USDA nahradila výživovou pyramidu talířem

20. 7. 2011 Studie štítky: ,

Ministerstvo zemědělství v USA (United States Department of Agriculture, USDA) právě představilo nového grafického průvodce zdravou výživou. Mnoho let používaná výživová pyramida byla demontována ve prospěch ikony „Můj talíř“, který Američanům  doporučuje vyšší konzumaci potravin rostlinného původu, tzv. plant based diet. Jedna polovina talíře by podle USDA měla být pokryta zeleninou a ovocem, druhá polovina celozrnnými obilovinami a bílkovinami. Na straně talíře je doporučován i šálek nízkotučného mléka anebo mléčného výrobku. Menší důraz je tentokrát kladen na maso, které ve skutečnosti není vůbec zmíněno.

Organizace lékařů pro zodpovědnou medicínu (Physicians committee for responsible medicine, PCRM) už několi let navrhovala „Power Plate“ grafiku coby zdravější alternativu USDA výživové pyramidy. Power Plate je barevná, pro uživatele přívětivá ikona, která doporučuje rozdělení talíře pro čtyři potravinové skupiny, a to zeleninu, ovoce, obiloviny a luštěniny. A ještě před uvedením PCRM Power Plate hned několik dalších odborných lékařských společností, jako na příklad Americká diabetická asociace (American Diabetes Association), Americký institut pro výzkum rakoviny (American Institute for Cancer Research) a Kanadský stravovací průvodce, doporučovali převážnou konzumaci rostlinné stravy se základem v zelenině, ovoci a celozrnných obilovinách.

Zdroje a odkazy

Choose My Plate (USDA)

Food for Life (PCRM)

Power Plate Offers Healthy Alternative to USDA Pyramid (PCRM)

Foundational Concepts in Medical Assisting: Nutrition

Můj komentář

Sama určitě vítám doporučení jíst převážně rostlinnou stravu, upřednosnovat celozrnné obiloviny a přednostně pít obyčejnou vodu. Moc se mi líbí i skutečnost, že maso, ryby a luštěniny byly zařazeny do společné skupiny bílkovin, a takto se konečně uznalo, že pro zajištění příjmu bílkovin není nezbytné jíst maso. Ve skutečnosti jsem přesně toto sama udělala už před třemi lety v pracovním sešitu Jídlovědy, který jsem zkoušela v rámci dizertační studie. Příjemným překvapením je i to, jak hodně se nová státní výživová doporučení podobají Power plate, který je už déle doporučovaný Organizací lékařů pro zodpovědnou medicínu.

Co se mi nelíbí, je pokračování státních dotací, přesně do skupin nejméně vhodných a potřebných potravin na úkor těch právě doporučovaných, a také důraz na konzumaci mléka. To je spíše důsledkem politického vlivu mlékárenského průmyslu než prokázanou výživovou nezbytností.  Proto je správné zvažovat, jestli USDA anebo jakékoliv další organizace ovlivňovaná či dokonce podporovaná průmyslem má být zodpovědná za přípravu výživových doporučení, jestli není zodpovědnost za zdraví jednotlivců a současná provázanost například s mlékárenským anebo masným průmyslem konfliktem zájmů.

Nová doporučení kladoucí nepřirozený důraz na konzumaci mléčných produktů bagatelizují zdravější zdroje vápníku, jakými jsou například zelená listová zelenina a luštěniny. A to i navzdory studiím, které prokazují, že děti získávající vápník z nemléčných zdrojů mají naprosto zdravý kostní vývoj a dospělí konzumující mléko nejsou ochráněni před zlomeninami způsobenými osteoporózou.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *