Jak na luštěniny

3. 7. 2012 Prakticky štítky: 24 komentářů

Luštěniny jsou superzdravé, jejich pravidelná konzumace napomáhá snižovat hladinu cukru a tuků v krvi, což prakticky znamená, že ochraňují před vznikem diabetu a srdečně cévních onemocnění. Přitom ale mnoho z nás neumí luštěniny uvařit, špatně je tráví nebo jim nechutnají, i když to většinou jen proto, že je neumí správně připravit.

Praktické rady do kuchyně

  • Začátečníkům doporučuji začínat s nejlépe stravitelnou červenou čočkou.
  • Červená čočka se rozvaří do deseti minut a je ideální na zahušťování jakýchkoliv jídel.
  • Ostatní luštěniny je nejlepší namáčet přes noc, následně vařit v nové vodě.
  • K luštěninám přidávejte při vaření kousek mořské řasy pro doplnění minerálních látek a lepší stravitelnost.
  • Vařte luštěniny s aromatickými bylinkami pro lepší trávení.
  • Stravitelnost luštěnin můžete také podpořit popíjením kmínového nebo anýzového čaje.

Tip na lehké, rychlé a zdravé luštěninové jídlo

Na kousku másla poduste nakrájenou kořenovou zeleninu. Přelijte vodou, přisypejte hrnek červené čočky a dochuťte rostlinným bujónem z prodejen zdravé výživy. Jídlo je hotovo asi za patnáct minut. Na talíři můžete dozdobit lžící zakysané smetany a posekanými bylinkami. Je možné podávat s kvalitním kváskových chlebem.

 

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

24 komentářů: “Jak na luštěniny”

  1. Katka napsal:

    Dobrý den,
    Červená čočka je všude prezentována jako takový zázrak mezi luštěninami. Málo prace,hodně muziky. Má nějaké nevýhody proti ostatním luštěninám?
    Děkuji
    Slunečková

  2. Dobrý den, přiznávám, že o žádných nevýhodách nevím. Je výborně stravitelná a snadno a rychle uvařená. U nás doma také patří mezi nejoblíbenější druhy luštěnin. Margit

  3. Lenka napsal:

    Dobrý den,
    v nedávné době jsem se začala zajímat o makrobiotiku (i když důsledně ji zařazovat nebudu, přijde mi že každý extrém je špatný – navíc ta časová náročnost je šílená). Co mě zajímá, je váš odborný názor na nutnost konzumovat k luštěnině zároveň i obilovinu, a to z důvodu přísunu všech aminokyselin potřebných k tvorbě kompletní bílkoviny. V tomto článku žádnou takovou informaci neuvádíte. děkuji Vám za Váš čas a odpověď, Lenka

  4. Dobrý den Lenko,
    teorie o nezbytnosti kombinovat v jednom jídle obiloviny a luštěniny je zastaralá a dnes už víme, že nepřesná. Vegetariáni ani makrobiotici nemají potíže se získáním všech aminokyselin v průběhu celého dne při jejich běžné stravě i bez jakýchkoliv speciálních kombinací. Margit

  5. Mirka napsal:

    Dobrý den, paní Margit,

    zajímá mě Váš názor na konzumaci a používání mořských řas při přípravě pokrmů v dnešní době, kdy hrozí jejich kontaminace radioaktivitou?

    Snažím se vařit a jíst zdravě, bez používání chemie, luštěniny máme doma na talíři každý den a tuto otázku tedy v sobě řeším pokaždé při jejich vaření. Mořské řasy spolu s některými bylinkami prý zlepšují jejich stravitelnost a doplňují potřebné minerály, ale jak se tedy vařilo v dobách, kdy se k nám mořské produkty nedostaly? Co se používalo pro lepší stravitelnost a doplnění minerálních látek? Stačily našim babičkám pouze bylinky?

    Děkuji za Váš názor a přeji příjemné dny! Mirka

  6. Dobrý den Mirko,
    mořské řasy jsou určitě výborným zdrojem minerálních látek a zlepšují stravitelnost pokrmů, ale máte naprostou pravdu, že se vzrůstajícím zněčištěním moří, a zejména nedávnou jadernou havárií v Japonsku, také začínám pochybovat o jejich bezpečnosti. Sama je proto používám jen příležitostně a luštěniny vařím s bylinkami našich babiček, které to zvládaly i bez řas. Také přeji hezké dny Margit

  7. Tereza napsal:

    Dobrý den paní Margit,

    stačí řasu kombu v čočce povařit jen 15 minut, nebo je třeba ji i namáčet? Mám řasu z country lifu, a mají na ni napsán návod k použití. Ten jejich recept se mi zdá ale nešikovný – necelé hodinové namáčení a vaření 20minut, myslím, že to je zbytečné, ale nevím, nemám s řasama zkušenosti, jak to vidíte vy?
    Jaké konkrétní aromatické bylinky se do čočky hodí? Může být i bobkový list?

    Děkuji vám, Tereza

  8. Dobrý den Terezo,
    právě Kombu je z řas nejobtížnější připravit a popsané namáčení je potřeba. Z aromatických bylin můžete vyzkoušet např. majoránku, tymián anebo uvedený bobkový list.
    Margit

  9. Tereza napsal:

    Rozumím, tak tedy která řasa je nejvhodnější, nejrychlejší? Děkuji Tereza

  10. Dobrý den, k nejsnadněji připravitelným patří Arame. Stačí 5 minut namočit do studené vody a krátce povařit. Po namočení vodu slijte a řasu přidejte na posledních 10-15 minut při přípravě polévky, vaření luštěnin anebo dušení zeleniny. Nebo ji můžete uvařit zvlášť a přimíchat do salátu nebo jakéhokoli teplého pokrmu. V tom případě vývar opět nevylévejte, ale použijte dále. Arame také můžete, podobně jako jiné řasy, rozmixovat a přidat např. do pomazánek. Margit

  11. Jirka napsal:

    Dobrý den, jaká je maximální denní doporučená dávka luštěnin? Děkuji

  12. Dobrý den, nevím o žádném denním limitu pro jednotlivé potraviny v gramech. Doporučuji řídit se poměry Zdravého talíře. Tj. Bílkoviny, včetně luštěnin, na asi jednu čtvrtinu talíře. M.

  13. B. Veselá napsal:

    Dobrý den,

    polévku z červené čočky připravuji stejně jako vy a moc ji všem doporučuji, nepoužívám ale bujón, místo něj do polévky přidávám najenmno nakrájená (1-2) rajčata, kurkumu a majoránku, pár kapek citrónu – u nás v rodině je to vítěz mezi všemi polévkami.

  14. Jana Pácalová napsal:

    Dobrý den,dočetla jsem se,že není zdravé jíst luštěniny denně:Prý častá konzumace oslabuje tlusté střevo. Je na tom něco pravdy?

  15. Dobrý den, ne, s tvrzením nesouhlasím a ani mě nenapadá na čem se zakládá.

  16. cestovatelka napsal:

    Dobrý den,

    ráda bych si zavařila luštěniny na cesty do sklenic s tím, že bych je neuchovávala v lednici a zkonzumovala tak do 10 dnů od zavaření, neohřívala je. Na netu jsem ale v podstatě nenašla žádný ověřený recept, jen pár poznámek o tom, že je to složité nebo nepříliš bezpečné. Nemáte s tím nějakou zkušenost? Příliš se mi nechce kupovat konzervy, často jsou v nich přidané různé konzervanty nebo naprosto zbytečná sladidla apod. Předem moc děkuji za odpověď.

  17. Dobrý den, omlouvám se, ale takovouto zkušenost nemám, Sama luštěniny zpravidla uvařím 1 nebo 2x týdně ve větším množství a část si nechám ve sklenicích v lednici, ale max. do 5 dnů, což vždy bez potíží šlo. Margit

  18. Ivana napsal:

    Dobrý den Margit, na mnoha místech jsem se poslední dobou setkala s tvrzením, že kvůli velkému množství antinutrientů není vhodné luštěniny do jídelníčku zařazovat příliš často. Jak se na to díváte Vy? Děkuji a přeji Vám pěkný den, Ivana

  19. Dobrý den Ivano, při správném namáčení a vaření luštěnin se většina antinutričních látek ničí a jsou vhodné i k pravidelné konzumaci. Margit

  20. Monika napsal:

    Dobrý den Margit,

    vaření luštěnin s řasam i- do cizrny tedy nejlépe přidat řasu kompu a namáčet zvlášť a přidat ji k vaření na posledních 20 minut, jestli to dobře chápu? Když by se tam vařila přes hodinu společně s cizrnou, tak už by se přišlo o nutričně zajimavé látky? A potom řasu rozmixovat společně s cizrnou na hummus nebo ji vyndat a vyhodit?

    Myslela jsem si, že se má kombu vařit hodinu. když jí takto vařím, zůstanou v ní ještě nějaké minerální látky nebo pouze v té vodě.

  21. Dobrý den, každá řesa má jinou dobu vaření, delší doba vaření, al enení problém, protože řasy obsahují zejména minerální látky, které se varem neničí. Po uvažení je nejlépe řasu konzumovat. Margit

  22. Anna napsal:

    Dobrý den Margit,

    jsem veganka a luštěniny (včetně tempehu, natta nebo tofu ze sóji) jím téměř denně. Preferuji místní luštěniny, výrobky se sóji jím méně. :-) Ale jsem zvyklá na různé přípravy a někdy luštěniny kombinuji s obilovinami v jenom jídle např. dělám luštěninové pomazánky na chleba, červenou čočku s rýží, hrstkovou polévku (luštěniny + ovesné vločky) atd. Ale nedávno jsem se dočetla, že by se neměly obiloviny a luštěniny v jednom jídle kombinovat, údajně je to nevhodné pro střeva… moc tomu nevěřím, ale raději se chci zeptat, jestli je nebo není kombinace vhodná z hlediska zdravé výživy. Předem moc děkuji za odpověď.

  23. Marek napsal:

    Dobrý den,
    je nějaký problém s mícháním více druhů luštěnin v jednom jídle? Chci ci připravovat mix různých druhů fazolí, cizrny, soji.
    (zajímala by mě i odpověď na předchozí dotaz)

  24. Dobrý den, snášenlivost luštěnin je vysoce individuální, obecná nevhodnost kombinace luštěnin neplatí, je třeba vyzkoušet. Margit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *