Jak si zajistit dost energie pro život?

21. 9. 2017 Články štítky: , , 14 komentářů

Každoročně se v milionových obratech prodávají zázraky, které slibují zpomalit naše stárnutí. Přitom v těle máme vlastní bojovníky proti stárnutí, jen je potřebujeme dostatečně podporovat. Jmenují se mitochondrie, jsou nezbytné pro zajištění energie na vše, co děláme, od dýchání až po pohyb a učení. Jejich omezená výkonnost znamená nedostatek energie, únavu, poruchy paměti a zrychlení stárnutí. Ve zkratce řekněme, že mitochondrie zajišťují v těle energii pro všechny probíhající procesy, ale pro svou obnovu a výkonnost potřebují zdravě vyživovat a chránit před poškozením. Jak na to?

Jak a kde se v těle tvoří energie

Mitochondrie přeměňují jídlo, které sníme, a kyslík, který dýcháme, na energii. Energie se jmenuje adenosin trifosfát (ve zkratce ATP) a používá ji celý organismus pro zajištění všech svých funkcí. Většina lidských buněk obsahuje stovky mitochondrií a největší počty (až tisíce mitochondrií) jsou v aktivních a po energii věčně hladových orgánech a tkáních, jako jsou srdce, mozek a svaly. V těle tak celkově máme tisíce miliard mitochondrií. Porucha jejich funkce je spojována s mnoha zdravotními potížemi včetně neurologické a svalové degenerace, nemocemi srdce a cév, obezitou, cukrovkou a zrychlením stárnutí.

Co mitochondriím prospívá?

Zdravé prostředí. Níže uvádím základní požadavky:

  1. Zdravé jídlo! V praxi přesně to, co roky stále dokola doporučuji: skutečné potraviny a jídla z nich.
  2. Ochranné rostlinné látky, jako jsou antioxidanty a fytochemikálie z barevných druhů zeleniny a ovoce. Ideální je denně kombinace zelené zeleniny (jako jsou špenát a kapusta), barevné zeleniny (jako jsou mrkev a řepa) a zeleniny s vysokým obsahem síry (jako jsou květák, cibule a česnek), která pomáhá v tvorbě antioxidačního glutathionu.
  3. Omega-3 tuky, které jsou potřeba pro stavbu membrán mitochondrií. Jejich bezva zdroji jsou mořské ryby jako losos, makrely anebo sardinky, maso zvířat z pastvy, dále chia semínka, konopná a lněná semínka, vlašské ořechy a vaječné žloutky.
  4. Vyrovnaný správně fungující hormonální systém, který není narušován užíváním zevních hormonů (včetně hormonů dodávaných hormonální antikoncepcí).
  5. Pohyb! Výkonnost mitochondrií nejvíce podporují intervalové tréninky a počet mitochondrií nejlépe navyšuje posilování, které vede k tvorbě svalů.
  6. Slunce, chlad a přerušovaný půst, které podporují a provokuji tvorbu i výkonnost mitochondrií.

Co mitochondriím škodí?

Mitochondriím škodí junk food, vysoce průmyslově upravované potraviny, jakékoliv toxiny, alkohol a zánětlivé prostředí, které je především způsobeno nezdravým jídlem. Z jídla jmenujme hlavně prozánětlivé omega-6 mastné kyseliny a sacharidy (do uvedených skupin patří nejběžnější rostlinné oleje a pečivo). Specialitou mezi škůdci mitochondrií jsou statiny – léky snižující krevní cholesterol. Jejich hlavním vedlejším účinkem je totiž snížení množství koenzymu Q10, který je zásadní živinou pro mitochondrie.

Zajistí nám mitochondrie věčné mládí?

Stárnutí je nevyhnutelné. Každý si jím procházíme už od samého počátku života. Přesto můžeme mnohé z jeho procesů regulovat. Náš vzhled a funkčnost těla totiž nezávisí pouze na počtu roků strávených na zemi, ale z velké míry i na zdraví mitochondrií. Každý z nás denně realizujeme spoustu rozhodnutí, které mohou zásadně prospívat anebo škodit našemu tělu, jeho orgánům a organelám v jeho buňkách, včetně mitochondrií.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

14 komentářů: “Jak si zajistit dost energie pro život?”

  1. Magda Tomášková napsal:

    Dobrý den paní Slimáková,
    děkuji za podnětný článek, mám dotaz, pokud si budu zeleninu nebo maso restovat např. na řepkovém oleji, tak tím ten pozitivní vliv zabiju smažením? Jaký na to prosím máte názor?
    Děkuji, M.

  2. Dobrý den, šetrné orestování zeleniny – nejlépe na kokosovém tuku, přepuštěném másle anebo olivovém oleji – ji nepoškozuje a určitě má také význam ji takto konzumovat. Margit

  3. Jana Maršíková napsal:

    Dobrý den, slyšela jsem, že na olivovém oleji se restovat nemá. Prý vznikají transmastné kyseliny. Je to pravda? A jaký máte názor na restování na rýžovém oleji?
    Děkuji za odpověď. JM

  4. Dobrý den, transmastné kyseliny vznikají hydrogenací, ne smažením. Detailně se k tukům vyjadřuji zde: https://www.margit.cz/mazani-a-smazeni/.
    Margit

  5. Dobrý den, paní Slimáková,
    v článku píšete o vyrovnaném hormonálním systému… přestože se snažím jíst vcelku zdravě, vařím ze skutečných potravin, stále (dva roky po porodu) nemám vyrovnanou hormonální hladinu, mohla byste mi, prosím Vás, poradit, jak na to? (nebo odkázat na nějakou Vámi doporučenou literaturu?
    Mockrát děkuji, s pozdravem Petra

  6. Dobrý den Petro, doporučuji zkusit diagnostiku potíží podle TČM a pak i čínskou fytoterapii. Zde najdete vysvětlení: https://www.patentnimedicina.cz/cz/ze-supliku-tcm.
    Margit

  7. Alena Netušilová napsal:

    Dobrý den paní Slimáková,
    chtěla jsem se zeptat na Váš názor ohledně užívání léků na snížení hladiny cholesterolu.
    Měla jsem hladinu cholesterolu 6.3 a bylo mi doporučeno brát Torvacard 10mg jednou denně.
    Jsem si vědoma vedlejších účinků ,jím myslím zdravě, jsem vegetarián a mám zeleninu z vlastní zahrady. Byly byste tak hodná a sdělila mi svůj názor, jestli je v tomto případě nutné brát Torvacard. Obvodní lékař mi jasně řekl, že ano.
    Děkuji za odpověď.
    Alena

  8. Dobrý den Aleno, doporučuji zkusit vyhledat dalšího lékaře specialistu, který bude ochotný řešit stav i nemedikamentózně. Souhlasím s tím, že statiny mají celou řadu nežádoucích účinků a jejich předepisivání by nemělo být takto automatické. Také doporučuji detailnější rozbory. Samotná hladiny cholesterolu má malou vypovídající hodnotu – souvislost se zdravotním rizikem. Navíc doporučuji stanovit hladinu homocystenimnu a vitamínu B12.
    Margit

  9. Alena Netušilová napsal:

    Díky za odpověď. Nerada Vás ještě obtěžuji, ale jen chci podotknout že vzhledem k tomu, že jsem vegetarián a nechci nic riskovat, užívám doplňky stravy pro vegany – VEG 1 ,kde je obsažen vitamín B12. Myslíte, že bych si přesto měla dát zjistit hladinu homocysteinu a vitamínu B12 ?
    Jsem vegetarián 3 roky a je mi 65 let.
    Moc děkuji za odpověď
    Alena

  10. Aleno, ano, jednou za pár let si raději nechte vyšetřit. Margit

  11. Tomáš napsal:

    Dobry den, někde jsem se dočetl, že omega 3 se do těla nevstřebávají z rostliného původu, je nutno je navázat na tuky, prosim o info jak to je. Děkuji

  12. Marketa Charvatova napsal:

    Dobry den,muzete mi prosim napsat, jak je na tom ryzovy olej,na co se hodi a zda se da na nem smazit?
    Dekuji za odpoved
    Marketa

  13. Dobrý den, vyzužitelnost omega 3MK z roslinných zdrojů je skutečně omezená a individuální. Nejspolehlivějším zdrojem jsou živočišné potraviny, zejména ryby. Margit

  14. Dobrý den Markéto, k tukům a olejům se detailně vyjadřuji zde: https://www.margit.cz/mazani-a-smazeni/ a ještě detailněji v knize Hanky Zemanové Bioabecedář, kde je i tabulka s jednotlivými oleji. Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *