Proč se přejídáme?

23. 9. 2022 Články štítky: , ,

Protože namísto výživově přínosného jídla do sebe jako závisláci cpeme návykové šmakulády potravinářského průmyslu.

Přejídání se není znakem poruchy charakteru člověka, ale biologickou reakcí na nepřirozeně koncentrované a dochucované potravinářské produkty. Potravinářský průmysl v laboratořích cíleně hledá tu nejlepší kombinaci cukru, tuků, soli, dochucovadel a křupavé konzistence, která zajistí blaženost a závislost na jejich produktu a potlačí schopnost kontrolovat množství konzumovaného jídla. Tyto produkty nejíme proto, že bychom je z výživového hlediska potřebovali. Jíme je, protože nejsme schopni přestat jíst.

Kombinaci, která blokuje přirozenou schopnost našeho organismu dosáhnout nasycení a včas zastavit nadbytečný příjem, průmysl posiluje také přídavkem tzv. food enhancers, jako jsou třeba glutamáty, které zvýrazňují chuť a usnadňují vybudování závislosti.Přestože ne každý konzument brambůrkových chipsů podlehne závislosti, tak narůstá počet lidí, kteří spoustu let bojují s jídlem a se strachem z něj.

Pocit blaženosti

Pojem „bod blaženosti“, anglicky „bliss point“ vymyslel Howard Moskowitz, experimentální psycholog, který studoval, jak složení produktů ovlivňuje naše chování. Pomáhal potravinářskému průmyslu s vývojem konzervovaných špaget, šumivých nápojů, polévek nebo salátových zálivek, které navodí blaženost a zajistí závislost na dalších dávkách.

Typické příklady návykových produktů

Solené brambůrky, křupky, chipsy a hranolky s cukry, které pocházejí z oloupaných brambor nebo z mouky usmažené v oleji. Sladké pečivo a sušenky, kde je hladká pšeničná mouka (tedy cukr) dochucena cukrovo-tukovou náplní. Salátové zálivky a kečupy, kde je zpravidla rostlinný olej, cukr i sůl. A samozřejmě všechny běžné vysoce zpracované produkty, hotová jídla, náhražky skutečných potravin a jídel, a to včetně těch, které jsou propagovány jako prospěšné.

Drogy, facebook a nezdravosti

Co mají společného kokain, alkoholický koktejl, lajky na sociálních sítích nebo pocukrovaná kobliha? Podporují v mozku uvolnění nervového přenašeče dopaminu. Dopamin je také označován jako mediátor štěstí nebo neřesti a na aktivitách, které vedou k jeho uvolnění, může vznikat závislost. Ta pak způsobuje sníženou citlivost k dopaminu a potřebu ještě vyšších dávek návykové látky či chování. Tudíž budeme vyhledávat čím dál větší dávky dané substance – ať už je to nezdravé jídlo, drogy nebo čas na sociálních sítích.

Jak vyřešit závislost na jídle a přejídání?

  • Jezte skutečné jídlo. Za více než třicet let praxe výživářky jsem neměla klienta, který by mi ztloustl nebo onemocněl z ovesných vloček, vlašských ořechů, vajec nebo mrkve. Proč? Protože skutečné jídlo zasytí, ale nepřejídáme se jím.
  • Vždy zajistěte dostatek bílkovin a zeleniny. Bílkoviny a vláknina ze zeleniny zasytí a dodají živiny. Bez dostatečného množství bílkovin a objemu ze zeleniny nebudeme vnímat zasycení, budeme se přejídat.
  • Jezte v pohodě a vědomě. Jen při vnímání chutí jídla je možné cítit spokojenost. Jen když jíme v pohodě, má tělo čas na vyloučení hormonů sytosti a tedy signalizaci, kdy je dost.
  • Vařte od základů. Jen tak máte pod plnou kontrolou, co jíte. Vaření ze základních potravin přitom nemusí být náročné na znalosti ani na čas. Většinu z mých domácích receptů jde připravit z 3 až 5 ingrediencí a vyžadují jen pár minut aktivní práce. Ty nejlepší najdete v mé nové knize Osobní receptář pro zdraví a pohodu.
  • Dopřávejte si prospěšné přiměřené navýšení dopaminu. Jak? Dostatkem spánku a pohybu, pobytem na slunci. Vyzkoušejte meditace, relaxační techniky nebo kreativní práci.

Jak zajistit zdravý vztah k jídlu a zdravou hmotnost?

Především bychom si měli užívat skutečné jídlo. Ignorujme vysoce průmyslově zpracované potravinářské produkty a dietní produkty, tvrzení průmyslu a jeho placených expertů. Jídlo není nepřítel, jídlo dodává živiny. Příprava jídla a jedení je příležitost, jak o sebe pečovat, podporovat své zdraví a udržovat zdravou hmotnost.

A pro úplnost doplňuji, že i přejídání se samozřejmě může mít další důvody vedle jídla. Někteří z nás jídlem mohou řešit své jiné potíže, někteří se nedokáží zklidnit a věnovat jídlu čas a pak i prostor na dostatečné uvolnění hormonů sytosti, někteří máme geneticky o něco bližší k rozvoji závislosti než jiní.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.