Potřebujeme suplementovat vitamíny?

30. 3. 2013 Články štítky: 31 komentářů

V době, kdy jsem studovala na střední zdravotní škole a farmaceutické fakultě, jsme se učili o potřebě přijímat denně přesně doporučené dávky vitamínů a ostatních mikroživin. Odborníci nás varovali před rizikem příjmu vyšších dávek vitamínů rozpustných v tucích, které se na rozdíl od vitamínů rozpustných ve vodě nevylučují z organismu tak snadno. Ujišťovali nás, že pestrá strava zajistí dostatek živin (včetně vitamínů).

O naučených faktech jsem začala pochybovat, když jsem psala svou diplomovou studii. V rámci rešerše jsem zjistila, že doporučené denní dávky některých mikroživin jsou mezi jednotlivými vyspělými zeměmi rozdílné. Na příklad v Americe se dospívajícím dívkám doporučovalo až téměř dvojnásobné množství železa než stejně starým dívkám v Holandsku. Někteří experti později psali o potřebě mnohem vyššího množství vitamínů, než jsou doporučené denní dávky. Objevovaly se zprávy o klesajícím obsahu vitamínů v našich potravinách.

Jistota, na které se dnes odborníci shodují, je, že příjem potravin s vyšším obsahem vitamínů je zdravotně prospěšný. Stejně tak je vyšší obsah vitamínů v organismu spojován s lepším zdravím. Studie, které sledují suplementaci nejrůznějšími vitamíny, už ale jednoznačné nejsou. Některé studie dokonce zjistily zhoršení zdraví ve skupině, která užívala suplementy. Problémem je, že mnohé studie dnes běžně hodnotí působení synteticky připravovaných vitamínů anebo izolovaných vitamínů, a jejich výsledky proto mohou být nepříznivě zkresleny.

Potřebujeme vitamíny?

Vitamíny jsou živiny, které jsou pro život nezbytné a které zcela jistě potřebujeme pravidelně přijímat. Otázkou je, v jaké podobě a v jakém množství.

Rizika vitamínů

Dnes už většinou existuje shoda, že (dříve často uváděné) riziko předávkování některými vitamíny, které by mohlo být nebezpečné, není příliš vysoké.

Za hlavní riziko jednostranného užívání doplňků považuji možné narušení ideální rovnováhy mezi vitamíny, dokonce i mezi dalšími živinami. Dobrým příkladem je rizikovost suplementace vápníkem v případě nedostatku vitamínu K2, který by zajistil jeho správné nasměrování do kostí namísto riskantního a nežádoucího ukládání v cévách.

Vitamíny v potravinách

V potravinách jsou vitamíny obsaženy v přirozených kombinacích, navíc s mnoha dalšími živinami. Touto cestou je předávkování v podstatě nemožné. Stejně tak je nemožné předávkovat se vitamínem D vlivem slunečního záření.

Výjimkou jsou tak zvané fortifikované potraviny, do kterých jsou po zničení přirozeně se vyskytujících vitamínů zpravidla dodávány jejich syntetické podoby (téměř výhradně jen některé z nich).

Vitamíny v doplňcích

V případě vitamínů v potravinových doplňcích se většinou jedná o laboratorně připravené látky, kterým chybí spoluhráči. V praxi to znamená izolované vitamíny bez celé řady podpůrných živin, se kterými se běžně nacházejí v potravinách.

Často jsou v doplňcích také nežádoucí, či dokonce riskantní aditiva. Například multivitaminový přípravek pro děti s umělými barvivy a sladidly je podle mne špatným vtipem a určitě bych jej nedoporučila užívat ani dospělým. Při užívání vitamínů v podobě doplňků je přítomno riziko nastolení nerovnováhy v organismu, ale předávkování při dodržování doporučeného dávkování daného přípravku v podstatě nehrozí.

Co ohrožuje vitamíny?

Mnohé vitamíny jsou citlivé na působení světla, tepla a oxidace. Hlavním nepřítelem vitamínů je podle mne průmyslová úprava potravin, vždyť např. pasterizace mléka ničí téměř všechen vitamín D, který je v mléce přirozeně přítomen, nebo příprava bílé mouky znamená ztrátu většiny vitamínů skupiny B. Použití ochranných slunečných krémů omezuje vstřebávání vitamínu D.

Stačí doporučené denní dávky vitamínů?

Pro většinu z nás doporučená denní dávka (DDD) vitamínů téměř jistě nestačí. Doporučené denní dávky jsou udávány jako hodnoty pro zajištění základní potřeby vitamínů. Přitom je naprosto jisté, že potřeba mnoha vitamínů se může i několikanásobně zvyšovat z důvodů nesprávné životosprávy, vyššího zatížení stresem anebo užívání léků, jako je hormonální antikoncepce, kouřením anebo životem ve znečištěném prostředí. Většina z nás proto často potřebuje mnohem více než základní množství. Například kuřáci potřebují více vitamínu E a uživatelky hormonální antikoncepce více kyseliny listové, vitamínu C, B2, B6 a B12.

Obrovskou otázkou bez konečné odpovědi je, o kolik více kdo z nás potřebuje. Namísto pátrání po absolutních číslech doporučuji zdravou přirozenou stravu. Dobrým příkladem nevhodného nastavení doporučených denních dávek je DDD vitamínu C, která je v EU 60 mg. Přitom velká část výživářů považuje za ideální denní příjem 250 mg tohoto vitamínu, v případě zvýšené zátěže mnozí po omezenou dobu doporučují až 2 000 mg denně.

Můj postoj k suplementaci?

Suplementaci vitamíny nezamítám. Je však zásadní, aby si uživatel uvědomil, že suplementy jsou jen doplněním zdravé výživy, ne její náhradou. Jako vhodnou pojistku doporučuji užívat speciální multivitaminový přípravek v těhotenství a při kojení. Jako bezpečné hodnotím i užívání vyšších dávek vitamínu C (ideálně s flavonoidy) například při nachlazeních a vitamínů skupiny B při vyšším stresu.

Jak nejlépe zajistit vitamíny?

Nejbezpečnější, nejpřirozenější a nejlevnější je zajištění všech živin příjmem zdravých potravin – jako obvykle doporučuji zejména potraviny v bio kvalitě a lokální potraviny. V případě, že nastala potřeba vyššího příjmu vitamínů, doporučuji nejdříve se snažit jej zvýšit kvalitní stravou, vyšší konzumací potravin bohatých na živiny a tzv. superpotravin anebo výtažků z nich, které je dnes možné koupit v prodejnách zdravé výživy, obchodech s fair trade výrobky anebo přes internet.

Detailní vysvětlení významu, zdrojů a případných rizik jednotlivých vitamínů budu postupně přidávat do encyklopedie, kde je již zpracován vitamín C a mezi studiemi vitamín K2.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

31 komentářů: “Potřebujeme suplementovat vitamíny?”

  1. M. Dostál napsal:

    Podle mého názoru, potřeba nahrazovat vitamíny přímo závisí na schopnosti konkrétního člověka využít je, v souvislosti též se stavem střev, také je přímo závislá na spotřebě těch vitamínů v těle konkrétního člověka s ohledem i na cizopasníky.

  2. Dobrý den, děkuji za doplnění informace, se kterou zcela souhlasím. Využití veškerých živin, ze stravy i doplňků, je samozřejmě závislé na zdravém prostředí našich střev, a jeho nerovnováha je pravděpodobně jedním z důležitých faktorů možných deficitů.

  3. Marketa S. napsal:

    Kvalita a mnozstvi mikrozivin v dnesni potrave je sokujici a zarazejici. Posledni studie ruznych evropskych univerzit zachytili rapidni ubytek mikrozivin v dnesni strave v porovnanim. Se stejnymi potravinami pred 30, 50 lety. Tehdy jsme konzumovali sezonni potraviny typicke pro tuto oblast a postacovali k zajisteni zivin v denni davce. Urychlene zrani, zrani pod umelymi svetly, celorocni dostupnost potravin, ktere v tu dobu normalne nedozravaji a jsou schopny se na nas smat nekolik tydnu je silena. Nejsem v zasade pro uzivani suplementu za kazdou cenu, ale jak vlastne vite, ze je potrebuneme…odhadem? A pokud neco uzivame melo by to byt klinicky overeno a meli by jsme mit jistotu, ze to v tele funguje, vstrebava se a pomaha nam to doplnit deficit ze stravy chude na mikroziviny…podivejte pro zajimavost na pristroj s nazvem Biofotonicky skener spolecnosti Pharmanex a jejich suplementy. Napr. Lifepak+ a MarineOmega stava g3… Preji ty nejlepsi rozhodnuti o nasem zdravi…

  4. Dagmar J. napsal:

    Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat na ostatní doplňky, v poslední době totiž uvažuji o přípravku: http://www.cestaprirody.cz/index.php?productID=7741 protože mám sníženou funkci štítné žlázy a léčbu prášky, které mi byly předepsány jsem odmítla. Hledala jsem nějaký přírodní produkt a tento se mi zdá dobrý, dále manžel má bolestivé klouby, tak jsem pro něj vybrala: http://www.cestaprirody.cz/index.php?productID=4985 vím že nemáte přehled o všech dopňkových výrobcích, ale chtěla jsem jenom poradit jestli hledám ve správných vodách. Nejsem zvyklá jíst prášky a léky tak s koupí váhám a nevím s kým se poradit. Děkuji moc

  5. Dobrý den, dívala jse se na oba přípravky a oba určitě patří mezi ty nejvhodnější doplňky připravované z celých potravin anebo z bylin. Doporučuji je vyzkoušet.

  6. Soňa Rovnaníková napsal:

    Dobrý den,

    v knihách Dr. Normana Walkera se vyskytuje tvrzení, že anorganické vitamíny, z nichž jsou vyráběny vitamínové preparáty, jsou v těle naprosto nevyužitelné. Je toto tvrzení správné, prosím?

  7. Dobrý den, samotné vitamíny mohou být pouze organické. Otázkou v jaké podobě je vitamín v doplňku nabízen, tj. na jaké sloučeniny navázán. Dnes jsou doplňky s anorganickou i organickou složkou, které jsou lépe využitelné a obvykle dražší.

  8. Jan Herman napsal:

    Dobry den,
    co se tyka vitaminu C, nekteri doktori (USA) doporucuji 2000mg jako minimalni denni prijem, v pripade zdravotnich problemu davku az 15 000 – 50 000mg. Zde jiz je vhodnejsi/nutne nitrozilni uzivani. Velice zajimave informace naleznete: http://rizikaockovania.sk/dok/Vitamin_C-liecba.pdf
    Zvirata si syntetizuji Vit C samy, v prepoctu na cloveka cca 5000 – 10 000mg / den…

  9. Dobrý den paní Slimáková, děkuji za pěkně napsaný článek :-)
    Každý by měl poslouchat své tělo, samo si řekne, co mu chybí.
    Je prokázáno, že v půdě je nyní mnohem méně živin, než kdysi a ty chybí následně v potravinách. Sama užívám doplňky výživy a sice nesyntetické v košer kvalitě od firmy Forever Living Product. Vidím na sobě, že jsem již tři roky nebyla vážněji nemocná, když přijde nějaké nachlazení je za 2-3 dny pryč. Podrobnosti o výrobcích se můžete dočíst na mých stránkách http://www.foreversport.myflpbiz.com.
    Přeji Vám hodně úspěchu ve Vaší práci!

  10. Dana napsal:

    Dobrý den,
    v příbalovém letáku u vitaminu D3 jsem se dočetla, že není vhodné užívat současné hořčík. Je to pravda, nebo jsem to špatně pochopila? …..leták už bohužel nemám, jedná se o výrobek od fa Biomin.
    Děkuji za Vaši odpověď

  11. Dobrý den, omlouvám se, ale přípravek sama neznám a tedy nevím, jestli jsou některá speciální doporučení pro jeho užívání. Zeptejte se nejlépe přímo v lékárně anebo kde jste jej koupila. M.

  12. Anita Gozukara napsal:

    Opravdový život svědectví o vyléčení rakoviny se konopí olejem http://www.ricksimpsonoilcurescancer.blogspot.de

  13. Šárka Strouhanková napsal:

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat na Váš názor ohledně podávání přípravku vigantol novorozencům a malým dětem. Je opravdu nutný? Sama ho nedávám, pokud je slunečno a dítě mám v nosítku s odkrytým obličejem. Lze v zimních měsících vitamín D dodat přes mateřské mléko např. zařazením rybího tuku do stravy matky? Nebo existuje nějaká přírodní varianta pro malé děti?
    Děkuji za Vaši odpověď

  14. Dobrý den, oficiální doporučení je tento vitamín podávat a sama se přikláním k názoru doporučení respektovat. je pravdou, že dítě s pravidelným pobytem na slunci a i přes mateřské mléko určitou dávku dostávají, ale nemám šanci Vám zaručit, že takto získané množství bude dostatečné. O přirodní variantě pro kojence nevím a uvítám, kdyby se zde ozval kdokoliv, kdo nějaké doporučení má. M.

  15. Markéta napsal:

    Dobrý den Margit, hledala jsem na internetu přírodní alternativu k vigantolu pro dceru a našla jsem tento olej: http://www.biolevel.cz/biolevel/eshop/7-1-OLEJE-OCTY/0/5/982-BIO-fermentovany-olej-z-trescich-jater-bez-prichuti-237ml Mohla bych se zeptat na Váš názor, zda se jedná o vhodnou alternativu pro doplnění vitaminu D, místo syntetického Vigantolu? Uvádějí tam, že se mají užívat 2ml denně, ale není tam rozlišené dávkování pro děti a pro dospělé. Předem Vám moc děkuji za odpověď. Pěkný den, Markéta

  16. Dobrý den Markéto, přípravek je určitě skvělý, jen předpokládá, že není testován na dětech, a proto ani uváděno dávkování pro ně. Toto však neznamená, že by dětem škodil, jen výrobce neabsolvoval náročnější dětské testování, což je u mnoha výivových doplňků běžné. Doporučuji se Vám proto konzultovat dávkování ještě s výrobcem. Obecně jej sama dětem doporučovat nemohu, ale osobně bych neměla problém v omezeném dávkování našim dětem přípravek podávat. Margit

  17. Petr napsal:

    Dobry den, Margit,
    chtel bych vedet jaky je Vas nazor na MANA?
    http://mojemana.cz – kolegove v praci se tim stravuji denne.
    Ja osobne vsak nemam plnou duveru v tento vyrobek a potreboval bych slyset nazor odbornika.
    Moc dekuji.

    S pratelskym pozdravem
    Petr A.

  18. Dobrý den Petře, Manu určitě nedoporučuji a zde ve videu vysvětluji proč: https://www.margit.cz/mana-zazracny-prasek-misto-jidla/ Margit

  19. Petr napsal:

    Dobry den,
    dekuji za video a Vas nazor.
    Samozrejme chapu, ze uplne nahrazeni jidla (jakymkoliv) praskem je velmi skodlive zdravemu lidskemu organismu. Zduraznuji zdravemu, protoze chapu, ze jsou mezi nami lide, jez maji nejakou poruchu, ktera jim brani v prijimani normalni stravy, a proto mohou v tomto reseni videt alespon nejakou zachranu.
    O co se presne jedna me, je to, ze ne vzdy stiham jist v beznych/zdravych intervalech. Bez vydatne a teple snidane z domu neodchazim, obedy mame (bohuzel) z restaurace kolem poledne a z prace clovek odchazi po seste vecer a nez absolvuje cestu, nakup a pripravu jidla, tak je osma vecer (nemluvim o dnech kdy je vecer program, ktery vsak neni spojen s jidlem – vzdelavaci kurzy, prednasky).
    Proto uvazuji, ze bych mohl prave v tomto case nahradit jidlo Manou, a navecir si doprat neco lehciho, napr. salat a ne 200g stejk protoze mam hlad jako vlk.
    Proto jsem se ptal na Vam znama mozna zdravotni rizika spojena s konzumaci Many.
    Dekuji
    Petr

  20. Petře, ne zdravotní rizika z její občasné konzumace neznám a ani nepředkládám, i když jedlíky many nesleduji. Maargit

  21. Kateřina napsal:

    Dobrý den,
    můžete mi prosím poradit nějaký přípravek na posílení imunity před podzimem, zimou? Zaujal mne Multistar od firmy star life, nevíte o něčem podobném? měla bych ráda na výběr, děkuji Katka

  22. Dobrý den Katko, multistar nemám vyzkoušený, ale sama většinou vybírám své doplňky mezi přípravky Vitalvibe, které jsou zpravidla připraveny ze super potravin nejvyšší kvality, nabídku k imunitě najdete zde: http://www.vitalvibe.eu/cs/16-imunitni-system Margit

  23. Kateřina napsal:

    Moc Vám děkuji, podívám se :-)

  24. Irena napsal:

    Dobrý den Margit,

    chtěla jsem se Vás zeptat na vitamin D. Mám pocit, že jsem někde četla, že k tomu, abychom získali doporučenou denní dávku tohoto vitamínu, stačí cca 15 minut denně pobývat na slunci. Je tomu tak?

    Děkuji

    Irena

  25. Dobrý den Ireno, toto je velmi zjednodušené vyjádření závisí na typu vaší kůže, ročním období, místě, kde žijete…. Margit

  26. Vlasta napsal:

    Krásný den Margit,
    mám autoimunitní zánět štítné žlázy a asi i sníženou funkci,odmítla jsem léky,myslím Letrox i Eutyrox. Dočetla jsem se, že je potřeba doplnit selen +zinek,jod a já bych zkusila ještě řasu Kelp.Mohla by jste mi poradit jestli jdu správně na tuto nemoc.
    Moc děkuji Vlast

  27. Dobrý den, omlouvám se, ale takto individuálně nemohu v rámci online poradenství posuzovat a doporučovat suplementaci. Margit

  28. Lucie napsal:

    Dobrý den,
    jaký máte názor na Beta karoten? Je nutné ho užívat v letních měsících?

    Děkuji

    Lucie

  29. Dobrý den Lucie, je vhodné jíst zeleninu a ovoce, které jej dostatečně obsahují. nevídím důvod pro doplňky. Margit

  30. Naďa napsal:

    Dobrý den Margit. Také zastávám názor, že je lepší získávat vitamíny konzumací kvalitních potravin. Četla jsem, že vytamin E se tepelnou úpravou i mražením ničí. To znamená, že v tepelně upraveném mase, vejcích a pasterizovaných mléčných výrobcích už žádný vitamín E není? Syrové maso a vejce nejím, na internetu jsem našla, že vitamín E obsahuje listový salát. Je ještě nějaká jiná potravina, která tento vitamín obsahuje? Děkuji a přeji hezké dny.

  31. Dobrý den, při tepelném zpravování k určitým ztrátám vitamínu E dochází, ale stáke jej dost zůstává i je v mnoh apotravinách, a proto jeho nedostatek není běžný. Zde jsou příklady zdrojů: paprika, kukuřice, rajčata, vejce, játra, za studena lisované oleje, obilné klíčky, ořechy, růžičková kapusta, listová zelenina, špenát, celozrnné obiloviny, luštěniny. Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *