednat se zřizovatelem školy, Margit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňme ve spojení!

Kompletní kontakty

A určitě nezapomeňte na odběr mého newsletteru, aby vám neuniklo nic důležitého ze světa zdraví:

Zdravé zprávy emailem