Kult zdravého životního stylu

10. 11. 2016 Články 14 komentářů

pokorny-jan-souvislosti-perex-1Co v souvislostech o výživě chybělo?

Včera jsem měla tu čest být jedním z hostů pořadu Souvislosti Jana Pokorného. Díky pozvání jsem pořad objevila, prošla pár dřívějších dílů a určitě mě moc zaujal. Jedná se o korektně vedené debaty na bezva témata. Cílem pořadu je diskuze namísto konfrontace, navazování myšlenek a doplňování názoru na souvislosti z více pohledů. Toto vše chválím.  

Po pořadu jsem si však uvědomila, jak málo prostoru bylo vyjádřit se k mnohému, co zaznělo, a proto toto mé doplnění a dovysvětlení uvedených myšlenek a doporučení.

Obezita není primárně o kaloriích, ale o hormonech

Hned úvod byl ve znamení delšího monologu o důležité roli hormonů v obezitě. Namísto jakéhokoliv praktického doporučení, ale bylo uzavřeno jako příliš složité a jakoby až nemožné ovlivnit. Zde souhlasím jen částečně. Obezita je určitě komplexní problém s desítkami faktorů, včetně hormonů. Na jedné straně bylo skvělé slyšet, že hormony zásadně ovlivňují naši hmotnost, na straně druhé chybělo doplnění, že obezita není nemoc nedostatečného hlídání počtu kalorií, ale právě hormonální porucha ukládání tuků v těle. Chyběla i informace, že ten nejzásadnější hormon, který se na uvedené hormonální poruše podílí, je inzulin, a že je u většiny z nás poměrně snadné pomocí výběru stravy ovlivňovat jeho uvolňování a takto i vliv.

Lobbing potravinářů není třeba podporovat

Chápu, že potravinářský průmysl se chová jako každý jiný průmysl a propaguje cokoliv pro zisk. Co nechápu je, když se lékaři od průmyslově upravených produktů jasně nedistancují a nezdůrazňují, že omezení konzumace junk food je základem pro zdraví i zdravou hmotnost. Naprosto nepochopitelné pak pro mě bylo tvrzení, že návrat k základním potravinám je nemožný. 

Přiměřená konzumace Coly je v pořádku. Zde opět nesouhlasím. Vzpomněla jsem si na film režiséra Morgana  Spurlocka „Supersize me“, kde se Spurlock ptal stovky výživářů, jestli soft drinks patří do zdravé stravy a odpověď byla jednoznačných sto ne. Kdo v tomto filmu soft drinks v rámci přiměřenosti obhajovali, byli jen PRisti potravinářského průmyslu. Pro upřesnění mého postoje: Žádné nezdravé potraviny a nápoje nikomu nikdy nezakazuji. Ano, je možné, že někteří z nás je zvládnout v rámci jinak zdravého způsobu stravování vybalancovat, ale určitě není vhodné je doporučovat či jakkoliv propagovat, i kdyby jen příležitostně.

Požitek, který je jistou cestou k nemoci

Nechápu, proč byla konzumace vysoce průmyslově upravovaných jídel obhajována potřebou požitku, namísto upozornění na rizika jejich návykovosti a zdůraznění potřeby učit se vnímat a užívat si chuť přirozených potravin. Potravin nevylepšovaných cukry a zvýrazňovači chuti, jako jsou glutamáty, které podle nedávné studie dokonce sami o sobě zvyšují hladinu inzulinu, tedy také zvyšují riziko vzniku inzulinové rezistence, obezity, cukrovky….

Lepek – moje chyba

Při dotazu na módu bezlepkové diety jsem správně uvedla, že jen relativní minimum z nás má skutečně celiakii, a proto se musí zcela vyhýbat lepku. Další vynechávání lepku v jídelníčku jsem dala spíše jako neprokázané. Správně by bylo uvést, že naprosté vynechání lepku neceliatici nepotřebují, ale omezení lepku a s ním i obilovin ve formě pečiva, sušenek, koláčů… naprosté většině z nás může jen prospět.

A ještě doplňuji odpověď na dotaz, jestli je lepek nezbytnou součástí stravy, který nebyl kolegou jasně zodpovězen. Lepek samozřejmě není esenciální součástí jídelníčku, a tedy i jeho vyloučení je z výživového hlediska zcela v pohodě.

Příčina obezity v tenkém střevě

V jednom okamžiku padla zmínka o významu tenkého střeva v roli obezity. Škoda, že myšlenka nebyla více rozvedena. Medicínskou novinkou je vliv střevních bakterií na celý organismus. Zjišťuje se, že mikroby vedle třeba podílu na produkci některých nervových přenašečů a vitamínů také rozhodují o tom, kolik energie (kalorií) z potravy kdo z nás získá. Zde detailní doporučení pro zajištění zdravého mikrobiomu.

Naše energie není jenom její příjem mínus výdej

To, že o naší hmotnosti rozhoduje příjem energie (kalorií) mínus jejich výdej, zjednodušeně „jídlo mínus pohyb“ také není korektní vyjádření i když v pořadu bylo uvedeno jako jasný fyzikální zákon. Tuto teorii narušuje vědomost o vlivu mikrobiomu na příjem energie. Ale i kdybychom mikrobiom ponechali ještě v roli nejednoznačně potvrzené teorie, už je jednoznačně desítky let znám rozdílný vliv různých potravin na uvolňování inzulinu, který rozhoduje o ukládání a udržování tuků v tukových buňkách, tedy o naší hmotnosti.

Pohyb je skvělý, ale obezitu nevyřeší

Pohyb. Jsem pro a stále jej doporučuji. Tvaruje postavu, zlepšuje náladu a spoustu dalšího pozitivního. Jen je vhodné upozornit na to, že takový běžný pohyb okolo půlhodinky denně nic moc nespálí a obezitu neřeší. Na druhé straně intenzivní pohyb, který by už spaloval, také zvyšuje chuť k jídlu a tedy zase nic moc s nadváhou neudělá. Dnes jsou dokonce studie s úspěšnou redukcí hmotnosti, které z uvedeného důvodu doporučují v úvodní fázi redukce hmotnosti fyzickou aktivitu nezvyšovat.

Jak zajistit štěstí a zdraví?

Detailnější vysvětlení mého závěru: Pro štěstí a zdraví nikdo nepotřebuje počítat kalorie, porce ani gramy žádné živiny. Úplně stačí jíst základní kvalitní potraviny, popřípadě potraviny minimálně průmyslově upravované jako jsou třeba normálně tučné bílé jogurty anebo kváskové pečivo a jídla z nich. Užívejme si každé příležitosti kvalitně jíst a hýbat se. Takto pečované tělo si samo najde svoji zdravou hmotnost.

Pro zdraví není zásadní, kdy přesně jíme nebo menší porce vícekrát denně. Zásadní je výběr potravin, protože ty ovlivňují hormony regulující naši hmotnost. To nejdůležitější pro omezení jsou sacharidy (pro většinu populace hlavně přidaný cukr, pro obézní a diabetiky všechny s výjimkou zeleniny) a počet jídel. K uvolnění inzulinu vedou zejména sacharidy a každé jídlo, které je obsahuje. Často uvolněný inzulin a jeho vyšší množství vedou ke vzniku inzulinové rezistence a udržování tuku v našich tukových buňkách. Proto i při dietní stravě, která však nevede ke snížení hladiny inzulinu, je téměř nemožné redukovat tuk.

Znovu oceňuji nekonfliktní styl debaty. Moderátor Jan Pokorný byl dobře připraven, téma bylo bezvadné a potřebné, i když si říkám, nakolik bylo v tomto podání bez nabídky řešení mimo opakované nefunkční mantry “kalorie z jídla minus kalorie z pohybu“ prospěšné. Subjektivně mám pocit nedostatku prostoru vyjádřit se k mnohému z vyřčeného, ale to napravuji zde.

Oceňuji také, že v pořadu nezazněla výraznější propagace bariatrických operací, které považuji za krajní řešení a na rozdíl od mnoha našich obezitologů a chirurgů jej nepropaguji.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

14 komentářů: “Kult zdravého životního stylu”

  1. Hana Śtipák napsal:

    Margit, děkuji za opět další a přínosný článek. Dívala jsem se i na pořad, ale vy jste pořád ta, která mi svými názory, postoji a kvalitními informacemi sedí nejvíc.

    S některými výroky z pořadu nesouhlasím např. kalorie přijaté versus vydané nebo omlouvání některých potravin. Jsem zastánce,jako vy, nepočítání kalorií a nevážení jídla, protože to je z dlouhodobého hlediska pro člověka stresující a neudržitelné. Jíst zdravě je jednoduché, jen mnozí v tom hledají zbytečné složitosti.

    Děkuji a těším se na další čtení, videa a názory :)

  2. Wolfgang Schneckenhaus napsal:

    A to vás tam pozvali jenom kvůli tomu, že jste se prohlásila za „výživovou specialistku“? Až se prohlásíte za Perchtu z Rožmberka, můžeme vás očekávat v Historie.cs?

    Mimochodem, docela by mě zajímalo, proč propagujete nízkosacharidovou dietu, ale vaše bývalé sdružení Skutečně zdravá škola cpe českým dětem vysokosacharidové svačinky? Nebude v tom nějaký rozpor? Anebo na tom moc nezáleží? Jde přece hlavně o ty prachy z prodeje ptačího zobu od sponzorů, že.

  3. Dobrý den, první dotaz prosím směřujte na redakci, ke mě se jen doneslo, že pozvání bylo na něčí doporučení.
    Nízkosacharidovou dietu nepropaguji. Přesnější je, že propaguji stravu založenou na základních kvalitních potravinách, popřípadě minimálně průmyslově upravených potravinách (kam třeba řadím máslo) a jídlech z nich s tím, že za dodržování tohoto pravidla klidně může někdo prospívat třeba na vegetariánství, jiný na LCHF a sama jen jednotlivé možnosti představuji, za sebe vyhodnocuji anebo k nim předávám kvalitní zdroje. Konkrétní výběr potravin už necháván na rozhodnutí každého z nás.
    Narážku na vysokosacharidové svačinky nechápu, k tématu svačinek jsem hlavně prosazovala omezení prodeje junk food ve školách, tj. přesně potravin založených na cukrech. Už vůbec nechápu narážku na potravinářské sponzory, za mnou ani jediný nestojí. m.

  4. Eva Zelinkova napsal:

    Pani Margit, je pod uroven vasi i moji komentari pana Wolfganga venovat jen precteni! Velmi si vazim Vasi odvahy! Vase clanky postrehy rady jsou pro me velkou inspiraci a zdrojem cesty ke zdravejsimu zivotu. Jen tak dal! Dekuji zdravi EZ

  5. Mira napsal:

    Velmi Dobry clanok Dobre vysvetleny. Sama som poradcom zdravej vyzivy v Sydney a zakaznikov vediem touto cestou k zdravej vyzive. O sacharidoch je tam toho treba vysvetlit Viac pretoze vela ludi nechape rozdiel medzi nimi jednoduche ktore Su po vyzivovej stranke pre ludsky organizmus nulove a uplne ktore Su pre nas k zivotu potrebne. Skoda Ze stale ludia na Slovensku miesto toho aby to brali ako hodnotnu informaciu za tym hladaju zlu propagaciu. Keby aj slo o potlacenie predaju zdravej stravy tak to berem ako vyzvu sa zamysliet nad tym co mozem kupit pre svoje zdravie lepsie. Ved nezdrave napoje a jedlo sa propaguje v jednom kuse a to nikoho nestve. Kazdy Si Je strojcom vlastneho zdravia. Dobry clanok este raz.

  6. Děkuji za bezva zpětnou vazbu od kelegyně a pozdravuji do Sydney. Ozvěte se, kdybyste byla na návštěvě Prahy, ráda se sejdu a proberu zkušenosti. Margit

  7. Mira napsal:

    Margit,, rada sa stavim a podelim o skusenosti Pekny den prajem

  8. Jiří Skalák napsal:

    Dobrý den, také nesouhlasím s tím, co zaznělo v pořadu o průmyslových potravinách. Sám na sobě jsem si vyzkoušel, že po vyřazení většiny těchto potravin z jídelníčku, již nepotřebuji tolik sladit a na sušenky a podobné cukrovinky si už vůbec nevzpomenu a ani by mě nechutnaly. Tyto potraviny vůbec nikdo nepotřebuje a smysl by měly snad jen v případě války a hladomoru, kvůli své velké trvanlivosti. Průmyslové potraviny jsou ale nezdravé také kvůli nejrůznějším aditivům, jejichž dopady na zdraví většinou nikdo pořádně nezná.

  9. Hanka Šormová napsal:

    Souhlasím s názory ve článku, ale bohužel k odstavci:
    Detailnější vysvětlení mého závěru: Pro štěstí a zdraví nikdo nepotřebuje počítat kalorie, porce ani gramy žádné živiny. Úplně stačí jíst základní kvalitní potraviny, popřípadě potraviny minimálně průmyslově upravované jako jsou třeba normálně tučné bílé jogurty anebo kváskové pečivo a jídla z nich. Užívejme si každé příležitosti kvalitně jíst a hýbat se. Takto pečované tělo si samo najde svoji zdravou hmotnost.

    musím napsat, že to sedí pro zdravého člověka. Trpím PCOS, hýbu se (půlmaraton,pole dance,posilování), junk food jsem nikdy do pusy nedala, jím jen kvalitní stravu, žádné sladké, ale přibírám. Hubnout začnu jen při tvrdé nízko sacharidové dietě, což je dlouhodobě neudržitelné.

    Hledám pořád alternativu v jezení k PCOS, protože její dieta,co jsem našla na internetu, mi přijde hodně tvrdá – vynechání například i rajčat, brambor, pečivo a sladké je samozřejmostí.

    Děkuji za rady a pěkný den

  10. Dobrý den, uvedené obecné doporučení je samozřejm pro zdravé. Při zdravotních potížích je třeba hledat individuálně prospěšný režim. Pro terapii PCOS neexistuje jednotná dieta, jsou různá doporučení a také je to zejména o zkoušení individuálně vhodného. Margit

  11. Alena Teofil napsal:

    Dobrý den Margit, jsem nutriční terapeut a pracuji především s lidmi s poruchami příjmu potravy. Co se týče mých názorů velmi se shodují s Všimi a jsem tedy v rámci zdavotnictví rebel. U klientů, kteří trpí jakýmkoli typem přejídání, v podstatě pracuji v souladu s tímto článkem. Krom toho, že je potřeba řešit problém komplexne, a to především v hlavě, je tato metoda poměrně funkční. Stále ale narážím na problém u anorektických klientek, kde je potřeba je lidově řečeno vykrmit. V nemocnicích je učí tzv. vyžírací jídelníček postavený na cukrech(sladlé pečivo, dezerty, housky…žádná zelenina), což se mě nelíbí. Máte prosím názor na to, jak takové dívky efektivně dovyživit, aby se jim vrátila úměrná hmotnost, menstruace…Děkuji za názor, ráda se přiučím, Alena

  12. Dobrý den Aleno, u klientů s poruchami příjmu stravy mi jako nejdůležitější přijde naučit je zapomenout na diety a strach z jídel, jíst kvalitní potraviny, ale v podstatě nejlépe úplně vše, tedy i pečivo – i když ideálně kváskové, maso, vejce, tučné jogurty a máslo, zeleninu a vše zdravé samozřejmě také. Naučit je jíst jako běžní lidé okolo. Jakmile si dovolí jíst vše mimo junk food, budou postupně přibývat, možná ne tak rychle jako vykrmení na nezdravostech, ale měl by to být nárust stabilní. Margit

  13. Adela napsal:

    Před časem mi také zjistili PCOS. Myslím si ale ze na PCOS ma velký vliv stres. Mám pocit ze s touto diagnózou je třeba změnit nejenom životosprávu ale hlavně myšlení! Take mam vice znamych u kterych se to objevilo po vysazeni antikoncepce. Přestat se stresovat ze mám par kil navic atd. A chce to trpělivost ;)

  14. Adela napsal:

    Ja jsem do jídelníčku zařadila vice zeleniny, cukry prijimam v ovoci, minimalizovala jsem příjem bílé mouky, snížila příjem masa. Skoro každý den si dopravam zakysane mléčné výrobky a i když mám sedave zaměstnání a prakticky nesportuji (jenom cca 2 hod týdne chuze) tak váha nestoupa nahoru a poslední výsledky na PCOS se trochu zlepšily. Nedrzim žádnou dietu a nehladovim:) držím vám palce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *