Co je to přerušovaný půst?

31. 1. 2018 Videa 36 komentářů

Naprostá většina z nás drží půst v noci, kdy spíme. Dobu, během které nejíme, je ale někdy vhodné prodloužit i přes den. Příliš časté stravování totiž může vést ke zdravotním problémům, jako je např. cukrovka. Dobrou prevencí těchto rizik může být právě metoda přerušovaného půstu, kterou popisuji v tomto videu.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

36 komentářů: “Co je to přerušovaný půst?”

  1. Zuzana napsal:

    Dobrý den,
    v některých textech o půstech jsem se dočetla, že pokud chceme nechat trávicí soustavu odpočinout, měli bychom pít pouze čistou vodu a že všechny ostatní nápoje (mám na mysli např. neslazené bylinkové čaje nebo i vodu s citronem) způsobují produkci trávicích enzymů atd. Nevím, jestli je to pravda, ale přemýšlím především o té kávě, myslíte, že je ok, když někdo jí dvě jídla denně (oběd a večeři) a dá si ráno na lačno kávu? Z videa jsem pochopila, že to je v pořádku. Děkuji za odpověď.

  2. Dobrý den, neslazené nápoje jako čaje, káva nebo voda s citronem, půst s ohledem na omezení uvolńování inzulinu nenarušují. Margit

  3. Mirka napsal:

    Dobrý deň, doporučujete tento postup aj pri kojení?Resp.ide nastaviť aj tak, aby sa to dalo skúsiť?

  4. Dobrý den, ne, v průběhu kojení nedoporučuji zkoušet žádné dietní režimy, Margit

  5. Ali napsal:

    Dobry den Margit, myslite ze to nie je vhodne ani ked kojim uz 1,8 r. dieta? Odporucate skor nevecerat alebo neranajkovat? Nie som si ista ci ziviny idu najprv mne alebo do mlieka. Problem je ze ked to skusam, rano o hodinu po vstani ma pochyti hrozny hlad a potom bolest zaludka z toho, neprejde ani ked pijem vodu, neviem ci je to kvoli kojeniu, potrebe zivin, alebo metabolizme/zvyku, hypoglykemii a neviem co je vhodne si dat…vecer tiez nevydrzim nejest cca od 5tej, som hladna potom o 8-9:-( Dakujem moc za odpoved.

  6. Ali napsal:

    Zabudla som dodať k predošlej správe, či je takto možné liečiť hyperinzulinémiu?

  7. Dobrý den, u takto většího dítěte už přerušovaný půst zkoušet můžete. Zásadní je, jak se budete cítit, přemáhání se smysl nemá, to raději zkuste nejdříve měnit poměry živin na talíři, ubírat sacharidy a přidávat bílkoviny a tuky. Margit

  8. ano, omezování sacharidů a počtu denních jídel pomáhá zlepšovat citlivost k inzulinu, m.

  9. Lenka napsal:

    Dobrý den, práve jsem zjistila, že se asi “pasu”. Při svých 167 cm mám sice 56 kg, což si myslím, že je v pořádku, hodně se hýbu a sportuji. Ale skutečně začínám den snídaní, pak 1, ale většinou dvě svačiny, oběd, zase 1 – 2 svačiny a večeře, mezitím sem tam něco ještě zobnu. Opravdu mám po těch dvou hodinách tak obrovský hlad a kručení v žaludku, že se to nedá vydržet, je to až fyzická bolest a někdy mi bývá až na zvracení. Při snahách dát si větší porci aby mi “déle” v žaludku vydržela, se cítím neskutečně přeplněná, mívám pálení žáhy apod., ale na hlad to vliv nemá, většinou se tak jako tak po těch dvou hodinách dostaví. Jak bych to mohla změnit? Děkuji Lenka

  10. Dobrý den Lenko, jestliže jste zdravá a vyhovuje vám častější jezení, není třeba násilně váš stravovací styl měnit. Margit

  11. Hana napsal:

    Dobrý den, mám dotaz – přerušovaný půst asi nevědomky dodržuji již rok, protože nesnídám, naposledy jím večeři kolem 19:00 hodiny a obědvám kolem 12:00 hodiny. Snažím se nejíst sacharidy, jen ty v zelenině, nic s cukrem, nepřejídám se….ale stejně nehubnu (nemám žádný pohyb) – jen 3x týdně asi 7 km procházka. Napadlo mě, že možná dělám chybu v tom, že ráno si dávám kávu se šlehačkou – to zřejmě naruší ten půst. Myslíte, že to dělám špatně a kávu si mám dát ráno bez šlehačky? Děkuji za odpověď a děkuji za vaše články!

  12. Dobrý den, šlehačka půst naručuje, ale jestliže jste zdravá a takto vám to vyhovuje, není nezbytné se jí zcela vzdávat. Margit

  13. Renáta Dočkalová napsal:

    Hezký den, začala jsem se stravovat dle Vašich doporučení (vše načteno a naposloucháno z vašeho webu), stabilně již měsíc držím přerušovaný půst..jím od 9 do 19 hodiny…ale neměla bych ten čas měnit? Střídat různě??,

  14. Dobrý den, ano, přirozené je občas z pravidel vybočit, Margit

  15. ANDREA napsal:

    Dobrý den,
    Co sport a půst? Pokud zkusím držet 2 nebo 3 dny v týdnu model 14/10, pak je tedy dobré naplánovat si trénink na dny bez půstu, že?
    Neumím si představit silový trénink ve dnech půstu, zejména pokud je v době kdy se nejí :-)
    Není tedy pravidlem mít půst každý týden striktně pouze např. středa a sobota ale může se to každý týden měnit, například právě dle plánovaných tréninků?
    Děkuji za odpověd.

  16. Dobrý den, každý si musí najít svůj režim – mohu jen doporučovat zkoušet. V případě, že půstem neřešíte zdravotní potže, je skvělý i jen 1 nebo 2x týdně a samozřejmě i nepravidelně. Margit

  17. ilona komarkova napsal:

    Dobrý den, před pár dny jsem začala praktikovat přerušovaný půst. Dodržuji systém 14/10. Mým prvním jídlem je tak něco jako pozdější snídaně, nebo spíš svačina (v 10h dopoledne). Raní hlad zvládám poměrně dobře, tělo si pomalu zvyká, ale dělá mi problém první jídlo. Zkoušela jsem začít klasicky ovesnou kaší nebo vločkami s ovocem, jako bych snídala. Po jídle je mi ale tak nějak nevolno, nedovedu rozpoznat jestli mám ještě hlad, nebo už se přejídám….asi to zní divně, že :-) ? Zkoušela jsem taky začínat zeleninou, ale pocity mám podobné. Čím byste doporučila začít vy? A čím večer končit aby to bylo pro tělo co nejprospěšnější. Moc děkuju za video a odpověď.

  18. Dobrý den, zkuste třeba vejce se zeleninou, popřípadě vejce kousek slaniny a zelenina, Margit

  19. Eva napsal:

    Dobrý den, uvádíte, že pro muže je dobré dodržovat půst 16/8 a pro ženy 14/10. Mohu Vás poprosit o přiblížení problematiky, proč tomu tak je? Je to kvůli hormonální rozdílnosti muž/žena, nebo je v tom ještě něco jiného? :-) Předem Vám děkuji za odpověď.

  20. Dobrý den, ano je to dáno hormonální odlišností, ale upřimně nevím o detailnějších studiích, které by lépe vysvětlovaly, jen se spíše takto opakuje u kolegů v zahraničí, Margit

  21. Vostřáková Blanka napsal:

    Dobrý den paní Margit,chci se zeptat jak je to s p.půstem u člověka,který má cukrovku,inzulin odmítl,bere jen léky a je velmi hubený při 171cm má těsně 70kg a hodně fyzicky pracuje a bohužel váha nejde nahoru.

  22. Dobrý den, omlouvám se, ale na základě takto omezených znalostí nemohu při zásadním onemocnění s farmakoterapií, zodpovědně předávat doporučení, Margit

  23. Tomáš napsal:

    Dobry den,
    v dobe pustu je mozne pit kavu s kokosovym olejem? Nebo je to uz prerusovani hladoveni.Dekuji.

  24. Dobrý den, káva i tuk, jsou v pořádku – nevedou k uvolňování inzulinu, takže můžete, Margit

  25. Michal napsal:

    Dobrý den,

    mohu v době půstu pít vodu s rozpuštěnou šumivou tabletou Magnesiium s vitamínem B6?

    Děkuji

  26. Dobrý den, můžete, i když raději než šumivou tabletu bych doporučila obyčejné tabletky s toto kombinací, Margit

  27. Renata napsal:

    Dobrý den,
    zkouším přerušovaný půst, ale zatím mívám po ránu velký hlad. Chápu dobře, že je možné si dát třeba čistý vývar s trochou tuku bez ovlivnění uvolňování inzulinu? A jak jsou na tom neochucené proteinové nápoje rozmíchané ve vodě, ty také neovlivňují inzulin nebo už ano?
    Děkuji

  28. Dobrý den, vývar ani proteinové nápoje vhodné nejsou. Můžete pouze neochucenou vodu, čaj nebo kávu. Jetsliže máte hlad, zkuste navýšit výživovou hodnodu dalších jídel, Margit

  29. Dobrý den, vývar ani proteinové nápoje nejsou vhodné – bílkoviny také částečně podporují uvolnění inzulinu. Můžete jen vodu, neochucené čaje a kávu. V každém případě doporučuji zkusit navýšit výživovou hodnotu dalších jídel, Margit

  30. Jana napsal:

    Dobry den, je tedy za preruseni povazovana i kava s mlekem? Kravske nebo rostlinne? Dekuji za odpoved

  31. Obojí, protože mléko obsahuje bílkoviny a cukry, Margit

  32. Míla napsal:

    Dobrý den, Margit, tato metoda mi vyhovuje, ale dočetla jsem se, že podle nějakých studií může způsobit vznik cukrovky. Cukrovku v rodině máme, mám už náběh, tak mám obavy…

    https://www.womenshealth.com.au/side-effects-of-52-intermittent-fasting-diet

    Co si o tom myslíte? Děkuji.

  33. Dobrý den Míšo, jedná se o studii na krysách a výsledek je zcela ojedinělý. Nejsou studie, které by něco takovéhoto probíhalo u lidí a výsledky jednotlivců praktikujících IF jsou převážně velmi pozitivní – nejlépe téma vysvětluje Dr. Jason Fung ve svých knihách a videích, který IF už roky používá jako součást terapie diabetiků. Margit

  34. Omasta napsal:

    Začal jsem to dělat, že jím jen od 12 do 20 nebo od 13 do 21. A zdá se mi, že se ten večerní hlad už dá vydržet. Ale může to být i tím, že jsem začal jíst léky na snížené stresového hormonu kortizolu. A hmotnost mi neklesá. Nejhorší jsou hotové potraviny, vysokosacharidové.

  35. Pergy napsal:

    Dobrý den. Může se v době půstu kurkuma, skořice, zázvor a stévie? Ráda si z toho vařím “čaje”….

  36. Dobrý den, bylinkové čaje s kořením můžete. Ono vlastně ani neexistuje jediný jasně definovaný správný způsob půstu, je to víc o vašem nastavení a potřebách, Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *