Hormon sytosti a hladu

18. 11. 2013 Články štítky: , , 22 komentářů

images (1)Leptin je hormon, který reguluje příjem a výdej energie (včetně chuti k jídlu) a metabolismus. Je nejdůležitějším hormonem, pomocí kterého můžeme vysvětlit, proč se někdy cítíme sytí a jindy hladoví. Vysoká hladina leptinu v organismu signalizuje mozku, že jsme nasycení a máme zastavit příjem potravy. Nízká hladina leptinu vede k hladu a touze po jídle, a to cestou stimulace receptorů hypothalamu. Navázání leptinu na receptory hypothalamu podporuje uvolnění hormonů, jež potlačují chuť k jídlu.

 

Rychlá redukce nefunguje

Leptin je většinou tvořen v naší tukové tkáni a množství leptinu, který cirkuluje v lidském těle, přímo odpovídá celkovému množství tuku v organismu. Celkové množství leptinu tudíž odpovídá celkové hmotnosti. To znamená, že při rychlé redukci pomocí liposukce nebo restriktivní diety, při kterých dochází k rychlému úbytku tuků, následuje také prudký pokles hladiny leptinu. Cítíte se hladoví, sníží se funkce štítné žlázy a metabolismus. Organismus zareaguje zvýšením anabolických reakcí (ukládání zásob) a hladem. Touto cestou můžeme vysvětlit, proč drastické diety nefungují: i kdybyste dokázali jíst méně, budete se cítit unavení a metabolismus zpomalí.

Leptin mnohem citlivěji reaguje na hladovění než na přejídání. Při hladovění, kdy dochází ke spalování tuků, hladina leptinu prudce klesá, zatímco když se přejídáme, zvedá se jen omezeně.  Hladina leptinu vzrůstá také se zvýšenou hladinou inzulinu, např. po jídle.

graph2 (1)

Proč by nefungovalo ani pojídání hubnoucích pilulek s leptinem?

Leptin dokáže podporovat chuť k pohybu a kontrolovat, které potraviny jsou pro nás atraktivní. Podle mnoha lidí je proto ideální látkou pro terapii obezity.

Pokusy s podáváním leptinu při testování na lidech však nevedly k redukci. Problémem je, že organismus se neustále snaží nastavit bazální hladinu leptinu. V případě, že je hladina leptinu pravidelně zvyšována, jak je tomu u obézních lidí, ztrácí mozek senzitivitu a reaguje na leptin omezeně. V pokusech na myších se rezistence (ztráta senzitivity) vůči leptinu vybudovala po pouhých třech dnech, po které se myši přejídaly.

U obézních lidí produkuje tuková tkáň vysoké množství leptinu, ale mozek na něj už nereaguje. Pro pocit sytosti potřebují stále více leptinu.

Jak úspěšně redukovat?

Při redukci je proto nezbytné dát organismu dostatek času pro adaptaci na nové, nižší hladiny leptinu. Tak, aby hubnoucí organismus vnímal nižší hladinu leptinu jako normální a cítil sytost ve správný čas.

K leptinové rezistenci vede kromě obezity také strava s vysokým obsahem fruktózy. Fruktóza omezuje schopnost leptinu přecházet z krve do mozku a dostat se k hypothalamu. Proto i při vysoké hladině leptinu v krvi nemusí dojít k vytvoření potřebného signálu sytosti.

Co funguje?

  • Zapomeňte na drastické a nárazové diety.
  • Omezte příjem jednoduchých cukrů.
  • Pravidelně jezte zdroje omega-3 mastných kyselin, které pravděpodobně zvyšují aktivitu a senzitivitu leptinu.
  • Zajistěte si dostatek spánku a pohybu.

Leptinová rezistence je poměrně snadno a rychle řešitelná zdravou stravou, pravidelným pohybem a dostatkem spánku. Ve spánku totiž hladina leptinu přirozeně stoupá – organismus chce, abyste přes noc odpočívali, ne pojídali. V případě přerušení spánku hladina opět poklesne. Studie už prokázaly, že spánek pod šest hodin denně zvyšuje nejen chuť k jídlu, ale dokonce i touhu po jednoduchých cukrech a dalších jídlech, po kterých se tloustne.

Podobně jako kterýkoliv jiný systém v organismu je hormonální řízení chuti citlivé na každodenní zvyky. Pravidelný režim se zdravou stravou, dostatkem spánku a pohybu znamená také lépe funkční hormonální systém.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

22 komentářů: “Hormon sytosti a hladu”

  1. Eva napsal:

    Dobry den, kdyz fruktoza podporuje rezistenci leptinu, jak pisete, ma se tedy pri hubnuti omezit prijem ovoce? Prave jsem si koupila na slazeni agave sirup, ktery je take zalozen predevsim na bazi fruktozy. Neni tedy lepsi pouzivat radeji s mirou bezne cukry? Jinak moc dekuji za zajimavy clanek, konecne jsem pochopila jak to v tele funguje.

  2. Dobrý den, podle některých ojedinělých autorů je skutečně vhodné při redukci omezit i příjem ovoce. Fruktóza v ovoci je však vždy v komplexu spousty zdraví prospěšných látek a vlákniny, která zpomaluje její uvolňování. Není tedy přijímána v koncentrované podobě (s výjimkou druhů jako jsou datle a fíky) a sama nedoporučuji ovoce omezovat. Problematický je příjem koncentrované podoby fruktózy, tj. zejména v podobě sladidel jako je i agavový sirup a hlavně polotovarů a soft drinks, které ji čím dál více používají. Detailnější vysvětlení o vhodnosti – nevhodnosti jednotlivých cukrů najdete na: https://www.margit.cz/cukr-anebo-sladidla/

  3. Eva napsal:

    Dekuji moc za odpoved a za odkaz na zajimavy clanek.

  4. Některý ojedinělý autor je např Tim Ferris Čtyřhodinové tělo. http://www.melvil.cz/kniha-ctyrhodinove-telo V kostce: jíst pravidelně a celkem hodně, ale žádně sacharidy ani jednoduché (cukry) ani složité (mouka, …) a jednou týdně (v sobotu) si dát pauzu (cokoliv chci a celý týden mi chybělo) aby se z toho člověk nezcvok.

  5. Děkuji za doplnění, a ano toto je ojedinělý autor. Neznám jedinou odbornou organizaci anebo oficiální státní doporučení, které by doporučovalo vyhýbat se ovoci.

  6. Majka napsal:

    Zajímala by mě taky ta fruktóza. Při odšťavňování ovoce dochází k eliminaci vlákniny. Jsou na to nějaké studie, že by živé ovocné šťávy v určitém množství škodily?
    A jakou roli hraje při navozování pocitu sytosti/hladu to, zda jsou buňky těla dostatečně zásobené potřebnými minerály a vitamíny?

  7. Ovocné džusy už jsou považovány za koncentrované zdroje fruktózy a mnoho nezávislých odborníků je nedoporučuje anebo doporučuje jen vyjímečně anebo ředěné vodou. Dostatečný obsah mikroživin bude určitě jen prospěšný, ale nemám konkrétní studie přesněji stanovující takovouto souvislost.

  8. Miroslav M. napsal:

    Dobrý večer,
    o leptinu již dávno psal Ron Rosedale.
    Doporučuji přečíst od Dr. Williama Davise : ” Život bez pšenice “.
    V Německu je hodně populární od Nicollaie Worma : LOGI Methode…..
    Všechno nízkosacharidová výživa !!!!
    Zdraví MaMi

  9. Lucie napsal:

    Dobrý den,
    dnes jsem náhodou narazila na Vaše stránky a tento článek. Nikdy jsem nechápala, proč když si dám k svačině jablko a nebo mandarinku, tak mám hned velký hlad i když před svačinou jsem jej neměla. Myslíte, že to může být tím obsahem fruktózy? Celý život bojuji s váhou, tak bych chtěla vědět, jestli tyto věci raději nevynechat…
    Děkuji.
    Lucie

  10. Dobrý den Lucie,
    příjem jednoduchých cukrů, včetně fruktózy podporuje chuť k jídlu, ale u ovoce a hned po konzumaci by to být nemělo. Otázkou je jestli skutečně nemáte hlad a namísto snědění něčeho sytějšího se jej pokoušíte zahnat ovocem, které není dostačující. Margit

  11. Birkof napsal:

    No jo, pořád omezovat cukry, ale jak je v knize “Výživa pro maximální sportovní výkon” uvedeno, sacharidy potřebuje imunitní systém, protože je hodně náročný na příjem energie. Co vy na problematiku sacharidů vs imunitní systém? No a v neposlední řadě, cukr také potřebuje mozek, nebo ne? Díky za případnou reakci.

  12. Dobrý den, ano organismus potřebuje určité množtví sacharidů, ale určitě ne v podobě kostek cukru či jakýchkoliv sladidel. Sacharidy přijímáme dnes jednoznačně ve velkém nadbytku, pro zdraví naprosto stačí ty z ovoce, zeleniny, obilovin a mléčných vrobků. M.

  13. David Bartoš napsal:

    Pokud, jak uvádíte, fruktóza podporuje rezistenci na leptin (a zřejmě i na inzulin), tak podle mě asi nebude od věci vyřadit potraviny (včetně ovoce), které jí obsahují. Čekat na “oficiální státní doporučení” od státu v němž vystudovaní lékaři stále setrvačností doporučují sacharidové snídaně z obilovin narvaných lepkem, vystřelující inzulin do nebes, by se také nemuselo zdravotně vyplatit.

  14. Verka napsal:

    Ř ekla bych, že to”sedí”. Každý rok se těším na léto, kdy budu moci konzumovat čerstvé ovoce ve velkém (máme totiž zahrádku). A tak jídlo nahrazuji ovocem postupně jak dozrává : jahody,třešně, angrešt, rybíz, meruňky-ty hlavně!!,A PAK SE STRAŠNĚ DIVÍM,že nehubnu ale naopak,a také že strádám HLADY a CHUTĚMI!!! A teď to tedy chápu.Letos díky krupobití se moc neurodilo, já nekonzumovala a ejhle! výsledek se dostavil. Přestože se po úrazu oproti normálu méně pohybuji,nepřibrala jsem ale 2 kila jsem sundala aniž bych se snažila. A to prosím bez neovladatelných chutí. Takže leptin….!

  15. Viktorie napsal:

    Dobrý den,
    jsem téměř vyléčená z anorexie, ale začala jsem se přejídat, protože mám hlad i po docela velké porci zdravého jídla (především na sladké a tučné). Váhu mám už původní – 55kg na 168 cm a více už přibírat nechci. Napadlo mě, že bych mohla zkusit něco jako detox – začít malými porcemi ovoce, zelenina, pak přidat další složky potravy a celkově zmenšit porce, aby se mi stáhl žaludek. Jak byste tento problém řešila Vy?
    Děkuji za odpověď.

  16. Dobrý den, moc doporučuji zapomenout na diety a detoxy, základem po anorexii je normální kvalitní jezení. Zkuste omezit jen veškeré sacharidy a jídla postavit na kvalitních tucích, bílkovinách a zelenině, které by měly nejlépe zasytit. Třeba namísto rýžové kaše s ovocem si na snídani dopřejte vejce se slaninou a zeleninou. Držím pěsti, Margit

  17. Viktorie napsal:

    Věřím, že by mi možná LCHF dieta pomohla, ale ráda bych jedla normálně – podle Zdravého talíře. Dlouhou dobu se už snažím jídlo neřešit a zase zkoumat nový stravovací režim a něco si odpírat, nesmět si dát banán, ovesnou kaši nebo žitný chléb mi přijde jako hloupost. Není možné např. pomocí jezení menších porcí po určitou dobu nějak stáhnout žaludek? Četla jsem také o tom, že se tzv. Extrémní hlad objevuje často po anorexii a že mu má člověk podlehnout, aby tělo dohnalo to, co strádalo. Jenže já už mám původní váhu a nabírat už nechci.
    Mockrát děkuji za Váš čas a odpověď.
    S pozdravem
    Viktorie

  18. Dobrý den Viktorie, jestliže nepotřebujete řešit zdravotní potíže a prospíváte na Zdravém taíři, tak jen dále pokračujte. Sama také běžně jím vločky, kváskové chleby i banány. Margit

  19. Nux napsal:

    Viktorie,
    jsem na tom podobně jako vy (PPP před 7 lety), s tím, že už jsem dávno přesáhla svou původní zdravou váhu a váha dále stoupá. Bohužel úplně mi přestal fungovat pocit sytosti, a tak mám takřka permanentně hlad, i když už si dávno nic neodpírám.

    Obávám se, že my nejsme případy pro výživové poradce. Anorexie má tyto následky často, a je to daň za uzdravení.

    Z vlastní zkušenosti mohu doporučit spolupráci s psychiatrem a zvolení vhodných antidepresiv, které pomohou chutě ukočírovat. Mně se osvědčil Venlafaxin a Wellbutrin. Alespoň na přechodnou dobu, než si zautomatizujete “správné” jídlo.

    Držím pěsti.

  20. The Strider napsal:

    Můžu doporučit pro zpravení, a jakousi kalibraci těla na správné fungování, stravu “Primal”. Jak už psala Margit, jedná se o nahrazení sacharidů tukem a vyvážení zeleninou. Nemá smysl si lámat hlavu nad tím, jestli jíst nebo nejíst ovoce kvůli fruktoze .. jestli jíst žloutek kvůli cholesterolu .. bla bla .. vědci přeci jen zjístili, že lidi věří všemu co zjístili vědci :-D … Ale pevně věřím, že když jsme byli dáni na tenhle svět ať už ufem, či jsme byli vytvořeni, tak nám bylo dáno vše co potřebujem k vývinu a správnému fungování. Krom toho už je to dneska medicinsky podložené, ale tak nějak se o tom mlčí :-) pro více info doporučuji přečíst “Primal Blueprint”.
    Tělo má prostě geny, které si můžeme představit jako klávesnici a podle životosprávy jsou zmáčknuté určité klávesy na 1 a některé zmáčknuté nejsou, takže 0. A tím jak jíme, či žijeme, nám tělo ty klávesy mačká, nebo odmačkává. Vliv vynechávání ovoce by rozhodně nenechalo klávesy ve stejné poloze :-)
    Každopádně Primal, jakožto prvotní stravování funguje na stejném základě jako Paleo, avšak oproti Paleu navíc dovoluje čas od času sáhnout i na mléčné výrobky.

    Zkuste si představit jak žili neandrtálci :-) Maso měli, i když ne ve velkých dávkách. Často běhali, měli pořád nějaký výdej, měli i silové cvičení, když něco smykali, nebo se s něčím či s někým prali. Potřebovali energii a svaly aby kostra mohla být co nejperfektnější. Maso dodalo sílu, a pár dalších důležitých věcí (nechci to tu celé rozepisovat do podrobna, od toho je napsána právě kniha Primal Blueprint) a zelenina dodala zbytek a doplnila maso tak jak by to mělo být (jen maso, nebo jen zelenina nestačí, obojí dohromady vnímám jako vyvážený celek). Čas od času si chytli rybičku, sáhli po mléce u nějakého dobytka, snědli nějaké to vajíčko, možná někomu zachutnal i med a porozbíjel i pár ořechů :-) Hlavně nehledejte nějaké míry vážení v té době :-D Prostě si vzali ze stromu ořech, rozlouskli a vybírali :-D Dokud je to nepřestalo bavit :-)
    A pak tam běhali chlap i žena naprosto vysekaní od přírody s plně funkčním tělem :-) V dnešní době jsme zapomněli na tělo a staráme se pouze o inteligenci i když na úkor moudrosti, sociálního cítění atd .. ale to už zabíhám mimo téma :-)
    Bohužel dnešní doba cpe do všeho sacharidy abychom měli inzulinovou rezistenci a byli obtloustlí a (už ne pacienti), ale klienti aby mohli chodit k lékařům pro prášky, kde lobbuji farmaceutické společnosti :-) Takže nejlepší je zničit výživové hodnoty v jídle a prodávat prášky. Však život není věčný a každý projde po ukončení stejným metrem :-) Do té doby přeju hodně osobního rozvoje (a tím nemyslím jak podělat druhého a mít co nejvíc peněz) :-)

    no, nejsem moc výřečný člověk, ale tohle by mělo stačit pro tvorbu nějaké představy o jídelníčku :-) mějte se ahoj

  21. Kopešínská napsal:

    Já mám jiný problém. Přes den moje vůle dokáže ovládat přísun jídla, jím zdravě a
    pravidelně, ale v noci začnu vymetat lednici a sním na co přijdu. Sacharidy, maso, prostě
    cokoliv. Ráno se někdy divím nad prázdnými obaly, které najdu na lince. Spustilo se to, když
    byl synovi jeden rok, začal chodit a padal na hlavu a já jsem z toho byla ve stresu. Synovi
    bude už 14 let a moje noční hodování stále trvá, přibrala jsem asi 10 kilo a nemůžu se
    toho zbavit. Poradíte mi prosím?

  22. Dobrý den, napadá mě několik řešení, ale musíte vyzkoušet, co a jak bude fungovat vám: jezte více kvalitních bílkovin a tuků, zejména na večeři, které lépe zasytí, projděte se před spánkem ať jste více unavená a větší šance, že budete lépe spát, při probuzení se zkuste nejdříve začít psát deníček – proč a co se děje, protože někdy stačí i jen pár minut, kdy jezení oddálíte a zjistíte, že není potřeba, Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *