Pohodové Vánoce

6. 12. 2012 Články štítky:

Svátky by měly být obdobím klidu a odpočinku, pohody a tolerance. Při sledování např. prosincových obchodních center přeplněných spěchajícími človíčky obloženými krabicemi mám pocit, že Vánoce jsou o stresu. Po pročtení některých článků o “zdravé” výživě na svátky, které nám např. doporučují jenom sladkosti bez mouky, cukru a pečení mám pocit, že sváteční dny jsou o odříkání.

Chápu, že každý z nás má odlišné představy o jídle a oslavách. Co doporučuji je navzájem se tolerovat a především brát s nadhledem, protože stres nikomu neprospěje.

Co se u nás doma nejvíce osvědčuje

  1. Snížení počtu dárků na minimum. Toto pravidlo jsme poprvé vyzkoušeli při trávení vánoc na bio farmě na Novém Zélandu. Ještě před příletem nám pan majitel oznámil, že v rodině se dává každému dítěti jeden dárek a dospělí si popřejí. To byla naráz pohoda, kdy jsem přeskočila pečení, zdobení a hromadné nákupy. Každé dítě dostalo jeden dárek a všichni jsme byli stejně spokojení jako když bylo těch dárků více. Na farmě jsme pak na štědrý den zajeli s farmářem zkontrolovat ovce na pasekách a po cestě uřezali menší nevhodně rostoucí jehličnan, který zbytek dne děti zdobily. Paní domácí upekla ovocný chlebík a jednoduchou vegetariánskou večeři, tak že jsme všichni měli spoustu času na příjemné povídání si.
  1. Upřednostňování zážitkových dárků namísto věcí. Už se nám například osvědčil kupón pro Segwey projížďku po Praze, kupón do lanového centra, koupení si gorily na Borneu (tj. vy platíte jídlo a dostáváte fotku se zprávou, jak gorilce chutná) anebo investice do vysazení stromečku v deštném pralese. U  nás v Česku se nabízí celá řada možností a darování jako například sponzorování zvířátka v ZOO anebo kupón na jednodenní vyzkoušení práce pastevce.
  1. Zkrácení doby u plotny. Namísto v Česku tradičních devíti druhů upečeme jeden anebo dva a další pečivo anebo dezert vždy až se tyto sní. Vaření je o špetku náročnější pouze na štědrý den, kdy vaříme Štědrovečerní kyselici, ale ostatní sváteční dny se vaří jako obvykle, tj. zdravě, kvalitně a rychle.

Pro další inspiraci, jak si zjednodušit vánoce doporučuji skvělou knihu Johna Grishama Vánoce nebudou!

Sladkosti bez stresu

O našich postavách a kondici nerozhoduje několik svátečních dnů během Vánoc. Ani týden po Novém roce, ve kterém ještě plníme novoroční předsevzetí, nemá na zdraví zásadní vliv. Naše zdraví může ovlivnit pouze styl každodenního chování po dobu celého roku. Nepovažuji proto za problém, když si o svátcích dopřejete nějaké sladkosti (nejlépe ty zdravější). Mnohem horší než jakýkoliv vanilkový rohlíček je totiž stres při přemýšlení, jak si ubližujete. Stres vede k vyplavování hormonů, které už dnes tělo nevyužívá k útěku před mamutem, ale  nejčastěji vedou k ukládání tuků a to ještě na tom „nejlepším místě“, tedy břiše.

  • už při přípravě vánočního pečení a vaření přemýšlejte a zařaďte také méně kalorické druhy nebo využijte nápadů na zdravé vylepšení receptů;
  • pro svátky si předem naplánujte dvě až tři sladké večeře anebo snídaně, při kterých si bez výčitek pochutnáte na některých z vhodnějších sladkostí;
  • zkuste ještě před tím, než se do čehokoliv sladkého zakousnete, po doušcích v klidu vypít neslazený bylinkový čaj, díky kterému částečně utišíte hlad a více si uvědomíte, jak hodně je pečivo sladké;
  • na volnější sváteční dny bez návštěv si naplánujte jednodušší jídla, na příklad husté zeleninové a luštěninové polévky, které můžete doplnit žitným chlebem nebo vánočkou;
  • na návštěvy ani večírky nechoďte hladoví.

Po jídle nezapoměňte poděkovat slunci za úrodu, farmáři za její sklizení a kuchařce za uvaření.

S přáním pohodových svátků, Margit

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *