Zdravá výživa ve školách

4. 10. 2011 Články štítky: , , 2 komentáře

Smutné skutečnosti, že se děti v Evropě i USA  stravují velmi nezdravě, se věnuje řada sdělovacích prostředků. Nejde jen o to, že jsou tlusté, následkem je velký růst případů  dětské cukrovky, kardiovaskulárních onemocnění i rakoviny.

Projekt Jídlověda

Vloni jsem připravila pracovní sešit pro výuku zdravé výživy Jídlověda. Tento sešit je součástí mojí doktorandské práce na téma „How to teach children healthy nutrition“ (Jak děti učit zdravou výživu), v rámci této práce budu na českých, čínských (žiju teď několik let s rodinou v Číně) a na jedné americké škole zjišťovat názory dětí, jejich rodičů a učitelů na nejlepší způsob výchovy ke zdravému stravování.

Z rešerší vyplývá, že v mnoha zemích se už zkoušejí různé modely, tyto programy však  dosahují malé úspěšnosti, o čemž svědčí kromě jiného i stále stoupající počty dětí s nadváhou a s ní souvisejícími zdravotními problémy.
Proto jsem se rozhodla formou mezinárodní studie zjišťovat názory na to, jak zdravou výživu učit. Mým cílem je na základě shromážděných názorů postupně připravovat pro děti různého věku výukové materiály, které vycházejí z přání dětí i z nejlepších zkušeností učitelů a rodičů.

Jídlověda v praxi

První školou testující výuku podle Jídlovědy,pracovního sešitu zdravé výživy, byla Základní škola Hutník ve Veselí na Moravou. Paní učitelky Věra Jochová a Irena Šlahůnková se s dětmi Projektu Jídlověda věnovaly dva měsíce, při práci probraly asi 85 % informací z poskytnutých sešitů  a  téma zdravého způsobu života se prolínalo všemi vyučovacími předměty. Obě vyučující o projektu napsaly:
„V poslední době jsme se ve škole stále častěji setkávali s nedostatečnou fyzickou výkonností dětí spojenou s obezitou, která je důsledkem špatné životosprávy a nedostatečného pohybu. Proto jsme uvítali možnost zapojit se do projektu Jídlověda, postaveném na výběru informací z poskytnutých pracovních sešitů.

V prvním bloku Jídlovědy se žáci seznámili se třemi základními složkami potravy.
V encyklopediích a na internetu vyhledávali význam pojmů tuky, cukry abílkoviny a informace o tom, ve kterých potravinách a v jakém množství jsou tyto složky obsaženy a jaká je jejich optimální denní dávka pro člověka. Dále vyhledávali a shromažďovali obrázky různých druhů potravin, tyto obrázky v další části projektu posloužily jako názorný materiál k přehledům jednotlivých složek a k vytvoření schématu potravinového koláče a pyramidy podle důležitosti pro organismus. Žáci se seznámili s různými možnostmi, jak schéma zdravé výživy znázorňovat, a díky tomu pochopili, že navzdory různým způsobům znázornění jsou  doporučení výživových odborníků z různých zemí světa stejná anebo velmi podobná.

Následovala anketa na téma „Co jím nejraději“, při níž žáci 4. ročníku navštěvovali ostatní ročníky prvního stupně a mapovali oblíbenost vybraných druhů potravin zvlášť u chlapců a  zvlášť u dívek. Ukázalo se, že dívky mají raději celozrnné pečivo, chlapci z 90% preferovali bílý rohlík. V přílohách zvítězily u obou skupin brambory, nízké oblibě se u dívek i u chlapců těší těstoviny jako příloha. Co se týče nápojů, dívky udávaly čistou vodu nebo studený čaj,  chlapci uváděli různé druhy slazených šťáv. Výsledky žáci následně zpracovali a vyvěsili v prostorách školy.

Na základě zjištěných skutečností jsme besedovali o celozrnném a bílém pečivu. Seznámili jsme se s výrobou světlé a tmavé mouky, porovnávali jejich vlastnosti. Rovněž jsme si  ukázali, že ne každé tmavé pečivo je celozrnné a upozornili na barvení těsta potravinářskými barvami. Tato část výuky vycházela z praktického cvičení:Porovnávejte ve třídě celozrnné a bílé pečivo, jaké rozdíly vidíš a jaké cítíš při jídle a po jídle?“

K projektu výuky podle sešitu „Jídlovědy“ paní učitelky navíc zorganizovaly poutavou besedu s dětskou lékařkou. Toto povídání bylo rozdělené do dvou na sebe navazujících cyklů, „Proč zdravě jíst?“ a „Důsledky nevhodné stravy.“ Na besedě žáci nejen diskutovali s lékařkou o problémech, které se týkaly jich samotných, ale mohli si vyslechnout  skutečné příklady nevhodného stravování z praxe paní doktorky.

Zajímavé aktivity

„V rámci projektu se žáci také zaměřili na stravování ve své rodině, vytvářeli jídelníčky víkendového stravování, vyměňovali si zdravé recepty. Společně jsme navštívili místní prodejny s potravinami, ovocem a zeleninou, všímali si sortimentu, učili se číst důležité informace na obalech a zaměřili jsme se na vyhledávání koutků s biopotravinami. Diskutovali jsme o způsobu nakupování v rodinách, o skladbě nakupovaných potravin a způsobu jejich domácí přípravy. Všimli jsme si, že se v mnoha rodinách ve velkém nakupují chipsy, slané oříšky a různé druhy sladkostí, zaměřili jsme se proto na problematiku škodlivosti těchto druhů potravin. Žáci navštěvovali jednotlivé ročníky s cílem nahradit nezdravé chipsy a sladkosti ovocem a zeleninou. Zjišťovali oblíbenost ovoce a zeleniny u spolužáků a výsledky svých zjištění opět prezentovali v prostorách školy. Nejoblíbenějším ovocem se stalo jablko, nejoblíbenější zeleninou mrkev.

 Nejvíce se žákům líbila samostatná příprava různých druhů pomazánek, ovocných a zeleninových salátů ve cvičné školní kuchyni. Potraviny potřebné k přípravě pokrmů a salátů si sami nakoupili podle pravidel zdravé výživy a ve skupinách připravili pomazánky a saláty podle návodů. Snažili se dodržovat také zásady úpravy jídla a správného stolování.

I když zpočátku někteří žáci určité druhy potravin odmítali, po samostatné přípravě změnili názor a chutnalo jim vše, co si vlastnoručně připravili.

Své zdravé recepty sepsali, nakreslili k nim obrázky a s pomocí rodičů z nich sestavili kuchařku, která byla k dispozici všem žákům 1. stupně školy. Výsledky projektu byly navíc prezentovány v prostorách školy, na webových stránkách školy, ve školní kabelové televizi a v místním tisku, ve Veselských listech. Vzhledem k oblíbenosti tohoto tématu u žáků jsme se rozhodli v něm pokračovat i v následujícím školním roce.“

Aktuální stav projektu

Na základě výzvy publikované v Meduňce se mi podařilo najít dostatek dalších škol zajímajících se o účast v projektu (v samotné studii), jejíž realizaci plánuji ve druhém pololetí nového školního roku. Díky dohodě se sponzorem mám alespoň na první rok zajištěn tisk materiálů a školy mohou sešity dostávat zdarma. Všem školám, které mají o účast v projektu zájem, zašlu v průběhu podzimu detailnější popis průběhu studie se žádostí o upřesnění počtů a věku dětí. Na základě těchto informací vyberu nejvhodnější třídy do studie a v následujících letech budu ráda nabízet sešity  i pro všechny další školy.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

2 komentáře: “Zdravá výživa ve školách”

  1. Eny napsal:

    Aj ja by som mala záujem o ten zošit, mám 5 detí a chcem si otvoriť obchod so zdravou výživou.

    ďakujem

  2. Dobrý den, omlouvám se, ale projekt už skončil a sešity byly pouze pro zůčastněné studenty. Dnes jako nejlepší pro školáky doporučuji přihlášení školy do programu Skutečně zdravá škola: http://www.skutecnezdravaskola.cz/prihlaste-vasi-skolu
    Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *