Inspirace pro výuku výživy

30. 6. 2014 Články štítky: , 2 komentáře

polabiO zdravém jídle výukou nikoho nepřesvědčíme, když si hned po skončení hodiny rovnou na chodbě školy koupí kolu s brambůrky. Zdravá bezmasá jídla nenaučíme děti jíst tím, že jim nabídneme „unavenou zeleninu“, dukátové buchtičky anebo čočku s kolečkem opraženého salámu.

Zdravou výživou je potřeba nadchnout, každý si ji musí osahat a ochutnat. Jsem nadšená ze zjištění, že přibývá skvělých projektů, které organizují školy, maminky a města. Několik jich uvádím pro inspiraci.

Den výživy na gymnáziu

Studenti a pedagogové pacovského gymnázia si letos netradičně zkrátili čekání na pololetní vysvědčení. V rámci projektu Den výživy prezentovaly jednotlivé ročníky svoje znalosti k zadanému výživovému směru a jídla podle osvědčených domácích receptur. Nabízely se nejen speciality vitariánské a vegetariánské kuchyně, mnoho druhů domácího chleba a bio pomazánek a tradiční české kuchyně, ale i fast-food.

cerven 2014 070

Do projektu se zapojila také školní jídelna. Po zdravém obědě studenti prezentovali svou představu o výživě formou krátkých filmů. Obsah a kreativitu hodnotila porota složená z pedagogů i odborníků. Prezentace byly skvělou ukázkou nadšení a spousty znalostí, které studenti získali. Den výživy byl zakončen ochutnávkou jídel, která v průběhu dopoledne studenti a učitelé připravili. Odměnou pro vítěznou sextu byla exkurze do rodinné minimlékárny Tonka v Pošné.

Zahradní jarmark bez zahrady

Dvaadvacet žáků od prvňáků po páťáky v jedné úžasné třídě. To je malotřídka základní školy Lobodice. V průběhu školního roku se žáci věnovali významu značky fair trade a sledovali, odkud pochází ovoce a zelenina. Zjistili, jak málo z ceny banánu dostane pěstitel v Africe a jak hodně zprostředkovatelé prodeje. Vypátrali, že rajčata můžeme mít z Maroka, borůvky z Kanady anebo cibuli z Austrálie. Ale proč je dovážet? Vždyť většina rodin má zahrádky a co si sami nepěstují, mají lokální farmáři.

lobodice 2

Vyvrcholením studia výživy byl naplánovaný zahradní jarmark. Skvělé plány narušil pouze celodenní vytrvalý déšť, který akci přemístil do školy. Děti v průběhu dne předvedly, co už ví o potravinách a světě. Jeden ze žáků všem představil chov včel (včetně samotných včel), se kterým pomáhá tatínkovi. Žáci si kreslili svoji snídani, zjišťovali, které potraviny na ní chybí a jak ji příště vylepšit.  Rodiče i děti ochutnali něco z domácích receptů, vyzkoušeli si výrobu vloček a pražení kávy.

DSC03699

Sestavování talíře, malování a jídlo

Mateřská, základní a střední škola Daneta v Hradci Králové poskytuje komplexní péči žákům se zdravotním handicapem. Paní učitelka Mgr. Bohdana Voříšková se na základě vlastního zájmu o zdravou výživu rozhodla předat informace i ve škole. Začala děti zapojovat do nejrůznějších ovocno-zeleninových aktivit. Zorganizovala přednášku pro kolegy a rodiče a pozvala mě i na seminář pro všechny žáky a studenty. V průběhu jednoho dne jsme dětem vyprávěly, co je zdravá výživa a jak si sestavit svůj vlastní zdravý talíř. Každý si po diskuzi vyzkoušel, co umí, a nakreslil své ideální jídlo. Paní kuchařky mezitím nachystaly potraviny pro jednotlivé skupiny Zdravého talíře a povídání jsme ukončili přípravou vlastních svačinek.

brezen 2014 143

Diskuze o školním stravování

Směrovky v podobě mrkviček, spousta skvěle vypadajícího a chutnajícího jídla od rodičů a plná třída zájemců o diskuzi na téma školního stravování. To vše skvěle zorganizovalo volné sdružení rodičů ZŠ Mikoláše Alše u příležitosti Světového dne zdraví. Na přednášce se sešli rodiče a prarodiče současných i budoucích žáků, dále vedení školy, pracovnice školní jídelny i příznivci zdravého životního stylu z řad veřejnosti (včetně jednoho psa a nemluvněte).

Piknik_001

Závody v běhu a soutěž o nejlepší recept

V rámci celotýdenní akce s názvem „Polabí na talíři aneb Babi, dědo, jak se jedlo?“ se mohli všichni z Jenštejna přesvědčit, že zdravé jídlo může být chutné a z lokálních zdrojů. Celý týden byl ve znamení mezigenerační spolupráce v rodině. Kromě tematicky zaměřených kroužků v rodinném centru, při kterých děti uspořádaly šnečí závody šneků z mrkví či si na józe zacvičily jako palačinky, si užily i rodinné odpoledne ve školce, kde pro (pra)rodiče připravily výborné mrkvové sušenky, poslechly si od babičky pohádku a tvořily veselé zeleninové obličeje ze zeleniny místního farmáře. Ve výtvarně-kulinářské soutěži měly děti i mládež za úkol zapsat s (pra)babičkou její recept a výtvarně jej ztvárnit či připravit. Vylosování nejlepšího receptu se uskutečnilo v rámci obecní akce Jenštejnská pětka, kde měly celé rodiny i jednotlivci možnost si zaběhat, diskutovat nad Zdravým talířem a hlavně ochutnat dobroty místního dodavatele potravin pro školy a školky. Výsledkem povedené akce je kuchařka receptů soutěžících.

poolabi 2

Školní jídelna mezi luxusními restauracemi

Prague Food Festival je víkendovou přehlídkou špičkové gastronomie v zahradách Pražského hradu. Díky zájmu Moniky a Pavla Maurerových o výživu dětí byl letos jeho součástí i stan s jídlem školních jídelen. V průběhu tří dnů se ve vaření vystřídaly ZŠ Tusarova z Prahy 7, školní jídelna Plzeň Bory a divize Fresh and Tasty Zátiší Group, která vaří pro několik mezinárodních škol v Praze. Pod vedením projektu Jídelna snů děti poznávaly jídlo všemi smysly. Brněnská Slow Food nachystala workshop na téma sestavování minizahrádek. Skvělé školní obědy doprovodily debaty o školním stravování. Byla představena občanská iniciativa Skutečně zdravá škola a vystoupila jsem společně s prof. Dostálovou, místopředsedkyní Společnosti pro výživu, na téma spotřební koš. Školní jídelny v obrovské konkurenci bez potíží našly své zákazníky, stan byl vždy plný posluchačů a spokojených jedlíků.

IMG_1844

Společné znaky úspěšných akcí

Zdravou výživu je skvělé vysvětlit, ale zásadní je ji ochutnat. Přiznávám, že profíci, kteří zdravě vaří, anebo nadšené maminky jsou ještě důležitější než výživoví poradci. Pro uspořádání bezva akce není potřeba drahého vybavení ani špičkových znalostí. Nejdůležitější je nadšení pro věc a jednotlivci či skupina lidí, kteří se rozhodnou věnovat svůj čas a podaří se jim o smyslu svého záměru přesvědčit jejich školu anebo úřad. Naprostá většina maminek pohodově zvládne připravit ochutnávku čerstvých domácích jídel a šikovné paní učitelky anebo místní zdravotníci dokáží dětem vysvětlit základní pravidla zdravé výživy.

brno 3

V rámci akce doporučuji nabídnout prostor pro prezentaci žákům anebo dospělým, kteří se zájmově nebo profesně výživě a zdraví v nejrůznější podobě věnují. Prospěšné je zapojit všechny – od dětí, pedagogů, rodičů až po městské komunity. Atraktivitu akce a zapojení komunity podpoří pozvání několika lokálních odborníků, mezi kterými může být místní kváskový pekař, pěstitel bylinek anebo třeba zástupce ekologické organizace, se kterým se dá např. vybudovat školní hnojiště.

brno

Mnohé přiláká praktická výuka od zahradničení až po vaření a společné jídlo. Další plus body získáte přípravou minireceptáře anebo i jen bylinky v květináči coby základu pro Vaši domácí bylinkovou zahrádku.

Pořadatelům uvedených akcí děkuji za skvělé nápady. Všem ostatním držím pěsti, aby byly jejich projekty úspěšné! Margit

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Zdravé zprávy emailem

2 responses to “Inspirace pro výuku výživy”

  1. Jolana napsal:

    Dobrý den, paní Margit,
    moc by mě zajímal Váš názor na brambory, rajčata a lilkovitou zeleninu. Dle makrobiotiky se považují za nevhodné z důvodu obsahu kyseliny šťavelové, která na sebe váže vápník z těla a ten tímto způsobem odchází z těla pryč. Brambory obsahují jed solanin, který nám také nedělá dobře. Chtěla bych znát Váš názor jako odborníka na výživu. Moc děkuji.

  2. Dobrý den,
    nezdravost lilkovité zeleniny je teorií makrobiotiků a naopak např. v modermí medicíně jsou rajčata vysoce ceněny pro obsah protinádorového lycopenu. Sama také doporučuji nekonzumovat zelené brambory s klíčky, ale nevidím důvod nedoporučovat pestrý příjem kvalitní lilkovité zeleniny obecně. Margit

Napsat komentář