Proč se přejídáme?

23. 9. 2022 Články štítky: , , 7 komentářů

Protože namísto výživově přínosného jídla do sebe jako závisláci cpeme návykové šmakulády potravinářského průmyslu.

Přejídání se není znakem poruchy charakteru člověka, ale biologickou reakcí na nepřirozeně koncentrované a dochucované potravinářské produkty. Potravinářský průmysl v laboratořích cíleně hledá tu nejlepší kombinaci cukru, tuků, soli, dochucovadel a křupavé konzistence, která zajistí blaženost a závislost na jejich produktu a potlačí schopnost kontrolovat množství konzumovaného jídla. Tyto produkty nejíme proto, že bychom je z výživového hlediska potřebovali. Jíme je, protože nejsme schopni přestat jíst.

Kombinaci, která blokuje přirozenou schopnost našeho organismu dosáhnout nasycení a včas zastavit nadbytečný příjem, průmysl posiluje také přídavkem tzv. food enhancers, jako jsou třeba glutamáty, které zvýrazňují chuť a usnadňují vybudování závislosti.Přestože ne každý konzument brambůrkových chipsů podlehne závislosti, tak narůstá počet lidí, kteří spoustu let bojují s jídlem a se strachem z něj.

Pocit blaženosti

Pojem „bod blaženosti“, anglicky „bliss point“ vymyslel Howard Moskowitz, experimentální psycholog, který studoval, jak složení produktů ovlivňuje naše chování. Pomáhal potravinářskému průmyslu s vývojem konzervovaných špaget, šumivých nápojů, polévek nebo salátových zálivek, které navodí blaženost a zajistí závislost na dalších dávkách.

Typické příklady návykových produktů

Solené brambůrky, křupky, chipsy a hranolky s cukry, které pocházejí z oloupaných brambor nebo z mouky usmažené v oleji. Sladké pečivo a sušenky, kde je hladká pšeničná mouka (tedy cukr) dochucena cukrovo-tukovou náplní. Salátové zálivky a kečupy, kde je zpravidla rostlinný olej, cukr i sůl. A samozřejmě všechny běžné vysoce zpracované produkty, hotová jídla, náhražky skutečných potravin a jídel, a to včetně těch, které jsou propagovány jako prospěšné.

Drogy, facebook a nezdravosti

Co mají společného kokain, alkoholický koktejl, lajky na sociálních sítích nebo pocukrovaná kobliha? Podporují v mozku uvolnění nervového přenašeče dopaminu. Dopamin je také označován jako mediátor štěstí nebo neřesti a na aktivitách, které vedou k jeho uvolnění, může vznikat závislost. Ta pak způsobuje sníženou citlivost k dopaminu a potřebu ještě vyšších dávek návykové látky či chování. Tudíž budeme vyhledávat čím dál větší dávky dané substance – ať už je to nezdravé jídlo, drogy nebo čas na sociálních sítích.

Jak vyřešit závislost na jídle a přejídání?

  • Jezte skutečné jídlo. Za více než třicet let praxe výživářky jsem neměla klienta, který by mi ztloustl nebo onemocněl z ovesných vloček, vlašských ořechů, vajec nebo mrkve. Proč? Protože skutečné jídlo zasytí, ale nepřejídáme se jím.
  • Vždy zajistěte dostatek bílkovin a zeleniny. Bílkoviny a vláknina ze zeleniny zasytí a dodají živiny. Bez dostatečného množství bílkovin a objemu ze zeleniny nebudeme vnímat zasycení, budeme se přejídat.
  • Jezte v pohodě a vědomě. Jen při vnímání chutí jídla je možné cítit spokojenost. Jen když jíme v pohodě, má tělo čas na vyloučení hormonů sytosti a tedy signalizaci, kdy je dost.
  • Vařte od základů. Jen tak máte pod plnou kontrolou, co jíte. Vaření ze základních potravin přitom nemusí být náročné na znalosti ani na čas. Většinu z mých domácích receptů jde připravit z 3 až 5 ingrediencí a vyžadují jen pár minut aktivní práce. Ty nejlepší najdete v mé nové knize Osobní receptář pro zdraví a pohodu.
  • Dopřávejte si prospěšné přiměřené navýšení dopaminu. Jak? Dostatkem spánku a pohybu, pobytem na slunci. Vyzkoušejte meditace, relaxační techniky nebo kreativní práci.

Jak zajistit zdravý vztah k jídlu a zdravou hmotnost?

Především bychom si měli užívat skutečné jídlo. Ignorujme vysoce průmyslově zpracované potravinářské produkty a dietní produkty, tvrzení průmyslu a jeho placených expertů. Jídlo není nepřítel, jídlo dodává živiny. Příprava jídla a jedení je příležitost, jak o sebe pečovat, podporovat své zdraví a udržovat zdravou hmotnost.

A pro úplnost doplňuji, že i přejídání se samozřejmě může mít další důvody vedle jídla. Někteří z nás jídlem mohou řešit své jiné potíže, někteří se nedokáží zklidnit a věnovat jídlu čas a pak i prostor na dostatečné uvolnění hormonů sytosti, někteří máme geneticky o něco bližší k rozvoji závislosti než jiní.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

7 komentářů: “Proč se přejídáme?”

  1. Helena napsal:

    Je to krásně popsané a je to pravdivé. Ale já vařím od základu a nikdy nevím kdy mám dost a tak sním zbytečně hodně. To je asi proto, že zjistím, že mám dost třeba až za hodinu. Tak že, prostor a čas je velmi důležitý. Děkuji moc za tento článek.

  2. Jarmila napsal:

    Já jsem téměř celoživotně závislá na brambůrkách. A téměř celoživotně bojuji se svou hmotností. Dříve jsme neměli tolik informací o zdravém stravování, takže jsem se uchylovala k různým pochybným a hlavně neúčinným dietám. V dnešní době jsou informace tohoto typu snadno dostupné všem. Paradoxně vidím kolem sebe více silných mladých lidí a dětí.
    Všechny Vaše články a videa sleduji a moc mě baví. Tento poslední text je naprosto výstižný. Opravdu bychom si měli my, kdo máme ve stravování rezervy, vzít Vaše slova k srdci. Děkuji za článek. Jarmila

  3. Šárka napsal:

    Dobrý den a děkuji za tento článek. Kéž by se to takovými články jen hemžilo, aby se dostaly tyto informace více mezi lidi. Každý z nás je na určitém stupni uvědomění a od toho se odvíjí schopnost kontrolovat, co a kolik si toho strkáme do pusy. Každý má také jiné podmínky, za kterých vyrůstal a získával návyky, jak se stravovat. Já jsem asi průměrná klasika. Doma se vařilo klasicky česky, mamka na nás byla sama, takže levnějších sladkých jídel bylo víc než je zdrávo. V dospělosti mi začaly zdravotní problémy, ale tak nějak jsem tušila, že úpravou stravy mohu vše změnit a musím říct, že se mi podařilo zbavit se návyku na cigaretách, alkoholu, kávě a začala jsem vařit mnohem zdravěji a kvalitněji, než jsem bývala zvyklá z dětství. Jedna závislost mi však ještě přetrvává a to na cukrovinkách. Je to horší droga než cigarety a alkohol a káva dohromady. Ale já to nevzdám a jednou se zbavím i této závislosti. Jde o moje zdraví a můj život. A chci jen to nejlepší pro svoje děti a manžela. Přeji vám hodně spokojených a zdravých čtenářů.

  4. Jitka napsal:

    I já děkuji za podobné články, tento zvlášť. Cukr jsem omezila, jak nejvíc to jde (banán, rozinka, datle, brusinka bez) ale ujíždím na sušenkách, sojovém suku, levných belgických pralinkách, českých kaštanech apod. A aby se tak pro zachování mého zdraví, hmotnosti, radosti nedělo, tak v tom mi VÝZNAMNĚ POMÁHAJÍ Vaše články a celá práce. Pokud vím, že na mě systematicky praktikují šlendrián pro jejich zisky, pomáhá mi to se od těch sajrajtů oprostit. Moc Vám držím pěsti v jednání s Harmonelem, nesmíte být na to sama, a v zájmu nás všech by mělo být odhalování jakéhokoliv šméčka na lidi. I jinak. Zdravím z TU, JM.

  5. Dobrý den, moc děkuji za takovouto podporu a držím pěsti a’t se daří i sušenky a spol. zvládat, Margit

  6. Evelína napsal:

    Margit, moc děkuji za krásné připomenutí podstatného. Jednou za týden si dělám půst. Většinou to vychází na pondělí. Je to skvělá dovolená pro tělo od trávení. Srovnání si priorit a myšlenek. A opravdu moc moc potvrzuji váš důraz na kvalitu. Hlavně ta kvalita v hlavě
    Videla jsem i váš podcast v ženy s.r.o. máte nádhernou pestrou enegii a tu jste mi předala. Tak “jen” DĚKUJI za celkovou inspiraci, kterou světu dáváte
    Přeji moc krásné dny. Evelína Hettnerová

  7. Radka napsal:

    Úžasné články a informace, díky vašim návodům jsem zhubla 13kg, a zbavila se některých zdravotních problémů. Byla jsem v šoku, když jsem zjistila, že lze žít bez pocitu hladu i při mnohem menším objemu jídla. Vzhledem k tomu, že mám nemocnou dceru, navštěvujeme lázně, kde jsme bohužel nuceni jíst jídlo, které tam je. Okamžitě se mi vrací závislosti, chutě, hlad a zánět dásní. Nejméně 3 měsíce se vždy dávám dohromady. Vždy mě to jen utvrdí v tom jak cenné rady dáváte a jak je to jednoduché. Velice mě mrzí, že ve školách a školkách je vůbec nezajímá Vaše doporučení. Jsem z malého města ve školce, která se pyšní tím, že má zdravé stravování nemají absolutně problém 3x denně pečivo , když štrůdl, tak samozřejmě pocukrovat. Je ohromná škoda, že váš projekt s ministerstvem zdravotnictví není pro školy a školky povinný. Školku jsem o něm informovala vzali na vědomí a nezměnilo nic. Děkujeme, jste snad jediná, kdo dělá takovouto osvětu zdarma. Ještě Rozum v troubě a Igor Bukovský. Je velmi smutné, že vláda ani lékaři problém stravy vůbec neřeší.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *