Skákání, zdraví a názor lékařů

30. 10. 2012 Studie štítky: , , 17 komentářů

Před několika týdny proběhla světovými médii varování dětských lékařů, na příklad:

  • děti nepatří na trampolíny,
  • varujeme rodiče před pořizováním trampolín pro děti,
  • rizika skákání převyšují jeho pozitiva,
  • trampolíny jsou příliš nebezpečné.

Články se opíraly o zprávu vydanou Americkou pediatrickou akademií. Zpráva upozorňuje na rostoucí oblibu trampolín a následně na vysoký počet úrazů způsobených skákáním na nich. Zásadním nedostatkem zprávy je chybějící posouzení problematiky v komplexním měřítku, tj. analýza, jež by porovnávala počty úrazů při skákání na trampolíně a při dalších běžných pohybových aktivitách dětí, na příklad při jezdění na kole, bruslení, hraní fotbalu či lyžování. Postrádám také srovnání zdravotního stavu dětí pravidelně skákajících na trampolíně, dětí, které pravidelně jakkoliv sportují, a dětí, které se pohybu vyhýbají. Podle mého názoru by bylo možné vydávat varování a zmíněná doporučení pouze v případě, že byla tato data řádně posouzena.

Zdravotní prospěšnost skákání

Podle celé řady dalších studií patří skákání na trampolíně k jednomu z nejzdravějších pohybů vůbec, kromě bezva zábavy také významně podporuje zdraví. Zdravotní prospěšnost skákání uváděnou ve studiích lze shrnout do následujících bodů:

  • Trampolíny jsou skvělým prostředkem pro zlepšení koordinace pohybů, efektivní protažení těla a zlepšení koncentrace.
  • Při skákání na trampolíně se posiluje síla, flexibilita, výdrž i aerobní kapacita.
  • Skákání podporuje krevní oběh, napomáhá snižování cholesterolu i krevního tlaku a posiluje srdce.
  • Skákání na trampolíně vede ke zvýšení kostní hustoty, tím je možné předcházet osteoporóze.
  • Díky měkkým dopadům šetří cvičení na trampolínách klouby a zároveň působí jako balanční plošina pro zpevnění a posílení svalů.
  • Při skákání se spotřebuje o 15 % více energie než při běhání, navíc bez zbytečné zátěže kloubů.
  • Na trampolíně se mimo jiného posilují i hluboké břišní a zádové svaly a svaly pánevního dna.
  • Skákání podporuje pohyb lymfy, tím pádem také očistu organismu od škodlivých látek.
  • Skákání zvyšuje aktivitu kostní dřeně produkující červené krvinky.
  • Skákání zlepšuje reakční rychlost, prospívá zraku a zlepšuje rovnováhu.
  • Skákání odbourává stres, podporuje dobrou náladu a zlepšuje kvalitu spánku.

Další výhody trampolín

  • Skákání je sport, u kterého vydržíte, protože je zábavný.
  • Na trampolíně můžete cvičit téměř po celý rok.
  • Při skákání nemůžete mít špatnou náladu.
  • Trampolína je vhodná pro celou rodinu.

Profesionální využití trampolín

  • Skákání na trampolíně posiluje kosti, podle NASA prospívá kosmonautům po návratu z vesmíru, kde běžně ztrácejí až 15% svalové a kostní hmoty.
  • Americká vláda používala trampolíny na trénování koordinace a orientace pilotů ve II. světové válce.
  • Skákání na trampolíně využívají jako tréninkovou pomůcku pro zlepšení rovnováhy na příklad hokejisté a lyžaři.

Trampolíny určitě doporučuji

Trampolíny jsou z hlediska rizika úrazu nebezpečné obdobně jako celá řada dalších sportů nebo sportovního nářadí. Při pohybové aktivitě může dojít k úrazu, více trampolín logicky znamená více úrazů na trampolínách. Oznamovat, že vzrůstá obliba trampolín a s ní i počet úrazů na nich, a v souvislosti s tím odrazovat od jejich používání, je nesmyslné. Považuji za mnohem závažnější problém vysoké počty dětí s omezeným pohybem. Dětí, které většinu volného času tráví pasivním sledováním médií a elektroniky. Je pravdou, že při pohybu typu stlačování písmen na klávesnici nebo posouvání prstu po displeji odřeniny nehrozí, z dlouhodobého hlediska však hrozí mnohem závažnější zdravotní potíže.

Pro zajímavost uvádím, že v roce 2004 vydaly organizace European Child Safety Alliance a European Consumer Safety Association zprávu o pětadvaceti nejnebezpečnějších výrobcích pro děti. Do tohoto seznamu výrobků, které způsobují nejvíce dětských úrazů, podle zprávy patří také přebalovací pulty, autosedačky, dětská pyžama, fotbalové branky, židle na krmení dětí, dudlíky, truhly na hračky, kočárky a samotné hračky. Trampolíny na seznamu kupodivu nebyly. Předpokládám, že vyjmenované nejnebezpečnější výrobky nezakážeme, a proto mě moc překvapuje neúměrně silné varování dětských lékařů před použitím trampolín, které v kontextu všech informací považuji za naprosto nepřiměřené a nepochopitelné. Namísto varování bych očekávala spíše doporučení, jak zvýšit bezpečnost při použití trampolín.

Jak zvýšit bezpečnost trampolín?

  • Doporučuji upřednostňovat kvalitní trampolíny se všemi bezpečnostními prvky.
  • Velké trampolíny pořizujte pouze s ochrannou sítí a stavte je na pevném rovném povrchu.
  • Nechte skákat vždy jen jedno dítě, protože nejvíce úrazů je způsobeno naražením dětí do sebe.
  • Ve výjimečných případech, na příklad při oslavách anebo návštěvách, můžete povolit skákání několika dětí současně, ale ne dětí příliš různého věku a nejlépe pod dohledem dospělého.
  • Každé skákající dítě musí znát a dodržovat pravidla bezpečnosti, na příklad nechodit po okrajích trampolíny za sítí, nevstupovat pod trampolínu, nebrat na trampolínu žádné ostré anebo tvrdé hračky.

Osobní zkušenosti

Minitrampolínu jsme koupili krátce poté, co naše první dítě začalo chodit. Skákali na ní doma všichni po celý rok. Před přibližně šesti lety jsme koupili největší zahradní trampolínu, od té doby na ní opět moc spokojeně skáče celá rodina téměř po celý rok. Určitě doporučuji a uvítám, když se podělíte o své zkušenosti. Zejména mě moc zajímají názory čtenářů, které článek přesvědčil k vyzkoušení trampolíny, jak jim prospívá.

Zdroje a citace

Česko zažívá boom trampolín, úrazů dětí na nich přibývá (iDnes)

Produkty nebezpečné pre deti (Baby Recenzie)

Doctors to Parents: No Trampolines (Medlinelus)

Trampolines Not Worth the Risk, Doctor Group Says (eMedicineHealth)

Trampolines are no place for kids, docs warn (NBCNews)

15 Amazing Health Benefits of Trampolines (eBay Guides)

The Incredible Benefits of Trampoline Exercise (Hub Pages)

Health benefits of rebounding (Healing Daily)

Mini Trampoline Health Benefits (Live Strong

Body acceleration distribution in humans during running and jumping (Journal of applied Physiology)

Home Page (Jumpium)

Home Page (Sky Zone)

 

Pro pobavení přidávám, jak varování lékařů vnímá otec, který dětem koupil trampolínu

Evil Plan Gets the Bounce (Herald Sun)

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

17 responses to “Skákání, zdraví a názor lékařů”

  1. Lada Kalinová napsal:

    Margit, děkuji mocza článek o trampolínách. my máme 3,5 roku úžasnou trampolínu Master-jump, kterou mohu všem vřele doporučit. Skáčou na ní nadšeně všechny 3 děti, nejmladší od 10 měsíců. Právě u nejmladší dcery je nejvíc vidět, jak jí naučila koordinaci a šikovnosti, starší děti, které jsou velmi živé, na ni vybíjejí účinně energii. Sama jsem někdy měla dilema, jestli mám dávat limit pro čas na skákání – kvůli různým zprávám o nadměrné zátěži pro klouby a záda. Nakonec jsme stanovili jen pravidla pro střídání dětí, časem poznaly samy, že se přetáhly, když je druhý den bolely svaly. Síť jsme pořizovali hlavně proto, abychom zajistili bezpečnost, když se k nám začaly stahovat děti ze sousedství. Nutno ještě říct, že na trampolíně jen neskáčou, vymýšlejí si na ní různé hry s míčem i bez něj, je to prostě prima věc. Každý dospělý než napíše chytrý článek o škodlivosti trampolín, by ji měl vyzkoušet – objevil by v sobě svaly dávno zapomenuté a nepoužívané.
    Pokud budeme zajišťovat bezpečnost dětí tak, jak se to dnes děje např. v mateřských školkách – zakážeme dětem nejen lézt na stromy, ale i např.chodit do kopečka a po nerovném terénu (vím z vyprávění nejmladší dcery – „protože to je, mami, nebezpečný“), vychováme generaci dětí sice bez úrazů, ale naprosto neschopnou samostatné cesty životem. Zdravý rozum do hrsti! Lada

  2. Lado, já děkuji za popsání vašich skvělých zkušeností. U nás to bylo velice podobné. Nejmladší skoro dříve skákal než řádně chodil a dnes je také dítětem s nejlepší koordinací. Když tak shrnu názory na skákání dětí, které jsem dostala přes Facebook a zde zjednodušeně platí, že rodiče (ať už sportovci profesionálové či ne), kteří pořídili dětem trampolínu jsou nadšení a doporučují ji. Proti se většinou staví lidé bez přímých zlušeností s trampolínou.

  3. Jako dětský fyzioterapeut velmi děkuji za tento článek a naprosto s ním souhlasím. Podobně jako Margit vidím mnohem větší riziko v nedostatku pohybu dnešních dětí. Tento nedostatek způsobuje nejen zdravotní problémy v pozdějším věku a tím nemyslím jen dospělost, bohužel nejsou v dnešní době výjimkou teenageři s bolestmi zad či dokonce s výhřezem meziobratlových plotének. Podle mého názoru také mnoho úrazů u dnešních dětí vzniká také proto, že tyto děti nemají zkušenosti s pohybem, mají špatnou nebo vůbec žádnou koordinaci pohybů a o balančních reakcích ani nemluvě. Jsou neohrabané a nešikovné právě proto, že se nepohybují, neznají své tělo a jeho reakce. Jejich svaly jsou ochablé z inaktivity a pokud takovéto dítě například skáče na trampolíně, pak je pravděpodobnější, že si způsobí nějaký úraz. Ale ta trampolína za to opravdu nemůže :-)

  4. Veroniko, já moc děkuji za napsání, podpora od odborníka je obzvláště cenná.

  5. Miroslava Laborová napsal:

    Milá Margit, se švagrovou jsme byli loni v září vyzvednout velkou zahradní trampolínu, její děti ji milují, vyblbnou se tam neskutečně a vždycky je slyšet z tohoto koutu zahrady nádherný smích. NAše malá si ji také oblíbila už předtím, než uměla chodit a její starší bratranci ji velmi pomáhali a vždy dávali pozor, aby ji nijak neublížili, když jsou starší a těžší. Před naší malou stačilo říci trampoška a už začala říkat hopi, hopi a naskakovala přitom. Jen my maminky si ji moc neužíváe, protože po porodu nám to moc jeden svěrač neumožňuje. Sem také směřuje má otázka, myslíte si, že je to jen přechodné období, že lze svaly opět posílit a užívat si trampolínu také? V článku jsem zaznamenala, že skákání posiluje pánevní dno. Děkuji.

  6. Děkuji za napsání vašich zkušeností. Svaly pánevního dna se po porodu postupně mohou zpevnit, ale na jistotu, jen když je budete podporovat. Právě trampolína je vedle speciálních cviků pánevního dna tou nejlepší možností. Doporučuji vyzkoušet i 2x denně pár minut nejdříve jen pohupování na trampolíně a postupně zvyšovat intenzitu. Po pár týdnech by jste měly pociťoat zlepšení. Držím pěsti, Margit

  7. Miroslava Laborová napsal:

    TAkže mě mé istinkty neklamaly, jsem ráda, že se na jaře budu moci vrhnout opět na trampolínu, nyní jsem totiž pro změnu v očekávání:-)

  8. Adéla Semrádová napsal:

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat zda hrozí riziko u žen, které cvičí (skáčou) na trampolíně, že může dojít k posunutí dělohy? Já osobně si myslím,že je to trochu přitažené za vlasy, ale raději se chci poradit. Ale samozřejmě každý sport nese svá rizika, ale doufám, že ne až takováhle. Děkuji za odpověď.

  9. Dobrý den, děkuji za zajímavý dotaz a přiznávám, že s takovýmto rizikem jsme se v souvislosti se skákáním na trampolíně ještě ani v literatuře nesetkala. Doporučuji však více konzultovat s fyzioterapeutem. Margit

  10. Jiří napsal:

    Ahoj :)
    Trampolina je super vynalez, ale dnes jsem se s jeji pomoci pripravil o Prazsky maraton, zvrtnul jsem si kotnik :):) Ale na trampolinu nezanevru jen ti doktori na pohotovosti ji nenavidi kazdy den tam maji nejaky uraz s trampolinou ja jsem dopadl jeste dobre rikali, ze jini predevsim deti konci s mnohem horsimi urazy treba komplikovane zlomeniny nejsou vyjimkou.
    Takze budte opatrni :)

    Jirik :)

  11. Jiří, děkuji za napsání. Držím pěsti k brzkému uzdravení a samozřejmě, že postoj lékařů z pohotovosti také chápu. Margit

  12. Iveta Zemanová napsal:

    Dobrý den, pěkná diskuse…hledám teď pro děti trampolínu, protože mi to pro rozvoj jejich motoriky přijde výborný pohyb..(spolu s dostatkem chůze). Chtěla bych tedy poprosit rodiče, jestli by poradili nějakou konkrétní značku, je jich na trhu totiž nepřeberné množství a chtěli bychom pořídit opravdu kvalitní…tak jestli se někdo podělí o vlastní zkušenost, budu moc ráda. Popř. na co si dát při výběru pozor.
    Předem děkuji, Iveta

  13. Dobrý den Iveto,
    sami máme dovezenou z Holandska (americké výroby) Magic Circle, protože v té době se u nás velké trampolány ještě vůbec neprodávaly a dětem jsme ji slíbili, protože jejich kamarádi v zahraničí, kde jsme žili, je běžně měli. Margit

  14. Iveta Zemanová napsal:

    Dobrý den, děkuju za odpověď, podívám se na ní….jinak mě se nejvíc líbí trampolíny Springfree, ale ta cena !!!!
    Iveta

  15. Tad napsal:

    No přijde mi, že by se nejspíš nemělo dopadat na zadek, protože je to pro tělo nepřirozený tlak na páteř – docela mě po skákání bolí páteř mezi lopatky a to už skoro týden. Je to jen nezvyk nebo je to opravdu pro tělo opravdu nebezpečné? (nepřirozené opotřebování). Díky.

  16. Dobrý den, bolest mezi lopatky podle mne není v pořádku, ale doporučuji konzultovat přímo s fyzioterapeutem. M.

  17. Pavla Ryšková napsal:

    Dobrý den, minulý týden jsme koupili vnučkám velkou trampolínu, máme je na prázninách tak ať si užijí, jejich rodiče to taky kladně přijali a skáče celá rodina. Jen já babićka mám z toho trochu obavy, zasportovala bych si taky, ale mám artrozu v kotníku. Je to vhodnē. Děkuji za odpověď Pavla

Napsat komentář