Jídlo podle konstituce a sezóny

28. 9. 2014 Články štítky: , 10 komentářů

Steak_5190Znám vegetariány i pojídače steaků, kteří vypadají skvěle. Co mají společného? Jedí jídla, která prospívají jejich organismu i prostředí. Pro všechny nadšence zdravého jídla je totiž zásadní jíst kvalitní potraviny, ideálně ty, které pocházejí z jejich okolí. Lokální potraviny navíc člověk jí ve správné sezóně.

Moderní medicína hodnotí potraviny na základě jejich chemického složení. Podle aktuálních poznatků se tak třeba několik let plošně doporučují margaríny a zakazují vejce, pak zase naopak.  Oproti tomu tradiční lékařské systémy, mezi které patří Ayurvéda anebo čínská medicína, chemické složení nezajímá. Vhodnost potravin určují podle jejich tisíce let odpozorovaných vlastností a schopností. Jídlo doporučují pro určité konstituční typy a podle sezóny, a proto se může stát, že někomu čínský lékař předepíše hlavně syrovou zeleninu, jinému třeba teplé kuřecí vývary.

Co prospívá horké konstituci, není ideál pro chladný typ

Čínská medicína rozlišuje šest konstitučních typů: horký, chladný, suchý, vlhký, nedostatečný a nadměrný. Pro každý z těchto typů a jejich kombinace jsou vhodné jiné potraviny a způsoby jejich kuchyňské úpravy.

Angry-ComputerNapříklad člověka s horkým typem konstituce si můžeme představit jako manažera s načervenalým obličejem, který rychle mluví, rychle rozhoduje a má za sebou dva infarkty. Horký steak jej ještě více rozpálí, zvyšuje krevní tlak a přibližuje třetí infarkt, zatímco pravidelné pojídání salátů by mohlo zchladit jeho horkou konstituci a tím snížit riziko zdravotních potíží, které jsou pro něj typické.

Studený typ je člověk, který je zimomřivý, nemá pocit žízně, upřednostňuje teplé nápoje, mluví pomalu a rozvážně. Obecně velmi zdravé zeleninové saláty přinášejí takovému člověku další chlad do těla, posilují jeho zimomřivost a oslabují konstituci. Studené konstituci proto naopak více prospěje šetrně tepelně upravená zelenina, polévky a jídla s vyšším podílem obilovin oproti zelenině.

Lokální je nejzdravější a ekologické

Většina nadšenců do zdravé stravy maximálně upřednostňuje lokální potraviny a díky tomu konzumuje to nejlepší, co nabízí aktuální sezóna. O skutečnosti, že nákupy lokálních potravin podporují ekologii a místní rozvoj, není pochyb. Jak prospívají zdraví? Potraviny zpravidla obsahují maximum živin po sklizni. Čas strávený na cestách a čekání ve skladech nebo na pultech obchodů s sebou bohužel přináší pokles výživové prospěšnosti.  Přednostní konzumace lokálních potravin proto znamená příjem maxima živin.

Sezónní jídla nejlépe podporují orgány daného období

Podle čínské medicíny se rok dělí na pět ročních období, mezi která (na rozdíl od našeho dělení) patří i pozdní léto. Ke každému ročnímu období potom náleží zpravidla dva orgány, které potřebují v danou dobu největší podporu. Třeba k pozdnímu létu patří doba dozrávání, z orgánů slinivka, slezina a žaludek a z chutí sladká, která se nabízí v podobě dozrávajícího ovoce a zeleniny.

Theory-of-the-Five-elements1

Jak si určit konstituci?

Naprostá většina z nás nepotřebuje žádného poradce, abychom si určili, co jíst, ani studovat čínský anebo indický léčebný systém. Po několika týdnech až měsících, kdy jíme zdravé a přirozené lokální potraviny, každý z nás začne vnímat, jak se cítí po teplých jídlech a jak po syrových, jestli potřebuje více salátu, nebo více steaků.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

10 responses to “Jídlo podle konstituce a sezóny”

  1. Standa napsal:

    Milá Margit,
    dnes jsem po delší době zavítal na vaše stránky a opět dobrý. Snad jen jedna poznámka k závěrečnému odstavci Jak určit konstituci?. Váš závěr, že co nám vyhovuje – to poznáme nejlépe sami je sice ok, ale možná to platilo před sto lety (dnes to platí pro hrstku vnímavých osob). V dnešní době masivního přebytku a reklamní masáže jsem často udiven názory na stravování od jinak velmi intelektuálních i inteligentních lidí. Přemýšlí o tom co jíst, ale pod vlivem přemíry informací a hektického denního tempa, mírně řečeno … žádná sláva. Pokus, omyl a často pořád dokola. Takže si myslím, že naprostá většina potřebuje dobrého poradce, nejlépe z celostní medicíny nebo se znalostmi východní tradiční medicíny. Nebo si doma popovídat s babičkou nebo nejlépe s prababičkou.
    Přeji pohodové dny a těším se do Čejkovic za rok.
    Standa

  2. Dobrý den Stando,
    děkuji za sdílení Vašeho názoru. Určitě souhlasím, že dnešní přebytek informací a doporučení situaci znesnadňuje. Výhodou vlastní práce a dopracování se k schopnosti naslouchat své tělo je však v eliminaci rizika, že nenarazíte na dobrého poradce či terapeuta, protože těchto zde také nejsou davy. Popovídání s prababičkou je zrčitě dobrým nápadem. Také přeji bezva dny a budu se těšit na další setkání. Margit

  3. Mašková napsal:

    Zdravím paní doktorko,
    Vaše stránky se mi líbí. :)
    Pane Stando,
    od každého trochu…
    Rok a půl jím zdravě, vyžádal si to můj zdravotní stav a nutnost zůstat funkční pro rodinu. Dr. celostní medicíny (dle změření Biorezonance), určila , kde jsou problémy… (zda je vlhko v organismu)…
    Recepty a jídla jsem si dle možností časových vyhledávala a zjišťovala sama.
    Doporučila kuchařku: Kuchařka podle pěti elementů
    Temelie Barbara | Trebuth Beatrice . Další zajímavosti a infa z makrobiotiky jsou k dispozici na webu. A pokud své tělo uvedete do dobrého stavu, opravdu Vám samo řekne (poznáte), co jíst a co nejíst. V tom má paní doktorka pravdu.
    sluníčkový večer Š.

  4. Děkuji za milou zprávu a Vaše zkušenosti. Držím pěsti ať se i dále takto daří. Margit

  5. Jitka Volfová napsal:

    Dobrý den Margit,

    vždycky jsem byla a jsem nakloněna pohledu TČM na zdraví i energetiku potravin. Určitou dobu jsem měla střevní potíže a pak mi byla zjištěna alergie na lepek. Potíže se zlepšili ale nevymizeli. V současné době se zajímám i o jiné pohledy k zlepšení trávení- zejména SCD, dále pak GAPS a podobné styly. Jelikož vyloučení jedné skupiny potravy, jakož jsou obiloviny, je razatní zásah do jídelníčku a skoro i opakem v TCM (která např doporučuje rýži či congee na posílení trávicího traktu), zajímalo by mě jaký názor zaujímáte k těmto výživovým směrům?
    Tvrdí, že trávením komplexních carbohydrátů vznikají v tlustém střevě hnilobné procesy, ale přeci takové procesy vznikají i trávením masa – které naopak diety doporučují ve zvýšeném množství. Moc děkuji za odpověď. Jitka

  6. Dobrý den Jitko, musím přiznat, že nevím o žádných rozsáhlých lékařských studiích, které by potvrdily zdravotní prospěšnost diety podle TČM anebo GAPS a podobných v terapii celiakie. Na druhé straně jsem se setkala už s několika jednotlivci, kterým prospěla každý z těchto diet. Proto mohu doporučit jen osobní vyzkoušení a rozhodnutí na základě Vaší konkrétní zkušenosti. Obecně nejsem jednoznačným zastáncem ani odpůrcem žádné z těchto možností. Margit

  7. Alena Jičínská napsal:

    Milá Margit, dobrý den.

    Ráda bych znala svůj konstituční typ, zajímá mě to. Alespoň bych ráda trochu „nakopnout“.
    (jak event., hledat poradce?
    Jím vše a nepozoruji nějaký problém. Ovšem ujíždím na hermelínu, ten večeřím skoro každý den.. Nejím sádlo vnitřnosti.
    Je mi už přes 60 a mám tak 5 kg navíc. Od Tří Králů jsem trochu poupravila stravovací režim a cítím se dobře.

    Srdečně zdravím Alena

  8. Dobrý den Aleno,
    test konstitučního typu podle tradiční čínské medicíny nabízí web MUDr. Hoffmanna: http://www.patentnimedicina.cz.
    Margit

  9. Helena napsal:

    Milá Margit,
    ráda bych vás požádala o radu a názor – jaké tuky vybírat do naší stravy a jak TČM vidí jejich sezónnost?
    Děkuji,
    Helena

  10. Dobrý den Heleno,
    tématu tuků a olejů se věnuji ve svém dřívějším blogu: http://www.margit.cz/mazani-a-smazeni/
    K jrjich dopiručení podle TČM v našich podmínkách však nemám žádné detailnější informace. Margit

Napsat komentář