Zdravé pečení a vaření

29. 10. 2012 Prakticky štítky: 16 komentářů

Ve snaze o zdravé stravování si nemusíte zakázat všechny domácí oblíbené speciality, nakoupit nové kuchařské knihy nebo absolvovat kuchařské kurzy. Nejvhodnější cestou k ozdravení kuchyně je postupné vylepšování oblíbených jídel do podoby, která je zdraví prospěšnější. Favoritní rodinná jídla je dobré pravidelně doplňovat o novinky, nejlépe odzkoušené někým z přátel, inspirovat vás může také oblíbená restaurace nebo kniha. Recepty, které se ujmou, zařaďte do rodinného jídelníčku, nepovedená jídla zkuste příště v jiné podobě. Na příklad dýni Hokkaidó, která nezaujme jako omáčka, můžete podávat také nakrájenou na proužky a opečenou v troubě nebo v podobě dýňovo-čokoládového dortu.

Nápady na vylepšení jakéhokoliv z vašich oblíbených receptů

  • Bílou pšeničnou mouku nahraďte moukou celozrnnou pšeničnou, ještě lépe moukou špaldovou. Nejjistějším postupem je nahrazení pouze menší části množství mouky podle původního receptu celozrnnou moukou. Při dalším pečení můžete postupně zvyšovat podíl zdravých alternativ.
  • Při použití celozrnné mouky je obvykle třeba o trochu zvýšit obsah tekutin.
  • Menší část mouky je často možné nahradit vařenými anebo předem pomletými a krátce namočenými jáhlami nebo vařenou kulatozrnnou rýží.
  • Kravské mléko je možné nahradit v pečivu, koláčích i dezertech některým z obilných mlék, na příklad mandlovým nebo rýžovým.
  • Tvaroh je možné v koláčích i některých dezertech nahradit anebo alespoň nastavit tofu rozmixovaným s trochou oleje, medu nebo sladěnky a ochuceným vanilkou. Ideální je v tomto případě použít tzv. „silken tofu.“
  • Místo bílého cukru můžete podle receptu použít např. ječný nebo rýžový slad do pečiva, datlový sirup a med do dezertů, rozinky a další sušené ovoce na oslazení tvarohových, ořechových a makových náplní i do pečiva, přirozené sladidlo stevii do všech receptů za studena i za tepla.
  • Margaríny je možné podle druhu receptu nahradit olejem či máslem.
  • Kakao používejte v bio kvalitě, můžete použít i jeho přirozeně sladkou náhradu karob.
  • Kypřící prášek je vhodný ten, který najdete v prodejnách zdravé výživy a který neobsahuje fosfáty.
  • Běžný vanilkový cukr s ethylvanilinem nahraďte pravou vanilkou (opět z prodejen zdravé výživy).
  • Alergici na vejce mohou namísto vajec do pečiva použít prášek Vajahit, sójovou mouku anebo smetanu, popřípadě i mletá lněná semínka.
  • Klasickou majonézu můžete ve slaných receptech nahradit zálivkou ze zakysané smetany, kterou doporučuji dochutit umepastou. Vzniklá zálivka chutná skvěle a díky obsahu enzymů zlepšuje stravitelnost jídel.
  • Kompotované ovoce v ovocných koláčích nahraďte ovocem mraženým, které není zatíženo cukrem.
  • Zkuste nakoupit co nejvíce z doposud běžně používaných potravin bio kvalitě.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

16 komentářů: “Zdravé pečení a vaření”

  1. Romana Sedláková napsal:

    Zajîmalo by mě,čím mám ve vegetariánské stravě nahradit živočišné bílkoviny.Ráda jsem sledovala pořad Jste to co jíte,ale získala jsem z něj dojem,že jsou nenahraditelné.Vím,źe výborné jsou luštėniny,jenže pořád se jíst nedají a fazole mi moc nechutnají.Upozorňuji,že jinak vybíravá nejsem,ráda vařím.Pracuji ve zdravotnictví,kde mám náročné 32 hodinové služby bez možnosti druhý den odpoćívat.Proto bych uvítala více rychlých a jednoduchých receptů.Děkuji Romana

  2. Na téma vegetariánství jsem právě dokončila celý článek, který zde publikuji v pátek. Stručně: u vegetariánů není problém zajistit dostatek bílkovin při běžném příjmu luštěnin, ořechů, semínek, obilovin jako jsou quinoa a amaranth a popřípadě i vajec a mléčných výrobků. Doporučuji vyzkoušet například připravovat polévky, které zahustíte červenou čočkou a jsou hotové do 20 minut anebo rizota s přídavkem na bílkoviny bohaté quinoi. Pro recepty doporučuji knihy, jako např. Bioabecedář od Hanky Zemanové anebo sešity receptů od MUDr. Hofhanzlové. Margit

  3. Alice S. napsal:

    Prosím o radu, který olej je vhodný pro tepelnou úpravu. Děkuji,Alice.

  4. Sama nejčastěji peču s kokosovým olejem anebo máslem. Z dalších rostlinných olejů potom můžete použít ty, které mají na obale uvedeno, že jsou vhodné pro tepelnou úpravu.

  5. Markéta napsal:

    V poslední době jsem na internetu četla několik článků o tom, že rýžový a agávový sirup jsou pro zdraví mnohem horší než rafinovaný cukr.
    (např.: http://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/ask-a-health-expert/why-is-brown-rice-syrup-in-my-food-is-it-healthier-than-sugar/article18761233/)
    Jaké jsou tedy jejich výhody nebo nevýhody?

  6. Dobrý den, je pravda, že zrovna agávový sirup obsahuje nejvyšší koncentraci fruktózy, jejíž nadbytek pravděpodobně zdravotně škodí více než náš obvyklý cukr – sacharóza. Sama jej proto také nedoporučuji. Ostatní obilné sirupy a zejména slady už mají mnohem výhodnější složení, tj. méně fruktózy a vedle cukrů vždy i směs mikroživin. Margit

  7. Barca napsal:

    Prijemny vecer,

    Je mozne/zdrave misto cukru pouzivat domaci med? Na vareni,peceni, zavarovani?

    Jakou byste mi doporucila kucharku pro rychle vareni? Jsme triclenna rodina, vc 16mes syna.

    Diky za odpovedi a doporuceni.

    Barca

    Ps: Muzete mi doporucit biofarmu a biobedynky(-uz jsme zkouseli 2 firmy a moc nam to bio neprislo,hlavne rajcata) v okoli Brna?

  8. Dobrý večer Barčo, med dopručuji používat vyjímečně, spíše jako lék, např. při nachlazení do teplého čaje. Na pečení lze snad jen na vánoční perníčky, protože teplotou ničíte mnohé z jeho příznivého obsahu. Z Kuchařek doporučuji úplně novou Kuchařku ze Svatojánu od Evy Francové, Bioabecedář Hanky Zemanové a sešitky od MUDr. Hofhanzlové. Omlouvám se, ale biobedýnky a farmáře u Brna neznám, doporučuji zkusit najít nějakého na farmářských trzích a zajet si k němu na farmu. Margit

  9. Hanka napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli by jste mi nemohla dát nějaký typ na kuchařku při onemocnění žlučníku. Mám žlučníkový kamen, zatím odkládám operaci, protože mi nepůsobí žádné velké obtíže, ale ráda bych vyřila jídla , který jsou vyloženě dietní na žlučník, ale moc kuchařek, nebo spíše žádné nikde nevidím. Děkuji. Hanka

  10. Dobrý den Hanko, omlouvám se, ale kuchařky pro jednotlivá onemocnění zde nesleduji, a proto sama nevím. Váš dotaz však beru jako podnět pro možnou další rešerži a výstup. Margit

  11. Alča napsal:

    Milá paní Margit,
    stále nechápu v čem tkví tak vážné neblahé důsledky používání fruktózy. Zrovna agávový sirup „vychvaluje“ ve svém Bioabecedáři i Hanka Zemanová. A med je určitě také plný fruktózy. I ovoce..? Jaké sladidlo je tedy dle vás nejvhodnější? Co říkáte na stevii? Lépe tekutá nebo prášková forma? A je stevie jako sladidlo vhodná pro malé děti? Děkuji. Alča

  12. Alčo, rizika vysvětluji v právě zveřejněném videu o fruktóze:

    https://www.youtube.com/watch?v=75nEpU4TbeA

    Obecně problémem není přímo fruktóza, ale její příjem v koncentrované podobě, tj. třeba i v agávovém sirupu. U slazení je třeba hlavně omezit množství jakýchkoliv sladidel, naučit se vnímat méně sladkou chuť. Stévie je vhodná a agávový sirup používat lze, ale jen omezeně. V Bioabecedáři se uvádí jako jedna z nožností, ale Hanka opakovaně vysvětluje, že nejdůležitější je méně sladit a na prvním míste vždy nabízí slazení sušeným ovocem. Margit

  13. Martina napsal:

    Dobrý den, zajímá mě, zda mohu pro 11-ti měsíční dceru použít do buchty jedlou sodu. Děkuji, Martina.

  14. Dobrý den Martino, sodu použít můžete, i když sama bych v tomto věku upřednostňovala nepečené a nedoslazované dezerty, třeba z obilovin a sušeného ovoce. Margit

  15. Alena napsal:

    Dobrý den,

    ráda by se zeptala na Váš názor na využití rýžového oleje pro teplou i studenou kuchyni, např. tento:http://www.suriny.eu/. Děkuji za odpověď.

  16. Dobrý den, informace na této stránce jsou čistě propagační a někdy i nesmyslné, jako třeba to, že neobsahuje cholesterol. Olej však skutečně dobře snáší vysoké teploty a má slušný obsah antioxidantů. Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *