Jak být fit, když nesnášíte cvičení

26. 1. 2015 Články štítky: 7 komentářů

handstand-395105-mNechuť k pohybu schovávaná za nedostatek času, příležitostí anebo zdravotní problémy je téma, které běžně řeším s mnoha klienty. Při hledání těch nejlepších doporučení jsem našla i článek, který mě obrovsky pobavil. S uvedenými doporučeními se naprosto shoduji, a proto předávám kompletní překlad originálního textu.

Toto léto se mi opět nepodařilo vysekat břicho. Možná, že to je kvůli tomu, že jsem se o své břicho vlastně vůbec nezajímal, dokud jsem neležel na pláži. Co se vlastně stalo, že mi najednou narostl pupek?

Je mi 37 a po většinu života se mi dostávalo toho úžasného genetického požehnání, že mohu jíst, co se mi jen zachce. Ačkoliv jsem cvičení nikdy moc nedával, byl jsem štíhlý. Byl jsem jedním z těch, co se pravidelně cpe nezdravým jídlem a nikdy nepřibere ani deko. Možná proto jsem si nikdy nevypěstoval správné cvičební návyky.

Cvičení mi leze krkem a žádný sport jsem také nikdy neprovozoval. Sám sebe jsem vnímal spíše jako hudebníka, intelektuála a člověka, co rád medituje. Rozhodně nikoli jako sportovce. Během posledních pár let se však jasně ukázalo, že v tomto ohledu musím své postoje a názory radikálně změnit. Neexistuje žádný rozpor mezi tím, pokud chcete mít zdravé, silné tělo a zároveň být duchovně smýšlejícím, kreativním jedincem. Zřejmě jsem se tedy sám dříve ochuzoval, když jsem odmítal sport a všechno s tím spojené. Ale časy se mění.

Představuji vám můj seznam rad a doporučení, které vám pomohou překonat prokrastinaci a předsudky vůči fyzické aktivitě:

1. Ihned se vrhněte na zem a dejte si 10 extrémně špatně provedených kliků.

Odborníci na cvičení si sice budou trhat vlasy, ale kašlete na to. Trik je v tom, konečně začít. Dokonalé provedení cviků není vaším úhlavním nepřítelem. Pokud si nejste jisti v kramflecích a máte za to, že pořádný klik neuděláte, zkuste ze začátku přikrčit kolena a soustředit na posílení paží. A pokud máte problém i s tímto, dejte si alespoň deset dřepů nebo sklapovaček. Na provedení teď nekoukejte, nikdy vás u toho nevidí. Takže rychle na zem. Já čekám!

2. Stejné cviky opakujte i zítra.

Pokud chcete změnit svůj život, ve skutečnosti stačí změnit JEDINOU věc. Až takhle jednoduché to je. Háček je v tom, že pokud chcete, aby vám změna vydržela, budete muset tu jedinou věc dělat každičký den.

Možná se teď chcete zeptat: „Neexistuje nějaký vysoce složitý postup, jak cvičit vršek i spodek a jak cviky střídat? A neměl bych nejdéle 30 minut po cvičení vypít nápoj s kreatinem a aminokyselinami?“ To vás teď trápit opravdu nemusí. Pro začátek postačí, že se naučíte mít rádi to, co nesnášíte.

3. Přijměte myšlenku, že na malých úspěších lze stavět ty velké.

Není tajemstvím, že novoroční předsevzetí toho moc nezmůžou. A tak pokud ve svém životě chcete docílit udržitelné změny, začněte pomalu a stavějte na dílčích úspěších. Když dnes začnete s 10 úsměvně provedenými kliky, možná, že za rok poctivé práce budete připraveni na větší zátěž a také na to, přijmout fyzickou aktivitu jako součást svého životního stylu.

4. Nepřemýšlejte nad tím, jak chcete vypadat, a namísto toho se zaměřte na to, jak se chcete cítit a pohybovat.

Jednou z věcí, kterou na světe fitness shledávám skličující, je posedlost vypadat až nelidsky dokonale nebo mít figuru jako celebrity z televize. Namísto toho si položte otázku: „Co chci, aby moje dokázalo?“ Tak třeba já bych si přál, abych mohl celé hodiny tancovat, stát na rukou, užit si divoký sex, aniž bych po pěti minutách odpadl, surfovat na obřích vlnách a mít více energie pro své děti. Jsem pevně přesvědčen o tom, že poctivé, dlouhodobé cvičení mi to všechno umožní.

5. Objektivně si stanovte hranice.

Je to jedno z velkých ponaučení, které mi dal Michael Taylor. Mám dlouhé, hubené ruce a gumové klouby v loktech a kolenou, které tu a tam zazlobí při běhání. Neexistuje nic jako dokonalé tělo, a proto je nutné si uvědomit, jaký je váš rozsah pohybu, pružnost a síla. Důležité je, abyste nikdy zbytečně netlačili na pilu. Navíc vám to ušetří mnohá zranění.

6. Jezte více zeleniny!

V názorech na to, co je ta nejlepší strava, panuje až neuvěřitelný chaos a téměř každý měsíc se objevují nové teorie. Proto jsem si pro vás připravil tento jednoduchý seznam:

  • Nízkosacharidová dieta: Nejíst cukr a pečivo a jíst hodně zeleniny.
  • Paleo dieta: Jíst spoustu masa, hodně zeleniny a nejíst obiloviny.
  • Počítání kalorií: Nejíst nezdravé potraviny a jíst více zeleniny.
  • Středomořská strava: Jíst více zeleniny, olivového oleje a něco málo ryb.
  • Makrobiotická strava: Jíst více zeleniny a obilovin a nejíst produkty živočišného původu a průmyslově zpracované potraviny.
  • Ayurvéda: Jíst více zeleniny podle toho, co říká naše Dóša.
  • Veganská strava: Jíst více zeleniny a ještě více zeleniny.

Znám spoustu skutečně zdravých lidí, kteří každý dodržují některý z výše uvedených způsobů stravování podle toho, co jim konkrétně vyhovuje. Pravdou je, že všechny tyto způsoby jsou variací na „jezte více zeleniny“, což je podle mě jediný způsob stravování, o kterém se prokazatelně ví, že funguje.

7. Jakmile se dostanete do stádia, kdy základní cviky zvládáte s lehkostí, posuňte se dál.

Někteří z toho nepřeberného množství koučů a odborníků skutečně vědí, o čem mluví. Ptáte se kteří? Osobně vám mohu doporučit skvělou aplikaci od Kristy Stryker 12-Minute Athlete, která využívá tzv. high-intensity interval training (známější pod zkratkou HIIT). Tato metoda nabízí řadu vědecky prověřených, extrémně efektivních cvičení, která zaberou jen 12 a méně minut. Ještě sice pořád nesnáším cvičení, ale nyní i miluji ten pocit po jeho skončení.

Autor:  Charlie Knoles

Zdroj: http://www.mindbodygreen.com/0-15142/how-to-get-fit-even-when-you-hate-exercise.html

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

7 komentářů: “Jak být fit, když nesnášíte cvičení”

  1. Naprosto boží článek, díky za překlad! U prvního bodu jsem se fakt zasmála, bod šest je fakt chytrý a můžu s ním jen souhlasit. Snažím se teď do jídelníčku zařazovat spoustu zdravých věcí a někdy je to dost fuška. Zrovna včera jsem sepsala svých pět nejoblíbenějších rychlých teplých jídel, které by podle všeho měly být i zdravé. http://www.literarnialchymie.cz/spisovatelske-recepty/

  2. Já díky za Vaše skvělé doplnění! m.

  3. Blanka Červená napsal:

    Mohu jen souhlasit, krásně shrnuto. Není tolik důležité jak vypadáme, ale spíše to jak se cítíme.

  4. Katka napsal:

    Drobná oprava: HIIT znamená high intensity interval training…o jeho „impactu“ nemůže být pochyb, ale v první řadě jde právě o ty krátké, ale za to intenzivní intervaly, ve kterých se cvičí.

  5. Děkuji za upozornění, opravím v textu, Margit

  6. Díky za super článek, opět :-) Mnoho lidí si stále myslí, že začít se hýbat znamená nakoupit si fitness oblečení za tisíce, drahou permanentku do fitka, případně se hned napoprvé odrovnat během či hodinou aerobicu. Hlavní je fakt začít, s málem a sledovat progres. Intervalový tréning mohu všem jen doporučit. Mám dvě malé děti a leta jsem se jen vymlouvala, že nemám čas se hýbat, že nemám hlídání, abych mohla jít do fitka. Začala jsem tedy doma, intervalové cvičení mi zabere 18 minut a ty i v hektickém dni najdu vždy. Také se mi osvědčily tzv. výzvy, kdy je např. tou výzvou dosáhnout postupnými kroky za 30 dní speciálních 250 dřepů v kuse. Když jsem začala, tak i těch 50 dřepů byla tak trochu „fuška“. Teď si jich dám klidně 200 v 11 večer a v pohodě.
    Takže sama na sobě pozoruji, že naše vlastní tělo zvládne více, než si myslíme, musíme mu jen dát trochu času se rozkoukat a, jak píšete, hlavně začít :-)

  7. Lenka K. napsal:

    Díky za pěkné počtení i za tip na Kristy Stryker. Já ráda cvičím podle FitnessBlender.com, mají všechny možné délky, typy a intenzity cvičení. HIIt je skvělé cvičení, jen se prý má cvičit max. 4x týdně kvůli hrozbě vyčerpání organismu. Konkrétně ten „scientific 7-minute training“ je fajn, existuje i aplikace do mobilu. A jak napsala Kamila – Vařila myšička, výzvy jsou skvělá věc, byť člověka „hodí do cajku“ jen krátkodobě. Třeba tu dřepovací asi zase dám… Přeji pěkné dny a ať se daří! Lenka

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *