Podvod s kaloriemi

27. 1. 2017 Články štítky: , , , 26 komentářů

Co je skutečnou příčinou obezity? Podle Dr. Jasona Funga to není lenivost obézních, není to přejídání se ani moc kalorií. Přitom je nezbytné znát správnou odpověď. Protože když máte špatnou odpověď, vše, co děláte, je špatně.

Dnes běžně předávaný model energetické rovnováhy: „kalorie in a out“ samozřejmě miluje potravinářský průmysl. Podle něj můžete jíst jejich junk food dle libosti a pak jej stačí vyběhat. Stále ale také mnoho zdravotníků jako hlavní příčinu obezity uvádí nadbytek jídla a nedostatek pohybu, a to i když studie opakovaně potvrzují, že terapie založené na snižování kalorií a přídavku cvičení nejsou nijak dlouhodobě úspěšné. Tento kanadský lékař svá tvrzení, proč omezování kalorií neřeší problém a doporučení, jak efektivně obezitu řešit detailně vysvětluje, dokládá na studiích a vtipně zde ve videu předává dalším lékařům.

Dozvíte se:

  • že ta nejbližší příčina nemusí být skutečnou příčinou, kterou je třeba řešit,
  • proč máme obézní lékaře,
  • výsledky zásadních studií, které sledovaly souvislosti mezi cíleně zvýšeným a sníženým příjmem kalorií a hmotností,
  • co vaše tělo dělá, když jej omezujete nízkokalorickou dietou,
  • že snědené kalorie se mohou spalovat nebo ukládat a co rozhoduje, kterým způsobem se vydají,
  • jak funguje hormonální model obezity,
  • jak různé terapie diabetu rozdílně ovlivňují hmotnost,
  • a hlavně jak tedy úspěšně zhubnout.

Zde je záznam skvělé přednášky Dr. Jasona Funga s českými titulky. Vystoupení je doplněno prezentací a na některých místech je slovní výklad zkratkovitý, jasný až v kombinaci s daty na slajdech. Český překlad proto není na těchto místech doslovný, ale vychází ze všech dat a význam sdělení je plně zachován. Moc doporučuji!

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

26 komentářů: “Podvod s kaloriemi”

  1. Jana napsal:

    Mne na tom nejdú titulky, neviete prečo?

  2. Dobrý den, zkuste si je prosím zapnout značkou v dolní liště: kolečko vedle značky YouTube nalevo, Subtitles, Czech. Margit

  3. Petra napsal:

    Díky za skvělé video. Tak nějak jsem tu informaci o inzulinu a cukru v hlavě měla, ale byla pěkně zastrčená :-) Protože jinak nechápu, proč jsem se i nějakou dobu stravovala čokoládou a bílou houskou se šunkou a divila se proč i přes nižší příjem kalorií nehubnu :-D Je to pořád dokola – zdravé tuky, spousta zeleniny, celozrnné obilniny, sem tam ovoce. Tak jednoduché a přesto na to pořád zapomínám :-)

  4. Jan Štíbal napsal:

    Bude prosiím i další video například na to téma kortizol? To by zajímalo hodně mě,také by mě zajímalo jak se toho dá využít v nabírání svalové hmoty? Například při omezení sacharidů, jestli dochází k vyšší senzitivitě buněk,nebo-li receptorů na inzulín a ony ho pak lépe vychytávají při potréningovém nápoji viz med/kozí protein,děkuji.

  5. Dobrý den, občas zajistím překlady zajímavých autorů, ale pro další informace také doporučuji hledat přímo mezi zahraničními zdroji. Vedle Dr. Funga moc doporučuji i texty a videa od prof. Tima Noakse: http://www.thenoakesfoundation.org.
    Margit

  6. Kamila napsal:

    Dobrý večer, zajímalo by mne, zda tedy dieta METABOLIC BALANCE se dá považovat za vhodnou? Já jsem ten typ, který sníží příjem, cvičí, zhubnu, ale pak jsem bez energie, zimomřivá, váha se zastaví a už nejde více dolů. Do toho trpím hladem a chutěmi. Nedávno jsem narazila na tuto dietu. Chtěla bych ji vyzkoušet. Mám strach ale z dalšího neúspěchu.Doporučila byste mi ji?Děkuji

  7. Dobrý den, jedná se o komerční dietu s vlastními pravidly, která nejsou veřejně dostupná, takže nemohu posuzovat. Zcela obecně si myslím, že ke zdravé stravě nikdo nepotřebuje speciální plány, diety a poradce. Margit

  8. Petra napsal:

    Dobrý den, docela by mě zajímal Váš názor na půst, který doktor Fung doporučuje. Moc tomu totiž nerozumím. Ve videu potvrzuje, že snížením příjmu kalorií dojde ke zpomalení metabolismus, ale doporučuje i dlouhodobé půsty, kdy je tělo v kalorickém deficitu taky dlouho.

  9. Dobrý den, Dr. Fung doporučuje přerušované půsty a mechanismus jejich fungování vysvětluje třeba zde: https://www.youtube.com/watch?v=v9Aw0P7GjHE. Margit

  10. Petra napsal:

    Děkuji. Já nepotřebuji nějak výrazně hubnout, ale zajímá mě to spíše ohledně zdraví a omezení počtu jídel přes den, i se zdravou stravou a příjmem jsem potřebovala 2-3 svačinky mezi jídly.

  11. Dobrý den, jestliže dobře prospíváte i se svačinkami, není nezbytné režim měnit. Potřeba svačin se zpravidla snižuje změnou poměru mezi sacharidy a tuky, ale ani toto pravidlo nemusí být stoprocentní. Margit

  12. Jiří Skalák napsal:

    Dobrý den,
    intervalovými půsty se zabývali i v německém pořadu Visite a přínos pro metabolismus hodnotili velmi pozitivně: http://www.ndr.de/ratgeber/gesundheit/Gesund-abnehmen-mit-Intervall-Fasten,fasten224.html

  13. Moc díky za doplnění bezva zdrojem. Margit

  14. Marek Doseděl napsal:

    Dobrý den,
    video se mi velmi líbilo. Akorát jsem jaksi člověk, který nechce zhubnout, ale přibrat. Existuje nějaká rada, jak přibrat? Totiž jez, co můžeš zrovna úplně nefunguje.
    Děkuji

  15. Dobrý den, kupodivu i přibrání – dosažení správné hmotnosti z druhé strany je založeno na stejných pravidlech. Kvalitní základní potraviny a jídla z nich. V případě, že nefunguje, nechte jako první ověřit funkčnost štítné žlázy. Margit

  16. Tomas Rada napsal:

    Video hodně připomíná přístup Garyho Taubse, který také založil svůj úspěch na démonizaci cukrů a významu inzulinu pro redukci hmotnosti. Když jsem jeho knihy četl prvně, vše se zdálo dávat dokonalý smysl. Ale … bohužel vždy je nějaké to „ale“ … pak člověk začne pátrat dál a zjišťuje, že věci nejsou tak jasné, jak by si pánové Fung či Taubes přáli. Za všechny zdroje uvádím: http://wholehealthsource.blogspot.cz/2011/08/carbohydrate-hypothesis-of-obesity.html

    Nárustu resp. úbytku tělesné hmotnosti jlze dosáhnout pouze vytvořením kalorického přebytku resp. deficitu. Je však pravda, že pokud budu jíst vhodné a zdravé potraviny, bude větší pravděpodobnost, že si danou cílovou hmotnost i udržím, ale není to nutná podmínka.

    Když budu jíst podle „zdravého talíře“, tak pro své tělo dělám jedině dobře, ale nemohu garantovat, že budu hubnout, protože je možné, že zvolený talíř je moc velký.

  17. Petr Hrubý napsal:

    K videu asi toto: pokud se ve strave odstrani sacharidy a nahradi se tuky, tak (pokud budeme v kalorickym deficitu) muzeme hubnout. Bohuzel je to z velke casti voda ktera zmizi z tela. Sacharidy nizko nejsou vhodne ani pro nabirani nove svalove hmoty, která by sama o sobě zvyšovala bazalni metabolismus a tim i spotrebovavala nejake kalorie. Dlouhodobe to neni (psychika) udrzitelne a pokud jsme se sacharidy na minimu, mohou se vyskytnout i nektere hormonalni poruchy.Pro sport je nízkosach. dieta také nevhodná, kvůli snížení výkonosti. K studiim ktere ukazoval: inzulin a jeho demonizace…. ze se zvysenim inzulinu lide pribirali….Problem je v tom ze tyto studie byly delane na diabeticich. U zdravych lidi se s izulinem vylučuje látka amylin ktera potlacuje chut k jidlu a ma lypolitycke (tuk odbouravající) ucinky. Davat tedy dohromady nesmyslne propojeni inzulin=nabirani je hloupost. Dalsi věcí je, že sacharidy nejsou jedine ktere zvysuji hladinu inzulinu v krvi. Stejne tak bilkoviny dokazou vyvolat velkou inzulinovou odezvu a neni to kvuli glukogenezi (premeneni bilkovin na glukozu)
    Moje doporučeni pro hubnouci by bylo: Budte v kalorickem deficitu (lze snadno spocitat napr pomoci kalorickych tabulek ap.) Jezte hodne bilkovin (maji termicky efekt, zachovavaji svalovou hmotu), tuky a sacharidy nechte ve volnem pomeru tak aby vam davali potebne kalorie, zvyste mnozstvi zeleniny i ovoce (nezapomenout zapocitat do kalorii) a hybejte se!

  18. Dobrý den, děkuji za popsání vašeho pohledu. S uvedenými tvrzeními a doporučeními nejsme ve shodě. Za vše zmíním např. prof. Tima Noakse, který je jedním z hlavních propagátorů LCHF stravy celosvětově, sám aktivní sportovec a poradce profesionálních sportovců: https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Noakes. Margit

  19. Jan Vyjidak napsal:

    Re: Tomas Rada (3.2.2017 12:03)

    Gary Taubes je casto interpretovan jako „demonizator“ sacharidu a cukru, a nekteri ho automaticky zarazuji na seznam sarlatanu.

    Pritom Gary Taubes jen velmi srozumitelne a jednoduse vysvetluje, co medicina o strave vi uz staleti, tedy mj. i to, ze fyzikalni zakony nam k pochopeni sloziteho systemu, kterym je lidske telo, nepostaci. Clovek neni kalorimetr, a „mene jist, vice cvicit“ neni jediny a zrejme ani nejlepsi pristup k pandemii obezity a chronickych onemocneni. Taubes a jeho The Case Against Sugar (2016) jde v tomto smeru jeste dal, a bude neprijemnym cteni pro vsechny, kdo chteji verit mytum a dogmatum, ktera ovladaji medicinsky a vyzivovy prumysl.

    Stephen Guyenet v roce 2015 pouzil zdeformovaneho grafu, aby mohl ukazat, ze konzumace cukru klesa, zatimco prevalence obezity se dal zvysuje, a tedy dojit k zaveru, ze konzumace cukru a obezity spolu nesouvisi. Soucasne pripravuje ted na jare vydani knihy, v niz prosazuje svou teorii obezity, ktera neni kompatibilni s hormonalnim modelem obezity, o kterem hovori Jason Fung (a stovky lekaru pred nim).

    David Ludwig reagoval na argumenty Stephena Guyeneta tady https://medium.com/@davidludwigmd/ludwig-responds-to-whole-health-source-article-93d8e1667477#.odjwedwxb

    Ani velky talir, na kterem jsou ty spravne zakladni potraviny, nepovede k prirustku tukove tkane, jak vysvetluje mj. i Jason Fung ve svem The Obesity Code (2016).

    Vice take Tim Noakes v Real Meal Revolution (2015) nebo ve svych brilantnich vypovedich pred lekarskou komorou JAR, kam se dostal kvuli zalobe ze strany dietologu.

    http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/tim-noakes-hpcsa-deposition-2016-introduction-and-part-1

    Jediny, komu model „mene jist, vice cvicit“ vyhovuje, je prumysl. Potravinarsky, farmaceuticky, zdravotnicky a vyzivarsky. Staci se podivat na globalni obrat a zisky z prodeje potravinarskych produktu (ktere pak staci „vybehat“), z prodeje leku pro obezni a diabeticke pacienty s hypertenzi a celou radou dalsich chronickych onemocneni. Neni nahoda, ze lide, kteri prinaseji informace, ktere nevyhovuji zavedenym poradkum, se obratem octnou mezi sarlatany.

    Viz napriklad Semmelweis efekt.

  20. Jan Vyjidak napsal:

    Re: Petr Hruby (8.2.2017 13:46)

    Doporucuji podrobnejsi resersi na dane tema (Bernstein, Yudkin, Noakes, Phinney, Volek, Champ, Klement, Attia, Wortman, Paoli a dalsi).

    Mohl byste sdilet nejake odkazy, o ktere opirate sve predstavy o nizkosacharidove strave?

    V kontextu vytrvalostnich sportu mozna zaujme Barry Murray: http://optimumnutrition4sport.co.uk/2015/09/15/how-to-win-a-200km-ultra-doing-things-you-are-told-you-cant-do/

    Predstava, ze kazdy sportovec, at uz rekreacni nebo profesionalni, musi konzumovat stravu bohatou na sacharidy, je podobna predstave, ze kazdy clovek ve vesmiru by mel konzumovat zdravou vyvazenou stravu vypocitanou v roce 1881.

  21. Tomas Rada napsal:

    Já rozhodně nesouhlasím s tvrzením „méně jíst, více cvičit“. To je blbost a na tom se shodneme. Také nehodlám bránit/napadat do krve žádný přístup, pokud vidím, že existují fakta, které ho vyvrací. Bohužel mi přijde, že dost často zastánci/kritici fanaticky torpédují „druhou stranu“ argumenty, které „upravují“ fakta tak, aby se jim to hodilo pro jejich účel.

    Osobně se snažím jíst ve smyslu zdravého talíře, o kterém jsem se dočetl na stránkách harvardské hsph. Akorát konzumuji i více mléka a sýrů, protože mi laktóza nevadí. Ve dny, kdy cvičím si dávám víc sacharidů a rychlejších (po tréninku), ve dny kdy necvičím, tak jich dávám méně.

    P.S. Zrovna počátkem týdne jsem o pí. Slimákové říkal svému otci, řediteli ZŠ s tím, že by bylo fajn zkusít zavést SZŠ u nás v obci.

  22. Dobrý den, děkuji za zájem podpořit zdravější výživu ve škole a jako nejlepší doporučuji vstoupit nyní do programu Státního zdravotního ústavu, který je po výživové stránce ve shodě s mými doporučeními: http://www.zdravaskolnijidelna.cz. Margit

  23. Tomas Rada napsal:

    @Jan Vyjidak: … ještě doplnění k Ludwig vs Guyenet, kde G. ještě reagoval na L. odpověď:
    http://wholehealthsource.blogspot.cz/2016/01/testing-insulin-model-response-to-dr.html

  24. Anežka napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Manžel (30) je diabetik I.typu, 8let. Za dobu co má cukrovku přibral více než 10kg. Jak zhubnout v tomto případě, kdy má daný počet (od doktorky) jednotek-inzulínu, kolik kdy si má píchat a tudíž, dle toho si musí chystat porce? Počet jednotek na porci má nastavenou stále stejnou od doby, kdy dostal cukrovku. Samozřejmě že by chtěl zhubnout, ale nevíme si rady jak, když si píchá ten určitý počet jednotek inzulínu. Přiznám se, že zdravou stravu řešíme teprve cca 2-3 měsíce, kvůli zvýšeným jaterním testům. Děkuji moc za odpověď.

  25. Dobrý den, v takovémto případě je třeba spolupracujícího diabetologa, který s úpravou stravy bude hlídat případnou potřebu snižovat množství inzulinu. Vím, že v ČR se chystá web s poradenstvím k dietě s omezením sacharidů. Anebo zkuste vyhledávat v zahraničních zdrojích – DM 1 a LCHF strava. Margit

  26. Ivana Motalíková napsal:

    @anezka z osobní zkušenosti radím, změnit diabetologa a rychle, jestliže mu lékařka stále předepisuje 8 let stejný inzulín, tzn., že nesleduje nové možnosti léčby, proč nezkusí třeba forxigu? záleží i na tom, jak manžel s lékařkou komunikuje, jestli je přístuoná diskusi a hledání řešení. Já měla lékařku, která uměla jen zvyšovat počet jednotek, když jsem se bránila, že mám pořád hlad a tloustnu, tak se zeptala, jestli mi to opravdu tolik vadí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *